Naar cookieinstellingen
Koningin Camilla en koning Charles

Paul Rem: “Camilla de self made koningin”

Camilla is een echte koningin geworden. Het is niemand ontgaan bij de kroning van koning Charles III, vorig jaar, of tijdens de opening van het parlementaire jaar, enkele weken geleden. Het kersverse koninklijk paar van het Verenigd Koninkrijk heeft een druk 1e jaar achter de rug. Het Britse hof en het publiek oordeelt: geslaagd! De jonge koning (net 75 jaar geworden) doet het goed, maar juist ook de rol van zijn toegewijde vrouw lijkt bij te dragen aan zijn populariteit.

In de armen gesloten

Het Britse publiek heeft Camilla in de armen gesloten. Maar hoe anders was dit nog een tijdje geleden, toen Camilla het mikpunt was van spot en hoon. Het wordt allemaal weer opgerakeld in het nieuwste en laatste seizoen van de Netflix hitserie The Crown. Ging het in het 1e seizoen in 2016 om de 1e regeringsjaren van Elizabeth II, in het nieuwste seizoen trouwt Charles met Camilla. Kate Middleton maakt haar officiële intrede in de koninklijk familie. En alles draait natuurlijk om Diana, de 1e vrouw van Charles.

“That wicked woman”

De 2e vrouw van de huidige koning werd niet bepaald met vlaggen en toeters binnengehaald. “That wicked woman”, die verdorven vrouw, zei koningin Elizabeth in de jaren dat het huwelijk van Charles en Diana als een zeepbel uiteenspatte en de scheiding werd uitgesproken. Het was allemaal de schuld van die veile vrouw, die zich als een indringster binnen het huwelijk van de prins en prinses van Wales had gedrongen.

De staf van de koningin wist de Queen duidelijk te maken dat Camilla Parker Bowles, al sinds het begin van de jaren 1970 de officieuze vaste ‘verkering’ van prins Charles, een bom onder de monarchie had weten te leggen. Want een duurzame ontwrichting van het huwelijk van de troonopvolger kon bedreigend zijn voor de continuïteit van het Britse koningschap en een afbreuk van de waardigheid van de monarchie. De plotselinge dood van Diana was niet bepaald een kans voor Camilla om op de voorgrond te treden. Want wat dacht die vrouw wel: de plaats van de bewierookte Diana innemen en ooit koningin worden? Dat nooit!

Charles en Camilla zetten door

Maar zijn moeder de Queen en haar hof mochten dan tegen Camilla zijn, Charles zou zijn geliefde nooit opgeven. En dus broedde Charles en zijn staf een plan uit waarbij het Britse publiek stapje voor stapje geconfronteerd zou worden met het bestaan van deze ‘levensgezellin’, zoals Camilla werd genoemd. Het feest voor Camilla’s 50ste verjaardag was zo’n beslissende stap. Acceptatie van het publiek was in hoge mate afhankelijk van de mening van de Queen. Niet zozeer in haar rol als moeder van Charles, maar wel als hoofd van de natie, hoofd van het huis Windsor en hoofd van de kerk van Engeland. Háár aanwezigheid op het feest zo betekenen: de koningin keurt het goed, dus wie zijn wij als Britten om dat tegen Camilla te zijn? Maar Elizabeth weigerde op het feest te komen. Maar Charles en Camilla zetten door en verschenen voor het oog van de pers gezamenlijk bij officiële evenementen. Camilla’s positie als vrouw naast Charles is zorgvuldig geregisseerd.

Gepromoveerd tot lid van ‘The Firm’

3 jaar na de dood van Diana was het eindelijk tijd voor een 1e rechtstreekse confrontatie tussen de koningin en Camilla, tijdens een barbecue die Charles organiseerde ter ere van de jarige ex-koning Constantijn van Griekenland. De omstanders zagen een glimlach van de koningin en de diepe reverence van Camilla. In 2004 leende de Queen het lievelingsdiadeem van haar moeder, de inmiddels overleden Queen Mum, aan Camilla uit. Een belangrijk teken! Een jaar later konden Charles en Camilla dan eindelijk in het huwelijk treden. Koningin Elizabeth II zat op de 1e rij. Camilla was gepromoveerd tot lid van ‘The Firm’. Als Hertogin van Cornwall wel te verstaan, want ze gaf aan niet in de voetsporen van Diana te willen treden door zich ‘prinses van Wales’ te noemen.

Maar dat hoefde ook niet. De oude Queen nam vlak voor haar overlijden bij het Britse publiek alle twijfels weg door bekend te maken dat het haar oprechte wens was dat Camilla koningin genoemd zou worden als haar zoon Charles haar zou opvolgen. De rest is geschiedenis.

Paul Rem is architectuur- en kunsthistoricus en conservator op Paleis Het Loo. Hij is bestuurslid van diverse musea, internationaal erkend expert ‘Oude meubelen’ en lid van het ‘TEFAF vetting committee’. Regelmatig schuift hij aan als tafelgast in Tijd voor MAX.  Maak ook eens een stadswandeling met Paul Rem. Lees hier al zijn columns.

(Foto: © ANP)

Geef een reactie

Reactie

    Janneke 25 says:

    Jammer dat alles weer opgerakeld wordt.
    Ik heb de serie nooit gezien, niet om de inhoud. Overal in de bladeren kon je en kan je er over lezen en dat vond ik voldoende.
    Camila doet haar best en is prima , jammer voor Charles dat het allemaal zo gelopen is.
    Ten tijde van Diana waren de tijden gewoon anders. Helaas is het hier ook zo ” gedane zaken hebben geen keer”

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.