Naar cookieinstellingen
Duurzaamheid

Patrick Wessels: ‘We vinden duurzaamheid belangrijk: maar waarom doen zo weinig mensen iets?’

Veel mensen zeggen dat ze minder zouden moeten vliegen, minder vlees zouden moeten eten en bijvoorbeeld vaker biologisch zouden moeten kopen. Maar, waarom doen ze dan zo weinig? Het is een klassieke psychologische uitdaging, die van toepassing is op veel meer dan duurzaamheid alleen.

Ons gedrag

Al tientallen jaren werd namelijk het model verworpen dat stelt dat een attitude (een bepaalde overtuiging) zal leiden tot het gedrag dat daarbij past. Tot die tijd bood de theorie van gepland gedrag houvast. De theorie stelde dat onze attitude (overtuiging), de subjectieve norm (wat mensen ergens van vinden) en de zelfeffectiviteit (ingeschatte beheersing van gedrag) met z’n drieën leiden tot een intentie. Die intentie zou uiteindelijk weer leiden tot gedrag.

Concreet betekent dit dat de attitude ‘ik vind duurzaamheid belangrijk’, samen met de subjectieve norm ‘we zouden ons duurzamer moeten gedragen’ en de zelfeffectiviteit ‘ik kan duurzamer kiezen’ leiden tot de intentie ‘ik wil duurzamer zijn’ en vervolgens het gedrag. Maar niets blijkt minder waar.

Motivatie, capaciteit en gelegenheid

Een andere theorie lijkt meer kans te maken om werkelijk te beschrijven hoe gedrag gevormd wordt. Die gaat namelijk uit van 1) motivatie, 2) capaciteit en 3) gelegenheid. Met de motivatie zit het bij de meeste mensen wel goed: ze vinden duurzaamheid belangrijk en willen graag hun steentje bijdragen. Aan de capaciteit ligt het in sommige gevallen, maar meestal geeft dat geen probleem. Capaciteit gaat over de eigen beschikbaarheid van middelen, om duurzamer te zijn. Het gaat bijvoorbeeld om voldoende geld, om biologische producten te kopen (als die duurder zijn).

Waar het in de meeste gevallen knelt is de gelegenheid. Dat gaat namelijk over 1) de beschikbaarheid van alternatieven, die 2) zo beschikbaar zijn dat ze de standaard of de logische keuze vormen. Biologische producten worden gepresenteerd als alternatief voor ‘normale’ producten. Zoals je voor ‘alternatieve melk’ moet kiezen, als je liever geen koemelk in de cappuccino wilt. En als je duurzamer wilt reizen is de trein nog maar heel beperkt beschikbaar, waardoor er weinig gelegenheid is om het vliegtuig realistisch in te ruilen.

Duurzaamheid en lokale supermarkten

De theorie op basis van motivatie, capaciteit en gelegenheid kan verklaren waarom zo weinig mensen iets doen, terwijl ze wel roepen duurzaamheid belangrijk te vinden. Daarnaast is de theorie van toepassing op veel meer situaties.

Stel je voor dat de lokale supermarkt het moeilijk heeft, vanwege Picnic en de grote spelers. Dan roepen veel mensen waarschijnlijk dat de lokale kruidenier niet verloren mag gaan. Maar ze doen te weinig. Omdat ze de gelegenheid niet krijgen.

Het is psychologisch belangrijk om de drempels (waarom voert iemand bepaald gedrag niet uit) en de motivators (wat helpt iemand om dat gedrag wel uit te voeren) in kaart te brengen. Vaak zijn de drempels te hoog en is er te weinig om mensen werkelijk in beweging te brengen. Waardoor alleen de motivatie en eventueel capaciteit overblijven, maar dat is onvoldoende om gedrag te vertonen.

Meer capaciteit en gelegenheid creëren

Dus willen we de lokale supermarkt behouden? En anderen stimuleren om zich duurzamer te gedragen? Dan draait het om de gelegenheid. De alternatieven moeten beschikbaar zijn, en makkelijk beschikbaar zijn. Sterker nog, ze zouden de nieuwe standaard moeten vormen. Pas dan beweegt de grote massa mee, bijvoorbeeld naar duurzamer gedrag.

En voor de oplettende lezer, er staat bewust ‘maar waarom doen zo weinig mensen iets?’ in de titel. U bent natuurlijk die uitzondering die wél de daad bij het woord voegt, toch? Een beetje zelfoverschattingsbias is niemand vreemd, dus we hebben allemaal het idee dat het vooral anderen zijn die een tandje bij zouden moeten zetten.

Consumentenpsycholoog Patrick Wessels combineert nieuwsberichten, wetenschappelijke artikelen en praktische tips, om dieper op de consumentenpsychologie in te gaan. Lees hier al zijn columns.

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.