Naar cookieinstellingen
Japanse dame in kimono die buiging maakt, Japanse gastvrijheid omotenashi

Patrick Wessels: ‘Wat we van Japan kunnen leren over gastvrijheid: omotenashi’

Onlangs reisde ik een maand door Japan. Daar heb ik een bijzonder fenomeen ervaren, dat ons in het Westen aan het denken kan zetten: ‘omotenashi’. Het gaat om onvoorwaardelijke gastvrijheid. Een gastvrijheid die veel verder gaat dan een vriendelijke glimlach of de vraag ‘of alles naar wens is’. Het gaat om de kunst van het geven, zonder daar direct iets voor terug te verwachten.

Verweven in de kleinste momenten

In Japan zit omotenashi verweven in de kleinste momenten. Neem bijvoorbeeld het moment dat ik een treinkaartje kocht. De medewerker achter de balie boog vriendelijk om me te begroeten. Vervolgens schonk ze oprechte aandacht aan mijn vraag, printte een schema uit en markeerde met een pen de beste overstapmogelijkheden – allemaal zonder dat ik daarom vroeg. Of neem het moment waarop ik een klein restaurant binnenliep, waar de kok niet alleen mijn Udon-curry met precisie bereidde, maar ook mijn paraplu droogde die ik bij de ingang had achtergelaten.

Shitsurai

Daarnaast uit omotenashi zich bijvoorbeeld in ‘shitsurai’. Dat staat voor de fysieke omgeving waarin de service wordt geboden. Denk bijvoorbeeld aan een schoon en mooi onderhouden paviljoen met Japanse esdoorns en een vijver met koi karpers, om u als gast in te ontvangen. Of kijk eens naar buiten tijdens het taxiën in een vliegtuig. In Japan maken luchthavenmedewerkers een buiging en zwaaien ze de vlucht uit.

Voor wat, hoort wat speelt bij omotenashi geen rol

Wat dit psychologisch intrigerend maakt is de afwezigheid van een transactiegedachte. In het Westen denken we vaak in termen van ‘voor wat, hoort wat’. We helpen anderen, maar vaak met de verwachting dat dit ons op de een of andere manier ten goede komt. In Japan daarentegen lijkt de dienstbaarheid op zich een intrinsieke waarde te hebben. Dat creëert een cultuur waarin kleine gebaren van vriendelijkheid een grote impact hebben op het dagelijks leven.

Het psychologische effect van een vriendelijke benadering

Waarom is dat relevant? Vanuit de consumentenpsychologie weten we dat mensen sterk reageren op onverwachte vriendelijkheid. Een vriendelijke benadering heeft z’n effect, maar als dit onverwacht is (of vriendelijker dan verwacht) maakt dat nog veel meer indruk. Het is de ‘extra mile’, die verrast, verwondert en daardoor verbindt.

Onverwachte vriendelijkheid creëert een gevoel van verbondenheid en verhoogt zelfs de perceptie van kwaliteit en vertrouwen in een merk of organisatie. Bedrijven die dit weten te vertalen naar hun benadering en bijvoorbeeld de klantenservice bouwen niet alleen loyaliteit op, maar stimuleren ook mond-tot-mondreclame.

Omotenashi in Nederland?

Stelt u zich eens voor: wat als we ook hier wat meer ‘omotenashi’ zouden toepassen? In winkels, bij klantenservice en in ons dagelijks leven. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Misschien hoeven we niet altijd een reden te hebben om iets aardigs te doen. Het idee dat een simpel gebaar – een kop koffie brengen voor een collega, een glimlach aan een vreemdeling – een dag kan maken, is krachtig en maakt de samenleving een stuk leuker.

Een klein gebaar…

Als we vandaag beginnen met een klein gebaar, zien we daarvan morgen al het verschil. Dat is wat we van Japan kunnen leren, om het voor ons allemaal een beetje mooier te maken. Juist door niet direct iets terug te verwachten worden we daar uiteindelijk collectief beter van. En misschien zelfs wel individueel, omdat iets ‘geven’ psychologisch veel gelukkiger maakt dan het verkrijgen.

Consumentenpsycholoog Patrick Wessels combineert nieuwsberichten, wetenschappelijke artikelen en praktische tips, om dieper op de consumentenpsychologie in te gaan. Lees hier al zijn columns.

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (2)

    Ghiulnar says:

    U heeft groot gelijk, helaas de Nederlanders waarmee ik op de reis ben geweest door Japan vonden echt belachelijk het beleefdheid van Japanners. Nog erger onze reisleider wist niet dat in Japan fooi geven betekend belediging. Dus had hij al in de bus bij aankomst in Japan op weg naar het hotel een fooien pot gemaakt en elke deelnemer moest € 200 geven voor 2 weken reis (mooi bij verdienen toch). Bij een restaurant moest ik 1599 yeni betalen. Ik liet 1600 yeni en ging weg. Na geen 5 minuten rende een meisje achter mij op straat om die 1 yeni terug te geven.

    Cucina Carolina says:

    Ik kwam vorige maand aan in Nederland met het vliegtuig. En kreeg zoveel hulp aangeboden met mijn koffer, compliment gekregen, gesprekken gehad met jonge mensen in de trein en bus. Een iemand uit Barcelona die studeert aan de Tilburgse universiteit, een ander die werkt bij ASML. Kortom, hele fijne omotenashi in Nederland.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.