Naar cookieinstellingen
Kust Alicante, Spanje

Patrick Wessels: ‘Waarom wil iedereen naar Spanje op vakantie? (En waarom maken de media dat nog erger?)’

Wij mensen zijn gewoontedieren. Dat heeft u vast weleens gehoord. En het klopt. Vooral in situaties waarin we niet goed weten wat de beste keuze is of als we onzekerheid ervaren volgen we graag anderen. ‘Zij zullen het wel weten’, denkt het brein onbewust.

Toerisme in Spanje

Die voorkeur van het brein om anderen te volgen werkt vaak uitstekend. Ooit hielp het namelijk bij het vinden van veilig voedsel (door onveilig voedsel te vermijden). En het helpt bijvoorbeeld bij het afsluiten van belangrijke verzekeringen, ‘omdat iedereen dat doet’.

Al heeft het ook een keerzijde, zo blijkt steeds vaker. Bijvoorbeeld als het gaat om het toerisme in Spanje. Het land verwacht dit jaar 100 miljoen toeristen te trekken. Dat is 15 miljoen meer dan de 85 miljoen van vorig jaar. Een absoluut record, terwijl 2019 met 83 miljoen ook al een recordjaar was.

Sociaal bewijs (met een ongewenst effect)

Alle betogingen van Spanjaarden ten spijt (bijvoorbeeld op Mallorca en in Malaga), het aantal toeristen neemt toe. En daar hebben vooral die toeristen zelf schuld aan, net als de media die daarover berichten. Hoe meer de media berichten over bezoekersrecords (en de weerstand door Spanjaarden), hoe meer toeristen Spanje zullen kiezen als vakantiebestemming. Omdat het brein graag de rest volgt, dus doet ‘wat iedereen doet’. Dat effect staat binnen de psychologie bekend als ‘sociaal bewijs’.

Vooral bij (grote) aankopen en keuzes die mensen niet zo vaak doen of maken heeft sociaal bewijs invloed. Het brein wil graag een goede keuze maken, dus probeert onzekerheid weg te nemen. Dat lukt bijvoorbeeld door de beslissingen van anderen te volgen. Dus berichten de media over een bezoekersrecord in Spanje? ‘Dan is dat vast de beste plek om heen te gaan’, denkt het brein onbewust.

Hout meenemen uit het bos

Dit effect werd al tientallen jaren terug aangetoond door gedragswetenschapper Robert Cialdini. Zijn bekendste voorbeeld is dat van een bos, met versteend hout. De boswachter ontdekte dat steeds meer mensen het versteende hout mee naar huis namen, als aandenken of mooi accessoire. De boswachter besloot een bord te plaatsen, met een tekst in de strekking van ‘Veel mensen nemen versteend hout mee uit dit bos. Doe dat niet, omdat het niet is toegestaan’.

Wat gebeurde er? Nóg meer mensen namen het versteende hout uit het bos mee. Hun brein zag de waarschuwing als een aanmoediging, omdat blijkbaar veel meer mensen dat deden (en het dus vast een goed idee was).

Tegen massatoerisme en voor een opgeruimde straat

Berichtgeving door de media over bezoekersrecords (en zelfs de demonstraties) in Spanje werkt wat dat betreft als een rode doek op een stier. Het risico bestaat dat juist méér consumenten besluiten om hun volgende reis naar Spanje te boeken.

Dus, valt er dan niets tegen te doen?

Gelukkig valt sociaal bewijs ook andersom in te zetten. Door te benadrukken hoeveel mensen een alternatief kiezen. En bijvoorbeeld door een (veranderende) sociale norm te benoemen, die aangeeft welk ‘goede gedrag’ het brein het best kan laten zien. Om een ‘goede keuze’ te maken, die bijdraagt aan het gewenste gedrag. Dat dit werkt liet bijvoorbeeld Luuk Bos een aantal jaren geleden zien, bij het motiveren van mensen om hun lege blikjes in de afvalbak te gooien (en ze tegenwoordig in te leveren).

Sociaal bewijs, de sociale norm (en bijvoorbeeld het bandwagon effect, voor de liefhebber) zijn krachtige middelen om gedrag te beïnvloeden. Dat kan in de juiste richting, maar ook ongewenst in de verkeerde richting. Met berichten in de media over bezoekersrecords (en demonstraties) in Spanje zal het aantal toeristen naar dat land waarschijnlijk niet snel afnemen.

Consumentenpsycholoog Patrick Wessels combineert nieuwsberichten, wetenschappelijke artikelen en praktische tips, om dieper op de consumentenpsychologie in te gaan. Lees hier al zijn columns.

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.