Naar cookieinstellingen

Patrick Wessels: ‘Waarom we zweren bij ‘onze’ vitamine D – en waarom dat logisch is’

De zon laat zich volop zien en dat is goed voor meer dan alleen ons humeur. Bij de eerste zonnestralen van het jaar hoort u het van steeds meer mensen: ‘Even naar buiten voor wat vitamine D’. En toch wordt ook het potje vitamine D-pillen nog niet opgeborgen in het keukenkastje. Want weer of geen weer, die slikken we trouw en het liefst dagelijks. Maar waarom eigenlijk?

Het is loyaliteit aan bepaalde producten, die vooral bij gezondheidsproducten vaak sterk is. We blijven trouw aan ‘onze’ vitamine D – vaak van een specifiek merk. Zelfs als de zon volop schijnt. En ondanks dat het misschien anders lijkt, is dat eigenlijk helemaal niet vreemd.

Vertrouwen op wat we kennen

Naarmate we ouder worden groeit de loyaliteit aan merken. Ten opzichte van jongere generaties zien we ouderen veel minder experimenteren. Dat komt door vertrouwen, dat groeit. En dat komt door de afnemende wens tot vergelijken en proberen. Omdat het eindeloos voelt. Liever bouwen we voort op wat zich al bewezen heeft. Een merk dat al jaren goed bevalt biedt een gevoel van zekerheid. Zoals onze favoriete supermarkt of de vertrouwde tandpasta.

In combinatie met gewoontegedrag creëert het een haast onbreekbare verbintenis. Iets dat we dagelijks doen nestelt zich in onze routines. Het slikken van een supplement is daar een goed voorbeeld van. Ons brein kiest de weg van de minste weerstand. Gewoonten vragen minder denkenergie dan het steeds opnieuw moeten kiezen of vergelijken.

Goed gevoel van controle

Bovendien draagt het slikken van vitamine D bij aan een gevoel van controle, over onze eigen gezondheid. Vooral op latere leeftijd voelt onze gezondheid belangrijker, dus ook de behoefte om daaraan actief bij te dragen. Zelfs als we weten dat we op zonnige dagen voldoende binnenkrijgen voelt het ‘niet slikken’ alsof we iets nalaten. Overigens is het voor vrouwen vanaf 50 jaar en mannen vanaf 70 jaar sowieso aan te raden om extra vitamine D te slikken.

Een kwartiertje zon op de handen en het gezicht is voldoende voor de dagelijkse dosis vitamine D. Toch is dat rationele besef minder doorslaggevend dan de emotionele geruststelling. Het potje op het aanrecht blijft daarom toch een sterke aantrekkingskracht hebben.

Positieve attitude

Ten slotte speelt het Mere Exposure Effect mogelijk een rol. Dit psychologische effect beschrijft hoe we iets meer waarderen, naarmate we het vaker zien. Of specifieker, de attitude ten opzichte van wat we vaker zien wordt automatisch positiever. Hoe langer we ‘ons merk’ vitamine D in huis hebben, hoe positiever we daarover denken. En hoe meer we daaraan gehecht raken. Ongeacht het effect van de seizoenen.

Dus, is het erg om trouw te blijven aan een potje vitamine D, zelfs bij zonnig weer? Zeker niet. En het is volkomen menselijk gedrag bovendien. Aan de andere kant is het goed om hier af en toe over na te denken. Doen we dit uit gewoonte, of is het werkelijk noodzaak? Zoek ook eens een bankje in het park op. Het is gratis vitamine D, minstens zo goed voor ons humeur en mogelijk heel gezellig met anderen die hetzelfde doen.

Consumentenpsycholoog Patrick Wessels combineert nieuwsberichten, wetenschappelijke artikelen en praktische tips, om dieper op de consumentenpsychologie in te gaan. Lees hier al zijn columns.

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.