Naar cookieinstellingen
Vergissing van de bank, Rabobank

Patrick Wessels: ‘Waarom voelt overstappen van bank zo spannend?’

Bij iedere bank met een Nederlandse banklicentie is uw spaargeld even goed beschermd. Bovendien staan grootbanken niet bekend om hun hoge spaarrentes en hun scherpe tarieven. Waarom is overstappen naar een andere bank dan toch iets wat we niet makkelijk doen? Psychologisch werkt het niet zo makkelijk. De status quo bias, verliesaversie en een gevoel van verantwoordelijkheid zitten ons in de weg. Of eigenlijk, ons brein.

Heel normaal om niet over te stappen

Daar komt nog bij dat het heel normaal is om niet over te stappen. Berichten in de media die beschrijven dat weinig mensen overstappen sterken ons in die overtuiging. Blijkbaar doen anderen het ook niet. En natuurlijk volgt ons brein niet klakkeloos wat anderen doen. Tenminste, niet in alle situaties. Zodra er sprake is van enige ervaren onzekerheid (‘doe ik hier wel verstandig aan?’) verandert dat. Het brein zoekt naar sociaal bewijs, dus naar wat anderen doen. Daarmee verantwoordt het brein ons gedrag. Als anderen ook niet overstappen doen we dat zelf ook niet. Daar hebben die anderen vast over nagedacht, dus het zal wel de beste keuze zijn.

3 psychologische redenen waarom overstappen zo spannend voelt

Op individueel niveau spelen er 3 psychologische redenen die overstappen verhinderen:

  1. Status quo bias: we houden het liever bij het oude als dat bevalt
  2. Verlies-aversie: iets verliezen doet gevoelsmatig relatief veel pijn
  3. Verantwoordelijkheid: als het uw keuze was doet dat extra pijn

Status quo bias: we houden het liever bij het oude als dat bevalt

‘Never change a winning team’, dat is hoe het brein denkt. Dus werkt het in de huidige situatie? Dan houden we daar onbewust graag aan vast. Waarom zou u iets veranderen als u er nu (grotendeels) tevreden over bent?

Helaas gaat het zo ver dat zelfs ontevredenheid niet leidt tot het overstappen van bank. De ‘bias’ is een mentale denkfout. In dit geval gaat het om de denkfout dat alles bij het oude houden waardevoller is dan overstappen om iets nieuws te proberen. De onzekerheid van iets nieuws weegt in het brein zwaarder dan de mogelijke verbetering door iets anders te proberen.

Verlies-aversie: iets verliezen doet gevoelsmatig relatief veel pijn

Daar komt bij dat het brein een enorme afkeer heeft van (mogelijk) verlies. Iets verliezen doet tot 2,5x meer pijn dan dat het verkrijgen van iets oplevert aan plezier. Dat betekent dat het brein liever een verlies voorkomt, dan dat het een winst verkrijgt.

U kunt mensen bijvoorbeeld vragen wat hun voorkeur heeft:

  • 50 procent kans om €100 te verliezen en 50% kans om €0 te verliezen
  • 100 procent kans om €50 te verliezen

In dat geval kiezen de meeste mensen voor het eerste, dus 50% kans om €100 te verliezen. Ze hebben dan ook 50% kans om €0 te verliezen, dus het verlies te voorkomen.

Stel je de vraag andersom? Dan krijgt u een ander antwoord:

  • 50 procent kans om €100 te winnen en 50 procent kans om €0 te winnen
  • 100 procent kans om €50 te winnen

Bij die tweede keuze kiezen de meeste mensen voor 100% procent kans om €50 te winnen.

Verantwoordelijkheid: als het uw keuze was doet dat extra pijn

Ten slotte speelt de eigen verantwoordelijkheid mee. Wie overstapt van bank neemt daarvoor zelf verantwoordelijkheid. U komt in actie. Die actie en eigen verantwoordelijkheid brengt een risico met zich mee, in ieder geval voor het brein. Als het na de overstap alsnog tegenvalt bent u daarvoor de enige verantwoordelijke.

Zou u andersom blijven zitten bij de (groot)bank waar u zit? Dan doet u niets, u komt niet in actie. Als de service dan tegenvalt of de spaarrente laag is kunt u de verantwoordelijkheid bij de bank leggen. Het brein snapt dat u geen verantwoordelijkheid heeft, dus er niets aan kunt doen. Dat voelt een stuk veiliger. Daarom valt het niet mee om uit eigen beweging de overstap te maken.

Wilt u wel overstappen? Zo doet u dat

Als u wél wilt overstappen is dat vooral een kwestie van doen. Het brein past zich moeiteloos aan nieuwe situaties aan, dus ook aan een andere bank. Zelfs als de dienstverlening uiteindelijk tegenvalt of als de spaarrente niet hoger blijkt.

Psychologische onderzoeken naar het ervaren geluksniveau van mensen laten zien dat zelfs ingrijpende gebeurtenissen daarop nauwelijks effect hebben. Wie mensen vraagt naar hun geluksniveau nadat ze een been hebben moeten laten amputeren antwoorden na een paar jaar gemiddeld weer hetzelfde als mensen die nooit zoiets hebben meegemaakt. Vooraf verwachten de meesten dat zo’n amputatie enorme blijvende negatieve impact heeft op hun geluksgevoel. In de praktijk pakt dat totaal anders uit. Dus wilt u overstappen van bank? Doe dat. En vraag de nieuwe bank om het administratief voor u te regelen.

Het helpt door anderen alvast te vertellen over uw plan. Misschien zijn er anderen in uw omgeving die ook zijn overgestapt, maar daar uit zichzelf niet over vertellen. Als zij bevestigen dat ze dit ook deden is dat extra sociaal bewijs om ook het brein te overtuigen.

Ten slotte zijn de status quo bias, verliesaversie en het effect van gevoelde verantwoordelijkheid eigenlijk psychologische denkfouten. Het zijn denkfouten in het brein, die ons remmen in wat we werkelijk zouden moeten doen (als we dat willen). Dus waag de stap, stap over van bank. En ervaar daarna dat het brein zich moeiteloos aanpast en u gewoon het gevoel geeft dat dit een uitstekende beslissing was.

Consumentenpsycholoog Patrick Wessels combineert nieuwsberichten, wetenschappelijke artikelen en praktische tips, om dieper op de consumentenpsychologie in te gaan. Lees hier al zijn columns.

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

    Len123 says:

    Terwijl overstappen zo eenvoudig is
    Ik ben een aantal jaren terug overgestapt van de Rabo naar SNS
    De Rabo had me een paar geintjes geflikt en niemand van de “leiding” nam de verantwoordelijkheid daarvoor
    Ik heb toen gezocht naar een “mensen mensen” bank, waar je iemand nog echt kunt spreken en zomaar binnen kunt lopen met een vraag
    Niet eerst allerlei telefonische keuze menu’s doorworstelen om dan te horen dat je pas na een maand ofzo terecht kunt, nee hoor, daar had ik dus geen zin meer in
    Ben bij de SNS gewoon naar binnen gestapt en 10 minuten later was alles geregeld
    Hoefde verder helemaal niets te doen, de SNS deed alles
    EN binnen een paar dagen mijn nieuwe bankpas binnen en 14 dagen later was echt alles geregeld, ook de automatische incassos waren door de SNS allemaal omgezet
    Ik ben ZO BLIJ dat ik die beslissing toen genomen heb en zit bij de SNS prima op mijn plek!!
    Echt een aanrader deze bank!!!!

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.