Naar cookieinstellingen
Haast en rij op het station? Gebruik het woord omdat

Patrick Wessels: ‘Voordringen? Krijg alles voor elkaar met het toverwoord omdat’

Stelt u zich voor: u komt aan op een druk station en moet over een paar minuten de trein hebben. Maar… OV-kaart vergeten! U moet een kaartje kopen. Bij de automaat staan 3 wachtenden voor u. Wat nu!? Gebruik in dat geval het psychologische toverwoord ‘omdat’. Het woord heeft een bijzondere werking op het brein, zodat anderen u voor zullen laten en als eerste een kaartje laten kopen. Vraag de wachtenden voor u: ‘Pardon, zou ik misschien voor mogen, omdat ik mijn trein moet halen?’ En de kans is groot dat ze direct opzij stappen.

‘Omdat ik moet kopiëren’

De bijzondere psychologische kracht van het woord ‘omdat’ werd al in de jaren 70 ontdekt door wetenschapper Ellen Langer tijdens een experiment aan Harvard. In die tijd was het gebruikelijk om kopieën te maken bij het centrale kopieerapparaat, waardoor daar regelmatig een rij ontstond.

Voor het experiment sloten deelnemers aan in de rij en vroegen ze de andere wachtenden of zij misschien voor mochten. Dat gebeurde op 3 verschillende manieren:

  1. ‘Pardon, ik moet 5 pagina’s kopiëren. Mag ik misschien voor?’
  2. ‘Pardon, ik moet 5 pagina’s kopiëren. Mag ik misschien voor, omdat ik haast heb?’
  3. ‘Pardon, ik moet 5 pagina’s kopiëren. Mag ik misschien voor, omdat ik moet kopiëren?’

De 3 varianten testten 3 verschillende scenario’s. In het eerste geval vroeg de deelnemer gewoon om voorrang, zonder het toverwoord ‘omdat’ te gebruiken. In het tweede en derde geval werd het woord ‘omdat’ ingezet. De tweede variant gebruikte het woord met een ‘goede reden’, namelijk haast. De derde variant gebruikte ook het woord ‘omdat’, maar dan met een ‘slechte reden’, namelijk dat diegene moest kopiëren (zoals iedereen in de rij).

Wat gebeurde er?

Deelnemers die vroegen ‘Pardon, ik moet 5 pagina’s kopiëren. Mag ik misschien voor?’ werden in 60 procent van de gevallen voorgelaten. Gebruikten deelnemers het woord ‘omdat’, plus een goede reden? Dan werden ze in maar liefst 94 procent van de gevallen voorgelaten! Dat is bijna altijd. Maar misschien nog opvallender, de deelnemers die ‘omdat’ gebruikten en een slechte reden opgaven (‘omdat ik moet kopiëren’) werden in 93 procent van de gevallen voorgelaten. Dat was dus ook bijna altijd.

‘Omdat’ als toverwoord

Het brein associeert ‘omdat’ automatisch met een logische verklaring, zelfs als er sprake is van pseudo-logica (een slechte reden). Wat er praktisch gebeurt, is dat het brein bij het woord ‘omdat’ rekent op een goede reden, dus het verzoek alvast accepteert zonder af te wachten waarom die ander het verzoek doet.

Dus staat u in de rij voor de kaartjesautomaat op het station? Dan is ‘omdat’ het toverwoord dat u helpt om als eerste een kaartje te kopen. En op die manier helpt ‘omdat’ ook om bijvoorbeeld nog een drankje te doen tijdens die gezellige borrel, met vrienden of collega’s die aanstalten maken om te vertrekken. ‘Zullen we er nog eentje doen, omdat het de laatste is van de middag?’

Liever omdat dan want

Bovendien blijkt dat ‘omdat’ dit effect wel heeft op het brein, maar een alternatief als ‘want’ niet. Bij ‘want’ gaat het brein uit van een verzoek uit persoonlijk belang, terwijl ‘omdat’ wijst op een daadwerkelijke (belangrijke) reden. Het zijn onbewuste associaties, die u in uw voordeel kunt gebruiken.

Niet voor niets zullen slimme verkopers bijvoorbeeld aangeven dat u alleen deze week nog korting krijgt op een bepaald product, ‘omdat’ het opruiming is. Of dat u met deze aankoop een heel goede keuze maakt, ‘omdat’ veel andere klanten u voorgingen. Als u erop let is ‘omdat’ een krachtige marketingtool, die psychologisch slim wordt ingezet.

Consumentenpsycholoog Patrick Wessels combineert nieuwsberichten, wetenschappelijke artikelen en praktische tips, om dieper op de consumentenpsychologie in te gaan. Lees hier al zijn columns.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.