Patrick Wessels: ‘Slimme psychologie: hoe een restaurant voller zit dankzij de fietsverhuur ernaast’
Publicatiedatum: 20 januari 2025
Wie regelmatig reist leert de wereld kennen, en kan bovendien heel onverwacht praktische inspiratie opdoen. Dat blijkt bijvoorbeeld in Costa Rica, waar ik een tijdje verblijf en werk. Ze hebben hier een heel slimme manier om hun restaurant te vullen. Niet toevallig zit er vaak een fietsverhuur naast, die onbewust psychologische invloed heeft.
Zelfs een weinig bijzonder ogend restaurant langs een doorgaande weg trekt op die manier voldoende toeristen, om de tafels te vullen. Hoe dat werkt? De fietsverhuur werkt als sociaal bewijs, voor iedereen die op zoek is naar een geschikte plek om iets te eten of te drinken.
Sociaal bewijs
Sociaal bewijs is een sterk psychologisch overtuigingsmechanisme. Het is 1 van de 6 (inmiddels 7) klassieke overtuigingsprincipes van Robert Cialdini. Tientallen jaren onderzoek tonen aan dat het brein graag meebeweegt met wat anderen doen, in een vergelijkbare situatie.
Dat heeft bijvoorbeeld invloed op het hergebruik van handdoeken, in hotels. Zo’n 75 procent van de mensen die minimaal 4 nachten in een hotel verblijft hergebruikt hun handdoek op een bepaald moment. Door in de kamer te communiceren dat 75 procent van de vergelijkbare gasten in die kamer dat doet lukt het om dit percentage nog eens met 33 procent te verhogen.
Op dezelfde manier lijken de fietsen voor de deur te laten zien dat veel mensen voor een restaurant langs de weg kiezen, zo lijken ze in Costa Rica te hebben geleerd. De fietsen staan daar om verhuurd te worden, maar dat blijkt pas nadat er bij het restaurant is gestopt. Door de geparkeerde fietsen lijkt het net alsof veel anderen óók voor deze plek hebben gekozen.
Bij onzekerheid
Sociaal bewijs heeft vooral invloed wanneer u als consument enige onzekerheid ervaart. Dat kan heel banaal zijn, bijvoorbeeld bij de keuze voor een restaurant langs de weg. Want, wat is een goede plek om iets te gaan eten?
Of bij een keuze voor een winkel, in de winkel voor bepaalde producten of in een webshop als u een aankoop overweegt. Het brein wil graag een goede keuze maken, dus zoekt naar houvast. Sociaal bewijs biedt de belofte van die houvast, dus krijgt de kans om het brein te beïnvloeden.
Herken de fietsverhuur
Dus, zoekt u zelf naar een fijne plek om iets te eten of te drinken? Let op wat u ziet, en probeer de ‘fietsverhuur’ te herkennen. Herkent u dat een restaurant de eerste gasten bijvoorbeeld slim neerzet aan een tafeltje voor het raam? Of zitten zelfs medewerkers op die plekken te lunchen of snacken, als het nog rustig is? Allebei sociaal bewijs, die u beïnvloedt door het restaurant de juiste keuze te laten lijken.
Op dezelfde manier laten winkels het graag drukker lijken, bijvoorbeeld door smallere gangpaden te gebruiken. Of tonen webwinkels wat er ‘vaak besteld’ wordt. Zodra consumenten enige onzekerheid ervaren krijgt sociaal bewijs de kans om het brein te overtuigen. Daar maken restaurants, winkeliers en andere ondernemers graag gebruik van. Probeer de fietsverhuur te herkennen, als u er niet in wilt trappen. Of ga juist op reis, om daar meer inspiratie op te doen en de wereld beter te leren kennen.
Consumentenpsycholoog Patrick Wessels combineert nieuwsberichten, wetenschappelijke artikelen en praktische tips, om dieper op de consumentenpsychologie in te gaan. Lees hier al zijn columns.
(Foto: © MAX)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Het kan ook Contra werken!
Als ik de bumper van Camper leeg haalde en met vele kleinkinderen de fietsen niet recht ervoor diefstal veilig kan neer zetten fiets ik juist door!
Ook is juist leeg restaurant bestellen en sneller eten prima.
Ook in winkels met volle parkeerplaats, rij voor de kassa en hoe houd ik alle kleinkinderen bij elkaar?
Wel ontdekte ik dat met 9 personen en 9 Fuckbike’s voor je deur klanten trekt.
Naast de gekochte ook de zelf gelaste Mini en Nano Fatbike met te kleine achterwiel dus midden motortje van Stella & Amslod erin?
Van geweldige tot daar zijn ze toch veel te jong voor gezeur?
Ook de hier in NL Politie die ons naar Rollenbank stuurde, Ik wil eerste en dan mijn broertje….
De Nano + Mini passen niet en de andere 7 weigerde want alle 9 of niets!
Ook de gemeten mijn 24,8 km/h en dan roepen de kleinste; Opa , ze zeggen dat je jou Fatbike 0,2 km moet opvoeren!
Ja, deze gelegaliseerde is geen 25 km versie meer!
Wel is met kleinkinderen ’t leuker als je elkaar bij kunt houden zonder moe worden.
Vooral elders met flinke hellingen op met accu of goede Hydraulische schijven ’t Ravijn in?
Geen normale €bike uit 2012 met schemerlampje meer maar doe Fat met Bouwlamp erop!
En dat de Politie het dan Fuckbike gaat noemen, prima complimentje!
Maar de verhuurders? Oude meuk die erg duur is en ik kan onze niet kwijt in ’t zicht omdat er wel eens iets gestolen werd!
Verder weigerde ik in Camper met Espresso machine €3,95 voor klein flut kopje te betalen per persoon!
Recht tegenover in parkje ook andere toeristen aanbieden en ze worden Wit Heet!
Ja, de horeca met erg kleine kopjes en ik met Soep van de Dag Action koppen?
Ik verkoop niets, maar als ze fooi geven aan mijn kleinkinderen?
De Boa die wilde handhaven moet hun dan met APV gaan uitleggen wat wij fout doen.
Ik wist niet dat Wethouder nog Horeca in bezit heeft.
Ook is bij de Lidl ijs halen, teveel of tekort voor 9 personen en dan vlak voor Snackbar overschot uitdelen?
8 hoorntjes is 1 te kort dus 2 dozen en 7 uitdelen?
Ik weet hoe moeilijk ze het met hoger geworden Huur + loonkosten hebben maar juist hun taal gebruik maakte dat ik het juist vaker ging doen.
Er zijn nu eenmaal Consumenten die elke regel overtreden en contra leven.
Boos worden? Dat maakt ’t vaak vooral alleen maar erger!
Ik speel graag een partijtje “Mensch Erger Je Niet” met plaatselijke boze ondernemers op ons oude bord uit 1904 gekochte houten bordje!
Achterzijde slechts 6 personen… dus 3 jammer dan!
Voorzijde 4 personen is versleten en onleesbaar inmiddels.
snapt u zelf nog wat u allemaal opschrijft bij alle artikelen waarop u meent te moeten reageren?
Het draagt voor mij niet bij aan de leesbaarheid.
Sluit mij bij @Hondenkat aan,verwarde gewauwel wordt steeds irritanter. Waar is moderator of beheerder.