Naar cookieinstellingen
Op vakantie, stoelen op het strand

Patrick Wessels: ‘Psychologisch gratis op vakantie: boek nu alvast voor volgend jaar’

Welverdiend en misschien wel broodnodig ook: wie hard heeft gewerkt geniet waarschijnlijk volop van de vakantie. Maar, goedkoop is het in de meeste gevallen niet. En ondanks dat er aan de kosten psychologisch misschien niets te doen valt, kunt u er wel een ander gevoel bij creëren. Namelijk, het gevoel om de volgende keer gratis op vakantie te gaan.

In ons brein zit een mentale boekhouder, die ons daarbij kan helpen. Die boekhouder hebben we allemaal, vaak zonder dat we ons daar bewust van zijn. Dat merken we aan het gemak waarmee we geld uitgeven op vakantie, al kan die boekhouder ons dus ook helpen bij het gevoel van een gratis vakantie. Benieuwd hoe dat werkt?

We hebben een boekhouder in ons brein

Die boekhouder is heel bedreven in boekhoudkundige begrippen, zelfs als u daar zelf maar weinig van weet. Concreet gaat het om ‘afschrijvingen’. Ik zal de materie niet dieper induiken dan nodig. Het is voldoende om te weten dat geld dat u vandaag uitgeeft, morgen alweer een beetje minder pijn doet. En volgende week nog minder, laat staan volgende maand of zelfs volgend jaar.

Dus betaalt u vandaag €1.500 voor een vakantie? Dan voelt dat volgende week nog als €1.400, volgende maand nog als €1.000 en voelt het volgend jaar zelfs helemaal gratis. Hoe dat kan? Die boekhouder in ons brein hecht steeds minder waarde aan wat er achter ons ligt. Dus langzaamaan doet het minder pijn, als we een bedrag langer geleden betaalden. Ga maar na, heeft u nog weleens spijt van uw laatste grote aankoop? Waarschijnlijk niet. Dankzij de mentale boekhouder die onbewust het werk doet.

Leuke dingen’-geld

Diezelfde boekhouder is ook aan het werk als u nu toevallig op vakantie bent. Of binnenkort gaat. Dat merkt u aan het gemak waarmee u geld uitgeeft, bijvoorbeeld aan een bakje noedels en een biertje in het vliegtuig, of een extra wijntje op het terras. En die leuke strandtas voor €35? Als het gezellig is zijn we minder kritisch, dus geven we makkelijker geld uit. Toch?

Het is gedeeltelijk waar. Het andere gedeelte komt namelijk voor rekening van die boekhouder in ons brein. Die reserveert een potje met ‘leuke dingen’-geld, in dit geval voor op vakantie. We gebruiken ons vakantiegeld of een ander gespaard bedrag. Zelfs als het niet op een aparte (spaar)rekening staat. In ons hoofd bepaalt de boekhouder hoeveel we mogen besteden. Waaraan we dat vervolgens besteden, daar zijn we veel minder kritisch op.

Geniet van zoveel mogelijk voorpret van vakantie

Terug naar de vakantie van volgend jaar. Of die in oktober, december of verderop in het jaar. Als u er weer echt aan toe bent, omdat de Nederlandse zomer vaak weer snel eindig is. Door nu alvast te boeken (en te betalen!) voelt die vakantie tegen die tijd psychologisch gratis. De boekhouder in het brein gaat aan de slag zodra u de betaling heeft gedaan. Dus als u nu alvast (het volledige bedrag) betaalt voor de volgende vakantie, doet de boekhouder de rest.

En wilt u extra veel plezier beleven aan die volgende vakantie? Boek nu, betaal nu én begin alvast uit te zoeken wat u er allemaal kunt doen. Of hoe lekker ontspannen het wordt, dankzij de comfortabele ligbedden bij het zwembad. Maak een uurtje vrij om u erin te verdiepen. En nog een uurtje als dat goed voelt. Hoe eerder en hoe meer u bezig bent met de volgende vakantie, des te groter de voorpret. Tijdens voorpret gelden er namelijk geen beperkingen. U kunt oneindig activiteiten plannen.En wegdromen bij al het fijne dat er beschikbaar is. Niet gebonden aan tijd, energie of kosten is de voorpret minstens net zoveel waard als de werkelijke volgende vakantie zelf.

Dus doe het psychologisch slim. Boek en betaal nu. En verdiep u tijdens de huidige vakantie alvast in de volgende. Dankzij voorpret en de boekhouder in het brein gaat u voor uw gevoel dan gratis op uw volgende vakantie.

Consumentenpsycholoog Patrick Wessels combineert nieuwsberichten, wetenschappelijke artikelen en praktische tips, om dieper op de consumentenpsychologie in te gaan. Lees hier al zijn columns.

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

    Sompok says:

    Wel misleidend de kop “gratis op vakantie”. Ik denk dat een groot aantal mensen dat niet kunnen betalen om direct na een vakantie die vaak duurder uitpakt dan gedacht, weer een vakantie boekt en betaald.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.