Naar cookieinstellingen
Goede voornemens volhouden. hoe doe je dat?

Patrick Wessels: “Dit jaar gaat u uw goede voornemens wél volhouden: zo werkt het psychologisch”

Dit jaar gaat u ze volhouden, toch? Goede voornemens zijn fantastisch. Toch blijven ze bij weinigen overeind nadat januari erop zit. Of eerder al zelfs. Dus, hoe pakt u dat psychologisch slimmer aan? Een paar praktische tips maken het makkelijker om het dit jaar wél voor elkaar te krijgen.

Goede voornemens zijn ingewikkeld, vanwege wat psychologen noemen het ‘construal level’. Dat betekent dat er een verschil bestaat tussen doelen op de lange termijn, en uw gedrag op de korte termijn. Natuurlijk wilt u minder snacken, meer sporten en bijvoorbeeld meer sparen. Tegelijkertijd is het heel verleidelijk om morgen wat lekkers te nemen, onderuit te ploffen op de bank en vólgende maand echt te beginnen met sparen.

Succesformule voor goede voornemens

Toch is de psychologische succesformule voor goede voornemens niet zo moeilijk. Gebruik de BOSS-formule, naar het Engels voor ‘uw goede voornemens de baas’. De formule luidt: Beloning + Omgeving + Samen = Succes met uw goede voornemens,

Heel belangrijk zijn namelijk:

  • Beloningen voor uw gedrag, zodat u het volhoudt
  • Aandacht voor de omgeving, zonder verleidingen
  • Verbondenheid met anderen, door het samen te doet

Beloningen voor uw gedrag

Begin met beloningen voor uw gedrag. Want, wat is er leuker dan een beloning als u het goed doet? Begin ermee, door alvast te bedenken waar u blij van wordt.

Goede voornemens volhouden vraagt om verandering van gedrag. Werk aan nieuwe routines, die na verloop van tijd vanzelf heel logisch gaan voelen. Routines verandert u in het brein in 3 stappen:

  1. Aanwijzing voor het gedrag
    Vertoon het gedrag bij een aanwijzing, zoals een geluid dat u hoort, een moment op de dag of een situatie waarin u zich bevindt.
    Voorbeeld: begin iedere maandagochtend voor het werk met sporten. Of gebruik het moment waarop u uw inkomen ontvangt om een vast spaarbedrag apart te zetten.
  2. Voer het gedrag uit
    Ga daadwerkelijk sporten op de maandagochtend. Of spaar door wat geld opzij te zetten zodra u uw inkomen ontvangt. Stel herinneringen in, bijvoorbeeld in de agenda-app op uw telefoon. Dat maakt het makkelijker om het de eerste 5 tot 10 keer vol te houden. Voorkom dat u het vergeet.
  3. Beloon uzelf
    Bedenk een beloning voor deze nieuwe routine. De beloning die u in het vooruitzicht heeft motiveert om het vol te houden, dus daarmee maakt u het uzelf makkelijker.
    Voorbeeld: stap na het sporten ’s morgens onder een warme douche, of zet een echt lekkere kop koffie die iets meer mag kosten. Of beloon uzelf met een extraatje op een andere spaarrekening, voor leuke dingen.

Aandacht voor uw omgeving

Richt uw omgeving in zonder verleidingen. Dat klinkt makkelijker dan het is. Wie koek, snoep en andere snacks in huis haalt zal ze opeten. Wie ze niet in huis haalt, niet. Zo simpel werkt het, maar het vraagt om aandacht voor de eigen omgeving.

Dus wilt u ’s morgens voor het werk op maandag gaan sporten? Leg uw sportkleding alvast klaar naast uw bed, bijvoorbeeld de avond ervoor. Dat verlaagt de drempel op maandagochtend, omdat u niet op zoek hoeft naar sportkleding.

Wilt u meer sparen door zodra u uw inkomen ontvangt iets apart te zetten? Maak alvast een speciale spaarrekening aan. Reken ook alvast uit hoeveel u maandelijks apart wilt zetten.

Verbondenheid met anderen

Zorg ten slotte voor een stok achter de deur. Vertel iemand die belangrijk voor u is wat u van plan bent. Dus gaat u voortaan op maandagochtend voor het werk even sporten? Vraag of iemand anders met u meedoet. Dan gebruikt u een beetje sociale druk om het makkelijker vol te houden. U wilt de ander niet teleurstellen, toch?

Of vertel uw partner dat u voortaan iedere maand als u uw inkomen ontvangt een vast bedrag zal sparen. Spreek af dat u bijvoorbeeld na 3 of 6 maanden met elkaar bespreekt hoe dat gaat. Of dat u samen iets leuks bedenkt om ervan te kopen.

BOSS-formule voor goede voornemens

Door alvast na te denken over Beloningen, de Omgeving slimmer in te richten en het Samen te doen boekt u meer Succes met uw goede voornemens. Het is slimme consumentenpsychologie, voor wie de goede voornemens komend jaar echt wil volhouden.

Consumentenpsycholoog Patrick Wessels combineert nieuwsberichten, wetenschappelijke artikelen en praktische tips, om dieper op de consumentenpsychologie in te gaan. Lees hier al zijn columns.

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

    Ferruccia says:

    Die man die niet meer zoveel wilde drinken. Nadat hij het eerste café voorbij was gelopen zonder er iets te nemen beloonde hij zichzelf in het volgende café met een flinke borrel!

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.