Naar cookieinstellingen
supermarkt

Patrick Wessels: ‘Deze psychologische trucs haalt de supermarkt uit’

De supermarkt is in de basis een verzameling benodigde producten, waar klanten uit vrije wil kopen wat ze nodig hebben, toch? Het is de klassieke economische blik, op basis van vraag en aanbod. Helaas werkt dat in de praktijk heel anders. En halen supermarkten tal van psychologische trucs uit om meer te verkopen dan dat klanten van plan waren te kopen.

Want, waarom hangt er bijvoorbeeld geen klok in de supermarkt? En waarom plakt de supermarkt de ramen af om te voorkomen dat klanten naar buiten kunnen kijken? Het zijn twee beïnvloedingen om het tijdsbesef weg te nemen. Klanten die langer door de winkel lopen zien meer producten, en kopen waarschijnlijk meer.

Laten we eens een rondje door de supermarkt maken. Een handvol beïnvloedingen vormt slechts het topje van de ijsberg, maar alvast een sterke aanbeveling om altijd een boodschappenlijstje te maken en niet met trek te gaan winkelen.

Grote(re) winkelwagens

Het begint bij de winkelwagens, die in 50 jaar tijd tot 3x groter zijn geworden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een verdubbeling van het formaat leidt tot 40% meer verkopen. In zo’n grote winkelwagen lijkt wat erin ligt namelijk minder. En pas als de verzamelde boodschappen ‘veel’ lijken ontstaat er een onbewuste remming om geen onnodige extra’s toe te voegen. Tot die tijd ‘kan het er best bij’.

Tip: gebruik een winkelmandje. En leg daar bijvoorbeeld alvast een tas met andere aankopen of spullen in. Dan lijkt het mandje sneller vol.

Eerst groente en fruit

De supermarkt begint niet toevallig met de afdeling voor groente en fruit. Een paar bananen, appels en bijvoorbeeld een bloemkool zorgen voor de eerste verantwoorde aankopen. Die gezonde keuzes maken de weg vrij om later ook ongezonder te kiezen. Dat pak chocoladekoekjes mag best, dankzij het krediet dat de gezonde keuzes razendsnel hebben opgebouwd.

Beïnvloeding met het winkelpad

Het winkelpad zelf biedt allerlei mogelijkheden tot beïnvloeding. De producten met de beste marge staan bijvoorbeeld net onder ooghoogte, op ‘pakhoogte’. De makkelijkste motorische beweging levert de grootste kans op verkoop op. De producten op handhoogte kosten daarom relatief het meest.

Daarnaast bepalen de strepen op de vloer en de breedte van het pad mede hoe snel klanten gemiddeld lopen. Dwarse strepen vertragen, terwijl strepen over de vloer in de lengte onbewust versnellen. Zo bepaalt de supermarkt hoe snel klanten lopen, hoeveel producten ze gemiddeld bekijken en hoe snel klanten doorlopen om te veel drukte te voorkomen.

De juiste muziek

In het verlengde daarvan kunnen supermarkten muziek afspelen die bijdraagt aan beïnvloeding. Rustige muziek laat klanten onbewust langzamer lopen. Het langzame ritme leidt tot onbewuste associaties met alles dat iets trager verloopt, dus ook de wandelpas door de paden. Klanten die rustiger lopen kunnen meer bekijken, dus zullen meer kopen.

Daarnaast biedt muziek de mogelijkheid om meer specifiek te beïnvloeden. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat klanten bij het horen van Franse muziek vooral Franse wijn kopen. Terwijl de Duitse wijn populairder blijkt als er Duitse muziek te horen is. Zo kan de supermarkt sturen op de beschikbare voorraad, vanuit subtiele beïnvloeding met bijvoorbeeld de gekozen nummers in de afspeellijst.

Kassakoopjes

Langs de kassa staat het vol met kassakoopjes. Er liggen verleidelijke producten en aanbiedingen voor slechts een paar euro. Normaal gesproken trapt niemand daar zomaar in. Na de volledige route door de supermarkt is dat anders.

De winkelwagens, alle producten en merken, de aanbiedingen en de kopstellingen hebben stuk voor stuk aandacht getrokken. Dat werkt als inspanning voor een spier. Het lukt een aantal keren om de spier aan te spannen, maar na verloop van tijd raakt het lichaam uitgeput. De wilskracht om ‘nee’ te zeggen tegen verleidingen werkt net zo. Na te veel beïnvloedingen raakt de wilskracht uitgeput. En ontbreekt het dus aan weerstand om ‘nee’ te zeggen tegen de kassakoopjes.

Mét een boodschappenlijstje en zónder trek

Om in zo min mogelijk trucs van de supermarkt te trappen zijn er twee dingen belangrijk:

  • Winkel met een boodschappenlijstje
  • Eet iets voor vertrek naar de supermarkt

Het boodschappenlijstje helpt om meer planmatig te winkelen. Gerichte aandacht voorkomt te veel blootstelling aan aanbiedingen en de genoemde beïnvloedingen. Door vooraf iets te eten groeit de beschikbare weerstand en wilskracht om ‘nee’ te zeggen. Wie er trek heeft valt namelijk veel makkelijker voor korte termijn-verleidingen, dus koopt veel meer dan dat eigenlijk de bedoeling was.

Consumentenpsycholoog Patrick Wessels combineert nieuwsberichten, wetenschappelijke artikelen en praktische tips, om dieper op de consumentenpsychologie in te gaan. Lees hier alle columns van Patrick Wessels

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (8)

    Leny1324 says:

    Dit ken ik al jaren. Als je moet budgetteren en op de prijs moet letten, dan is er maar een optie:Boodschappenlijstje. Jaren altijd alles opgeschreven met prijzen, zodat ik thuis al kon bepalen of dat ik binnen mijn budget bleef. Dat heb ik nu verlaten, maar ik koop nog steeds met een boodschappenlijstje. Dit is erg gemakkelijk tegenwoordig. Op mijn tel. staan al mijn ooit gekochte boodschappen. Eenmaal in de week loop ik die langs en vink aan wat ik nodig heb. In de winkel vink ik ze uit en dan gebeurt het zelden of nooit dat je dingen koopt die je niet nodig hebt. Ik koop een keer in de week mijn boodschappen. Mijn stelling is Op=Op. Inmiddels ben ik 80 , maar dat was al toen de kinderen nog klein waren. Je kunt het op eten, maar op-op en dan wachten op mijn volgende boodschappendag. Ik maak mijn lijstje op mijn iPhone in de app. herinneringen. Daar staat mijn lijst met ooit gekochte boodschappen. Je kunt ze zelfs sorteren op alfabet. Hoe handig is dit?

    Dori Bunschoten says:

    Dit is inderdaad al jaren zo, Koop wat ik nodig heb met een lijstje en kijk de folders na. Discipline kun je aanleren wat betreft de supermarkt aankopen.

    John K says:

    Wat ook niet mag worden vergeten om de consument tebeinvloeden is de verlichting.
    Op vlees en vleeswaren schijnt licht waardoor het vlees er sappig en vers uitziet.
    Totdat je thuis het uitpakt en bekijkt voordat je het in de koelkast legt want dan zie je de werkelijke kleur.
    Misschien wel met een groen randje omdat het afgeprijst was.
    Één advies pak het produkt uit het koelschap doe twee stappen naar achteren om de werkelijke kleur tezien.

    Dirck says:

    Aanbieding? Kijk of echt klantenlokker is of oude zooi die snel op moest?
    Blikken houdbaar tot 11-2022 kun je nog jaar langer bewaren… andere zaken niet…

    Ook die muziek, ik pak mobieltje + oortje en bepaal eigen muziek, vaak verkeerde keuze.

    Grotere winkel wagens?
    Vooral in bepaalde krappe winkels kwamen die ook, veroorzaken vaak een file…. niet elke winkel van zelfde is hetzelfde maatje!
    Ook palen midden in het pad is vaak een ramp… weghalen kan niet…

    Ook zie ik dat ik vooral bij AH vele die alleen aanbieding pakken + huismerk….. rest slaan ze over.
    Wel gezellig bijkletsen bij de gratis koffie hoek, maar als ik dan zie hoe weinig er gekocht werd?
    Bij die hoosbui, nog maar 2e bakkie en retour koffie hoek?

    De karren zijn voor oudere vaak een Rollator en dan je auto beetje inladen….
    Of ze op deze gratis koffie kletshoek nog winst denken te maken?

    Maar als ik in de ochtend bij Aldi of Lidl kwam… zag de voorraad… en later terug voor vergeting ding….
    Merk producten nauwelijks iets gepakt… huismerk vrijwel op… terwijl die ochtend er nog voldoende was!

    Ze bedenken van alles maar vooral de koffie hoek, ze waarschuwen voor foute prijzen bij de kassa en dan 1 kopen en schandaal maken!
    Als ze bij de stelling of in folder moeten zoeken…..
    Ik en vele met mij weigerde te betalen en naar klantenservice te gaan….
    Neem ook eens Wraak op bewust foute prijzen.

    vandaag anders says:

    Buitengewoon vervelend, dat “ongevraagd lawaai” (ook wel bekend als muziek), dat men verplicht bij AH moet aanhoren. Gelukkig zijn er ook supermarkten, zoals Aldi, die de vaste lasten niet behoeven te verhogen vanwege verschuldigde royalties op deze wanklanken.

      Lenny57 says:

      Wat te denken van de telefoongesprekken die men moet aanhoren….

    madeliev says:

    Ideaal – een boodschappenlijstje! En 1x in de week naar de supermarkt.
    tip – Schrijf de boodschappen ook in volgorde op, dus zoals ze in de schappen/rijen staan, dan sla je daardoor veel paden over, doorbreek je de looproute. Die me trouwens bij de Aldi nooit is opgevallen. Wel dat er geen muziek is, en dat vind ik heerlijk.

    Guillaume says:

    En bedenk bij dit alles: voor Op=Op wordt dusdanig veel ingekocht dat het zelden op raakt!

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.