Naar cookieinstellingen
Pink tax

Patrick Wessels: ‘Daarom trappen vrouwen (en mannen) in de pink tax: slimme prijspsychologie’

Vrouwen betalen voor dezelfde producten meer dan mannen, zo was jarenlang de claim. Bijvoorbeeld scheermesjes voor dames zouden meer kosten dan vergelijkbare producten voor mannen. Er was sprake van een zogeheten pink tax. Totdat recenter onderzoek uitwees dat dit in de praktijk wel meeviel. En sterker nog, dat het misschien wel precies omgekeerd was.

In oktober 2023 bericht Nu.nl dat de pink tax ‘achterhaald’ lijkt, omdat juist mannen duurder uit zijn bij de drogist. Het geeft te denken. Is er sprake van prijsdiscriminatie? En zo ja, in welke richting?

Wat is pink tax?

De discussie over pink tax gaat terug tot in 2015. Een onderzoek in New York City zou aantonen dat vrouwen structureel meer betaalden dan mannen, voor vergelijkbare producten. Het antwoord van fabrikanten? Geen product is precies gelijk, dus in de onderzochte gevallen golden er simpelweg marginaal hogere kosten voor damesproducten dan voor herenproducten.

En dat is ook de reactie op het onderzoek door Nu.nl, waaruit juist zo blijken dat mannen meer betalen. ‘Ons prijsbeleid is een samenspel van een boel factoren, zoals inkoopkosten, verkoopaantallen en de verpakking. Het heeft niets te maken met de vermeende pink tax’, verklaart een Kruidvat-woordvoerder in het artikel. Is een pink tax dan te ver gezocht?

Referentieprijs in het brein

Daar lijkt het wel op. Psychologisch is een prijs namelijk veel meer dan de optelsom van productiekosten en een beetje marge voor de winst. Het bepalen van een prijs is veel complexer, omdat er allerlei strategieën en overwegingen gelden.

Het consumentenbrein heeft bijvoorbeeld een referentieprijs, voor ieder product en iedere dienst. Daardoor willen we voor een kop koffie in de stad prima €3,50 betalen, maar is 35 eurocent voor een koffiecup thuis eigenlijk te duur.

Het brein weet per aankoop ongeveer wat we daaraan willen uitgeven. Die referentieprijs verschilt per product, en bovendien per situatie (kop koffie in de stad of thuis aan de keukentafel) én per persoon. Al die variabelen maken prijsbepaling heel complex. Al biedt het ook kansen voor marketeers.

Meer dan het product alleen: premium-tax

Het brein koopt namelijk niet gewoon een product. Zelfs de simpelste producten bieden meer dan dat. Daardoor is een kop koffie aan de keukentafel in de basis gewoon een kop koffie. Maar wordt het al meer dan dat als de koffie in een design-cup met gemalen bonen uit Rwanda met 1 druk op de knop een bijzondere smaakervaring wordt. Laat staan wat die kop koffie inhoudt in een stijlvolle koffiebar met andere koffieliefhebbers waarmee je jezelf graag identificeert.

Op die manier is ook een scheermesje niet zomaar een scheermesje. Merken doen hun uiterste best om beleving te bieden, in elke zin van het woord. Mannen die zich scheren met een A-merk ervaren status. En vrouwen die A-merk verzorgingsproducten gebruiken wanen zich tientallen jaren jonger.

De prijs die het brein wil betalen bestaat uit de productprijs, plus een premium. Dat premium kan van alles zijn, van goed gezelschap in een luxe koffiebar tot ervaren status en 10 jaar verjongen. Als dat premium het volgens het brein waard is, zijn we bereid om extra voor een merk te betalen.

Dat is dus geen pink tax, maar een premium-tax. En die geldt voor vrouwen én voor mannen. In heel uiteenlopende situaties, zonder duidelijke richting. Het is geen prijsdiscriminatie, maar value based pricing.

Blijkbaar vinden mannen verzorgingsproducten in een aantal gevallen meer waard. Anders had Nu.nl niet geconstateerd dat mannen meer betalen voor sommige verzorgingsproducten. Het is voor mannen blijkbaar waardevol om zich goed te verzorgen. En als dat in de komende jaren verandert, dan bestaat de kans dat vrouwen tegen die tijd juist weer meer betalen.

Consumentenpsycholoog Patrick Wessels combineert nieuwsberichten, wetenschappelijke artikelen en praktische tips, om dieper op de consumentenpsychologie in te gaan. Lees hier al zijn columns.

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

    Marijke89 says:

    een Amerikaanse slimmerik verzon ooit dat de scheermesjesmarkt zomaar verdubbelt kon worden, vrouwen, die tot dan gewoon haren op benen hadden, werden het doelwit van de scheermesjesfabrikanten. Kassa! Het motto van marketers is “Wat de gek ervoor geeft”

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.