Patrick Wessels: ‘Amerikaanse producten boycotten? Dat kan in 3 stappen’
Publicatiedatum: 17 maart 2025
Er gaan al lijsten rond met Nederlandse en Europese alternatieven, voor Amerikaanse producten. Onder reizigers beginnen de eerste Amerikanen zich te schamen, of dragen ze anti-Trump buttons op hun handtas. Waar de Verenigde Staten lang gold als een gidsland lijkt nu alles op z’n kop te staan.
Maar, hoe boycot u eigenlijk Amerikaanse producten? Want, is dat niet lastig?
Of het ons werkelijk zal lukken zonder producten uit de Verenigde Staten moet de tijd uitwijzen. Of dat bovendien wenselijk is vormt een heel andere discussie. Vooral concreet liggen er best wat uitdagingen om een boycot te laten werken. Dus stel dat de supermarkten ons een alternatief aanbod presenteren. En dat er alternatieve digitale tools beschikbaar zouden zijn.
Hoe krijgt u het dan op individueel niveau voor elkaar om dit vol te houden?
Motivatie uit 3 psychologische concepten
Het zou helpen als Trump ‘ons Nederlanders’ collectief een veeg uit de pan zou geven. Een aanval op onze identiteit, zoals Canada, Mexico en Denemarken die te verduren hebben gekregen. Zo ver is het nog niet, waardoor we nog niet de saamhorigheid voelen als tijdens een WK-voetbal.
Dat betekent dat de we onszelf individueel moeten motiveren. Psychologisch lukt dat vanuit een combinatie van:
- autonomie
- competentie
- verbondenheid
Gedrag vertonen we namelijk het liefst (vooral in Nederland) vanuit autonomie. Het betekent dat we autonoom zijn in de beslissingen die we nemen, dus dat we zelf bepalen wat we doen.
Zelf kiezen
Gaat het om een Amerikaanse boycot? Dan maakt dan ons überhaupt meer autonoom, omdat we niet afhankelijk zijn van de Amerikaanse aanvoer. Maar, autonomie draait ook om de mogelijkheid om zelf te kiezen wat we willen. Dus zijn er alternatieven beschikbaar? En kunnen we daar zelf uit kiezen? Het helpt als het aanbod groeit. Of, als we onderzoek doen naar de opties die we hebben. Dan kunnen we daar vervolgens zelf uit kiezen.
Welke producten hebben we niet nodig?
Het tweede aspect dat motiveert is competentie. We voelen ons competent als we ergens goed in zijn, of als we er gaandeweg beter in worden. Dus willen we Amerikaanse producten boycotten? Dan is het de moeite waard om ons te verdiepen in de merken die we nu gebruiken, en de alternatieven die we nog niet kennen. Bovendien helpt het als we de voortgang bijhouden. Welke producten hebben we weg kunnen laten uit ons dagelijks leven? En waarmee zijn we een eindje op weg?
Wisselen
Wie Signal downloadt om te gebruiken naast WhatsApp zet een eerste stap. En wie sport op Adidas in plaats van Nike zet die stap letterlijk. Het valt niet mee om Apple of Microsoft helemaal in te ruilen voor iets Europees. Tenminste, niet in één keer. Als we bijhouden wat we wél voor elkaar krijgen sterkt dat ons gevoel van competentie, dus komen we er wel.
Boycotten is samen makkelijker
Ten slotte doen we dit het best samen. Stap 3 gaat over verbondenheid. Als we de verbondenheid voelen met mensen om ons heen houden we het nieuwe gedrag veel makkelijker vol. De boycot wordt leuk, het wordt een gezamenlijk spel.
Zoek anderen op die ook proberen Amerikaanse producten te boycotten. Voel de verbondenheid, door met elkaar af te spreken of elkaar via Signal-groepen te steunen. Reageer op artikelen over dit onderwerp of bespreek strategieën op online fora. Hoe meer we dit samen doen, hoe makkelijker het voor iedereen wordt om het vol te houden.
Consumentenpsycholoog Patrick Wessels combineert nieuwsberichten, wetenschappelijke artikelen en praktische tips, om dieper op de consumentenpsychologie in te gaan. Lees hier al zijn columns.
(Foto: Shutterstock)