Naar cookieinstellingen
Mobiele telefoon met iconen van WhatsApp, Telegram en Signa, moeten we Amerikaanse producten boycotten?

Patrick Wessels: ‘Amerikaanse producten boycotten? Dat kan in 3 stappen’

Er gaan al lijsten rond met Nederlandse en Europese alternatieven, voor Amerikaanse producten. Onder reizigers beginnen de eerste Amerikanen zich te schamen, of dragen ze anti-Trump buttons op hun handtas. Waar de Verenigde Staten lang gold als een gidsland lijkt nu alles op z’n kop te staan.

Maar, hoe boycot u eigenlijk Amerikaanse producten? Want, is dat niet lastig?

Of het ons werkelijk zal lukken zonder producten uit de Verenigde Staten moet de tijd uitwijzen. Of dat bovendien wenselijk is vormt een heel andere discussie. Vooral concreet liggen er best wat uitdagingen om een boycot te laten werken. Dus stel dat de supermarkten ons een alternatief aanbod presenteren. En dat er alternatieve digitale tools beschikbaar zouden zijn.
Hoe krijgt u het dan op individueel niveau voor elkaar om dit vol te houden?

Motivatie uit 3 psychologische concepten

Het zou helpen als Trump ‘ons Nederlanders’ collectief een veeg uit de pan zou geven. Een aanval op onze identiteit, zoals Canada, Mexico en Denemarken die te verduren hebben gekregen. Zo ver is het nog niet, waardoor we nog niet de saamhorigheid voelen als tijdens een WK-voetbal.

Dat betekent dat de we onszelf individueel moeten motiveren. Psychologisch lukt dat vanuit een combinatie van:

  • autonomie
  • competentie
  • verbondenheid

Gedrag vertonen we namelijk het liefst (vooral in Nederland) vanuit autonomie. Het betekent dat we autonoom zijn in de beslissingen die we nemen, dus dat we zelf bepalen wat we doen.

Zelf kiezen

Gaat het om een Amerikaanse boycot? Dan maakt dan ons überhaupt meer autonoom, omdat we niet afhankelijk zijn van de Amerikaanse aanvoer. Maar, autonomie draait ook om de mogelijkheid om zelf te kiezen wat we willen. Dus zijn er alternatieven beschikbaar? En kunnen we daar zelf uit kiezen? Het helpt als het aanbod groeit. Of, als we onderzoek doen naar de opties die we hebben. Dan kunnen we daar vervolgens zelf uit kiezen.

Welke producten hebben we niet nodig?

Het tweede aspect dat motiveert is competentie. We voelen ons competent als we ergens goed in zijn, of als we er gaandeweg beter in worden. Dus willen we Amerikaanse producten boycotten? Dan is het de moeite waard om ons te verdiepen in de merken die we nu gebruiken, en de alternatieven die we nog niet kennen. Bovendien helpt het als we de voortgang bijhouden. Welke producten hebben we weg kunnen laten uit ons dagelijks leven? En waarmee zijn we een eindje op weg?

Wisselen

Wie Signal downloadt om te gebruiken naast WhatsApp zet een eerste stap. En wie sport op Adidas in plaats van Nike zet die stap letterlijk. Het valt niet mee om Apple of Microsoft helemaal in te ruilen voor iets Europees. Tenminste, niet in één keer. Als we bijhouden wat we wél voor elkaar krijgen sterkt dat ons gevoel van competentie, dus komen we er wel.

Boycotten is samen makkelijker

Ten slotte doen we dit het best samen. Stap 3 gaat over verbondenheid. Als we de verbondenheid voelen met mensen om ons heen houden we het nieuwe gedrag veel makkelijker vol. De boycot wordt leuk, het wordt een gezamenlijk spel.

Zoek anderen op die ook proberen Amerikaanse producten te boycotten. Voel de verbondenheid, door met elkaar af te spreken of elkaar via Signal-groepen te steunen. Reageer op artikelen over dit onderwerp of bespreek strategieën op online fora. Hoe meer we dit samen doen, hoe makkelijker het voor iedereen wordt om het vol te houden.

Consumentenpsycholoog Patrick Wessels combineert nieuwsberichten, wetenschappelijke artikelen en praktische tips, om dieper op de consumentenpsychologie in te gaan. Lees hier al zijn columns.

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.