Naar cookieinstellingen
Achteraf betalen

Patrick Wessels: ‘Achteraf betalen: een vloek of een zegen?’

Door stijgende prijzen komen steeds meer mensen financieel in de problemen. Wie toch wil blijven kopen zou gebruik kunnen maken van achteraf betalen. Dat is bijvoorbeeld in de Verenigde Staten heel gebruikelijk met behulp van een creditcard. En hoewel we die kaart hier in Nederland veel minder gebruiken, is achteraf betalen vooral online een populair alternatief geworden. Maar is dat psychologisch wel zo’n goed idee?

Online bestellen

Online winkelen is voor veel mensen best spannend. Een bestelling plaatsen vraagt om veel vertrouwen. De webwinkel moet ermee aan de slag, het pakket meegeven aan de vervoerder en die moet dat vervolgens netjes aan de deur komen afleveren.

Hoe anders werkt dat in een winkel, waar u het product vastpakt, naar de kassa brengt en afrekent. Allemaal zonder de eigen blik een seconde van de aankoop af te hoeven wenden. Dat het online goed voelt om achteraf te betalen is wat dat betreft niet vreemd. ‘Eerst zien, dan geloven’, ten voeten uit.

Betaalmethode verschuift

Lange tijd was iDeal de populairste betaalmethode. De directe overschrijving binnen de betaalomgeving van de eigen bank werkt technisch top, dankzij de vlotte verwerking. Het vraagt tegelijkertijd om veel vertrouwen in de webwinkel, omdat het een vorm is van vóóraf betalen. Met Klarna en Afterpay is daar een alternatief bij gekomen: om áchteraf te betalen. Afrekenen hoeft pas als u de bestelling hoog en breed in huis heeft. En dus zeker weet dat het allemaal goed is gekomen.

Psychologisch prettiger: vooraf betalen

Psychologisch kan het echter helemaal geen kwaad om vooraf te betalen. Sterker nog, door vooraf te betalen ervaart u netto meer geluk van de aankoop.

Dat zit zo, het brein voelt betaalpijn op het moment van afrekenen. Dat is maar goed ook, omdat die betaalpijn ons remt om niet onbeperkt geld uit te blijven geven.

Na het moment van afrekenen probeert het brein die betaalpijn onbewust ‘goed te praten’, om tevreden te kunnen zijn met de aankoop. Na het afrekenen in een fysieke winkel trekken we de kleding zo snel mogelijk aan of gebruiken we het product dat we hebben gekocht. Dat is logisch, want zowel het uitpakken uit de verpakking, de verrassing van het eerste gebruik als het gebruiksgenot dat volgt praten de betaalpijn goed.

Voorpret

Een online aankoop of een ervaring waarop we nog een tijdje moeten wachten werkt anders. Het brein probeert de aankoop goed te praten en genereert daarom zoveel mogelijk voorpret. Zolang we nog niets in huis hebben en niet kunnen consumeren moeten we het daar immers mee doen. We dromen alvast weg bij de vakantie die we boekten (en betaalden) en kijken met de ander uit naar het avondje bioscoop waar we binnenkort naartoe gaan.

Door vooraf af te rekenen voelt het brein de noodzaak om daar alvast op voorhand van te genieten. Dankzij de voorpret verdwijnt de betaalpijn gestaag, zodat we zo snel mogelijk vergeten hoeveel geld we hebben betaald. Als de aankoop eenmaal binnenkomt of als het moment voor de ervaring aanbreekt zijn we de betaling vergeten.

Het verkrijgen van de aankoop of ervaring voelt tegen die tijd gratis, en is dus psychologisch ontzettend positief. Waar een aankoop normaal gesproken net wat prettiger voelt dan dat het betalen pijn doet (anders zouden we het niet kopen) is de balans nu veel sterker in ons voordeel. Door vooraf te betalen doet het brein mentale afschrijvingen op de betaalpijn, en genieten we extra van het moment van ontvangen of consumeren.

Ervaringen vooraf en spullen achteraf

Dat wil zeggen, het is psychologisch vooral prettig om ervaringen waar u naar uitkijkt vooraf te betalen. Die leiden het makkelijkst tot voorpret. Reken de vakantie, het weekendje weg en het avondje bioscoop dus het liefst volledig vooraf af.

Het brein heeft meer moeite om uit te kijken naar materiële aankopen. Spullen kopen maakt sowieso minder gelukkig dan ervaringen aanschaffen. Maar moet u toch spullen kopen? Dan kan het geen kwaad om die achteraf af te rekenen, mits daarvoor het geld beschikbaar is. Gebruik achteraf betalen om te wachten tot alles netjes in huis is, en reken het dan direct af. Dat kan bij de aanbieders van achteraf betalen, en steeds meer banken bieden de mogelijkheid om direct af te lossen op het krediet op de creditcard.

Consumentenpsycholoog Patrick Wessels combineert nieuwsberichten, wetenschappelijke artikelen en praktische tips, om dieper op de consumentenpsychologie in te gaan. Lees hier alle columns van Patrick Wessels

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.