Naar cookieinstellingen
OV-Chipkaart

OV-chipkaart: één brok ergernis

In aansluiting op het maatschappelijke MAX-programma Meldpunt schrijft presentatrice Elles de Bruin elke 2 weken een column over consumentenzaken. Deze keer: Elles baalt van de OV-chipkaart.

Begin van alle ergernissen

Even een consumenten-ergernis met u delen: afgelopen week reisde ik per trein naar Amsterdam, waar ik een OV-fiets wilde huren om naar mijn afspraak te fietsen. Op het station in mijn woonplaats ontdekte ik dat mijn OV-chipkaart in een andere jaszak zat en toen begon een opeenstapeling van ergernissen.

Geen fiets

Ik moest een eenmalige chipkaart kopen, wat extra tijd kostte waardoor ik bijna mijn trein miste. In Amsterdam kon ik geen OV-fiets huren, want de allerliefste verhuurder moest toch echt mijn persoonlijke OV-kaart kunnen scannen om een fiets mee te geven. Een foto van mijn OV-chipkaart die ze mij vanuit huis hadden gestuurd, was niet voldoende. Dan maar een taxi, want de bus zou te lang duren. Met stoom uit mijn oren vroeg ik me af waarom de NS de OV-chipkaart niet digitaal in een app aanbiedt. Mijn abonnement van de bioscoop kan ik ook op die manier gebruiken, waarom dit abonnement in het openbaar vervoer niet?

OV-chipkaart digitaal?

Op mijn werk wist een collega mij te vertellen dat het in de toekomst wel kan. En wat schetst mijn verbazing? Na enige googelen ontdek ik dat het nu al kan. Een nieuwe ergernis was geboren, want ik ben uren beziggeweest met bellen met de klantendienst van de OV-chipkaart om dit voor elkaar te krijgen. Inloggen op de site van de OV-chipkaart lukte al niet. De dame die me te woord stond, zei dat het bij haar ook vaak misgaat. “Maar”, zei ze, “er zijn ook zo veel mensen die willen inloggen op een dag. Soms loopt-ie vast.” Ze gaan me terugbellen, beloofde deze alleraardigste mevrouw. Tot op heden is dat nog niet gebeurd. Heeft u ook problemen met de OV-chipkaart, laat het me weten via meldpunt@omroepmax.nl.

Meldpunt, vanaf 13 september 2019 elke vrijdag om 19.00 uur op NPO 2.

Geef een reactie

Reacties (11)

    reedrider says:

    het in/uit loggen bij het overstappen met verschillende vervoersmijen levert veel verwarring op. Onduidelijke herkenning welke paal van wie is. En met name voor mensen met een verstandelijke beperking.

      Natasja1941 says:

      Dat ligt aan de vervoerder niet aan de OV chip kaart.

    BestSlim says:

    Wat dacht ze dan?
    Als ik mijn bankpas vergeet en bij de jumbo moet afrekenen nemen ze ook geen genoegen met een foto van mijn bankpas.

    Ja de ov-chipkaart kan best onhandig zijn soms, maar als jezelf gewoon vergeet het pasje mee te nemen, neem dan ook je verlies en zeur niet!

      simon55 says:

      Ik heb t ooit eens gehad bij de supermaarkt , moest ik afrekenen , kwam ik tot de conclusie dat me portefeuille nog thuis lag. Staat er bij n andere kassa , n ovrrbuurvrouw , en die zegt , hier heb je 50 euro , die zie ik later wel weer terug,

      MaxiKoosie says:

      inderdaad, eigen schuld. Drama queen, wat dacht je? Een dag niet gezeurd is een dag niet geleefd?

    Natasja1941 says:

    Ik moet er een beetje om lachen.
    Jij vergeet zelf je ov chip kaart en maakt nu overal een probleem van.
    En je bent uren bezig geweest met de klantenservice van de OV is ook sterk overdreven.
    Niemand heeft een gesprek van uren met een klantenservice, daar zorgen zij wel voor.

    Add45 says:

    OV-chipkaart: één brok ergernis zo is kop van de column.
    Het begon natuurlijk met de onzorgvuldigheid om je OV chipkaart thuis te laten. dat op zich is niet zo handig als je met het openbaar vervoer reist. Dus dat is een goede leer voor de volgende keer. Wellicht een grotere ergernis is het moment dat je in bv. Hilversum of in Haren een OV fiets wilt gebruiken en ze zijn er niet dan ben je of aan gewezen op de benenwagen of het openbaar vervoer. Reserveren kan ( nog) niet. Op dat moment heb je aan je OV chipkaart dus niets.

    Loesloes says:

    De OV chipkaart werkt juist zeer goed. Ik heb automatisch opladen aan staan. EN ik bewaar hem bij mijn andere belangrijke pasjes in een houdertje. Voor slordige mensen bestaan inmiddels al heel veel apps wat je zelf moet nakijken en dan goed instellen. Met deze column geef je aan dat je niet erg precies en slim bent.

    Meneer V says:

    “Ik moest een eenmalige chipkaart kopen, wat extra tijd kostte waardoor ik bijna mijn trein miste.”

    Dat is *NIET* de schuld van de OV-chipkaart, jij vergat te controleren of je je kaart bij je had voordat je de deur achter je dichttrok. Dat gebeurt ons allemaal wel eens maar dat kun de OV-chipkaart niet aanrekenen.

    “Een foto van mijn OV-chipkaart die ze mij vanuit huis hadden gestuurd, was niet voldoende.”

    UIteraard, het is kinderspel om de foto van een geldige kaart te vervalsen met jouw foto en dan heb jij een gratis fiets. Zo dom zijn ze nou ook weer niet. Wederom,dit is niet de schuld van de kaart maar van hoe slecht jij op de hoogte bent van de regels.

    ” Dan maar een taxi, want de bus zou te lang duren. ”

    Je was van plan een fiets te nemen dus je hoefde maar een klein stukje, maar nu ineens moet je een taxi nemen omdat de bus te lang duurt? Planning is echt niet je sterkste kant he? Je had toch een telefoon om te bellen dat je wat later was? Of weet je niet dat je met een telefoon ookkunt bellen? Foto’s versturen en appen wel, maar logisch nadenken is al moeilijk…

    “Met stoom uit mijn oren vroeg ik me af waarom de NS de OV-chipkaart niet digitaal in een app aanbiedt.”

    Het is algemeen bekent dat ze dat al langer doen,en niet met het grootste succes.
    Maar lieve meid, doe dat nou niet want dan ga je weer klagen dat de NS geen alternatief aanbied als de accu van je telefoon leeg is.
    Offe… denk je serieus dat je je telefoon nooit een keer gaat vergeten?Ben jij er al zo een die niet in staat is om te controleren of ze het OV-kaartje dat ze 100% nodig heeft er in haar zak heeft zitten,maar die telefoon waarmee ze de hele dag haar fotootjes op facebook bekijkt altijd bij zich heeft?

    Kom eens terug als je een echte klacht hebt joh. Bussen waar de chipapparaten niet werken, waar geen plaats is voor een tweede rolstoel,bussen die niet op komen dagen,die haltes overslaan, je weet wel,dingen waar je echt last van hebt buiten jouw schuld om.

    Jonigold says:

    Wat een eenzijdig verhaal. Verbeter de wereld en begin bij jezelf. neem gewoon je chipkaart mee, en val ons niet lastig met dit gezeur.

    B.Harmsen says:

    Je eigen fouten zo afreageren lijkt mij niet de juiste manier.

    Reis veel en vind de OV-Chipkaart een uitstekende oplossing en kan zonder problemen met elke vervoerder reizen.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.