Naar cookieinstellingen
Koning Willem-Alexander bij uitreiking Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2020

Oranjes met palet en penseel

“Het afgelopen jaar hebben we allemaal kunnen ervaren hoe het voelt als de cultuur in ons leven wegvalt. Kunst is zuurstof voor het hart en voedsel voor de geest”. Het zijn de woorden van koning Willem-Alexander, kort geleden uitgesproken bij de koning thuis, in het Paleis op de Dam in Amsterdam. De koning reikte er de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2020 uit aan 3 van de 406 kunstenaars die werk hadden ingezonden (uw columnist zond in 1990 werk in, maar viel buiten de boot). Ter aanmoediging ontvingen de 3 ieder een bedrag van 9.000 euro. De koning plaatste zich hiermee in de lijn van zijn voorganger Willem III, die in 1871 de koninklijke aanmoedigingsprijs instelde. Weliswaar stimuleerde Willem III daarmee de Franse opera in ons land, maar er was toch sprake van hoge culturele betrokkenheid.

Artistieke aspiraties

Maar hoe zit het met de artistieke aspiraties van onze koningen en koninginnen zelf? Op Het Loo bleef een enorme houtskooltekening bewaard die door koningin Anna Paulowna is getekend. Zij maakte de tekening in 1813, toen zij als jonge grootvorstin in het Winterpaleis in Sint-Petersburg woonde. In de naastgelegen Hermitage bevond zich de kunstcollectie van de Romanovs. Nog steeds zitten daar jonge studenten van de kunstacademie op hun krukjes voor hun ezel, omdat zij hun vaardigheden oefenen door de grote meesters te kopiëren.

Ik zie Anna Paulowna al voor me, een jonge vrouw, nog niet getrouwd met onze latere koning Willem II, werkend aan haar voorstelling van Johannes de Doper met het Lam Gods. Het echte meesterwerk was in olieverf geschilderd door de Spaanse meester Murillo. Anna Paulowna werkte haar kopie uit in een techniek die door haar leermeester aan de Academie werd onderwezen. Eerst werden de contouren op transparant papier overgetrokken en op het papier overgebracht. Vervolgens werd de voorstelling opgebouwd met arcerende lijnen. Zo kan het dus ook.

Kunstenares koningin Wilhelmina

Maar de bekendste gekroonde kunstenares van ons land was koningin Wilhelmina. Zij tekende en schilderde al op jonge leeftijd. Ook kreeg zij les, maar dat was normaal in gegoede kringen. Een meisje van stand moest kunnen zingen, pianospelen, aquarelleren en in het Frans converseren. In het Koninklijk Huisarchief heb ik Wilhelmina’s eerste schetsboeken mogen inzien. Aandoenlijk waren vooral de schetsjes die zij in haar directe omgeving maakte.

Een stukje gevel van Paleis Soestdijk, waar zij als meisje de zomer doorbracht met haar moeder koningin Emma. Een paard, een lakei die onder haar raam op wacht stond. Maar omdat haar hobby niet vrijblijvend was, ontwikkelde de koningin zich snel. Naast mooie schetsen in houtskool ging zij kleine en grote werken in olieverf schilderen. Zij trok het Hollandse duingebied in, omdat zij van de ruige natuur hield. Ook maakte zij typische Hollandse stukken: de bollenvelden bij Aalsmeer, een molen aan een vaart.

Hobby en vorm van meditatie

Schilderen voor Wilhelmina een hobby, een persoonlijke manier om vrije tijd door te brengen. Staatshoofd-zijn was tenslotte haar echte ‘baan’. Maar voor de diepgelovige vorstin speelde nóg iets mee: het schilderen van Gods Schepping zag het als een vorm van meditatie. En ook al ging het om een privé aangelegenheid, ze voelde zich toch ook gevleid dat haar werk erkenning kreeg van professionele kunstenaars.

In de donkere crisisjaren vóór de oorlog werd werk van haar tentoongesteld. De opbrengst van de entreekaartjes kwam ten goede aan noodlijdende kunstenaars. Reproducties van haar werk sierden door de AVRO uitgebrachte kalenders, dus de ‘gewone’ Nederlander was bekend met haar hobby.

Eigen schilderwagen

Wilhelmina schilderde niet alleen in de Nederlandse natuur. Haar schilderbenodigdheden gingen ook mee op reis. Tijdens vakanties in Schotland, de Zwitserse Alpen en vooral langs de Noorse fjorden zette zij haar palet op om een ruwe schets te schilderen, die zij later uitwerkte in haar atelier.

‘Thuis’ op Het Loo had zij een eigen schilderwagen tot de beschikking. Een soort van Pipowagen, die ergens werd neergezet waar zij dat wilde. Vooraf had zij al een plekje bedacht in het Kroondomein. Het stalpersoneel zorgde er voor dat dit rijdende atelier daarnaar toe werd vervoerd, aanvankelijk voortgetrokken met paard, maar later aangehaakt achter de groene Mercedes van de koningin. In de wagen stond een klein gietijzeren kacheltje en er stond een tafeltje om de verfspullen op te leggen. Onder een luifel zat zij dat in een rieten stoel. Altijd was er een hofdame die haar gezelschap hield, haar thee serveerde of haar stukjes uit een krant of tijdschrift voorlas. Mogelijk was zij eenzaam, maar zeker niet alleen…

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    Nu begrijp ik waarom de Oranjes hun belastingaanslag betalen met kunst, die aan de Staart der Nederlanden (dus het volk) toebehoren. Kort gezegd: rekeningen betalen, met een koekje van eigen deeg.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.