Naar cookieinstellingen
Tele2

Opzeggen Tele2-abonnement, pijnlijke zaak

Op 21 juli 2019 overleed de dochter van mevrouw Van Oostrom op 33-jarige leeftijd. Na een overlijden moeten veel zaken geregeld worden. Alles verliep voorspoedig totdat mevrouw het telefoonabonnement bij Tele2 wilde opzeggen.

Mevrouw Van Oostrom’s dochter had kort voor haar overlijden bij Tele2 een 2-jarig contract afgesloten inclusief nieuwe telefoon. Toen mevrouw Tele2 belde om op te zeggen kon dit niet. Haar dochter stond onder bewind, waardoor de opzegging door de bewindvoerder moest worden gedaan. Hier ging het feitelijk al mis, aangezien een onderbewindstelling stopt na een overlijden. Tele2 had de opzegging gewoon moeten accepteren. De bewindvoerder deed echter niet moeilijk en zegde alsnog schriftelijk op.

Geen eindafrekening

Nu was het wachten op de bevestiging en de eindafrekening. De bevestiging volgde op 5 september, maar de eindafrekening niet. Kort hierop volgde wel een rekening voor de maand augustus, gericht aan haar dochter met de mededeling “Wij hopen dat je weer hebt genoten van je mobiele abonnement.” Mevrouw Van Oostrom belde weer met Tele2. Medio september zou de eindafrekening écht volgen. Er zou slechts € 153 hoeven te worden betaald voor het telefoontoestel en daarmee zou alles afgehandeld zijn.

Van kwaad tot erger

Op 23 september volgde eindelijk bericht. Tot haar verbazing betrof dit niet de eindafrekening, maar een afsluitbrief die wederom gericht was aan haar dochter. Doordat het bedrag van augustus niet kon worden afgeschreven werd er afgesloten. Mevrouw Van Oostrom begrijpt er niets meer van: hoezo nog een rekening, hoezo afsluiting? Het ging van kwaad tot erger. Op brieven die ze schrijft volgt geen antwoord. Ze belt met ons spreekuur.

Incassobureau in actie

Wij adviseren haar om nog één keer een brief te sturen. Dat doet ze. Een antwoord komt er niet, tenminste niet van Tele2. Wel ontvangt ze een incassobrief van Bos incasso. Tijd voor ons om in actie te komen. We bellen met Bos incasso en nadat de overlijdensakte is opgestuurd sluiten zij de zaak. Dan volgt kort daarop toch de eindafrekening, weer gericht aan haar dochter en met een veel hoger bedrag: maar liefst € 368,09. Wat blijkt: naast de afkoop voor het toestel is ook de helft van de resterende abonnementstermijnen in rekening gebracht. Volgens de algemene voorwaarden van Tele2 mogen ze dit doen, maar is het menselijk om dit op deze manier te doen? Wij vinden van niet.

Duizendmaal excuses

Al snel na onze bemoeienis wordt duidelijk dat Tele2 dit ook niet wil. Excuses worden aangeboden en Tele2 verzekert ons lering te trekken uit deze zaak. Excuses en bloemen volgen. Ook worden alle kosten kwijtgescholden en als extra compensatie voor het ongemak ontvangt mevrouw Van Oostrom nog een bedrag van € 100. Maar belangrijker: er is nu eindelijk rust en ruimte om het verlies van haar dochter te verwerken.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reacties (3)

    oosterwijck says:

    GA NIET IN ZEE MET TELE2. … Tele2 is een opvallend slecht bedrijf. Mede door de eindeloze klachten, die in reviews op internet worden geschreven, wordt dat duidelijk. Ik begrijp niet dat de ACM dat bedrijf niet aanpakt. Tele2 stuurt onterechte rekeningen, spooknota’s en levert een slecht product. Komt afspraken niet na. En liegt dat het gedrukt staat. Ik ben persoonlijk opgelicht door Tele2. Dat ging als volgt: Ik bestel via internet een internetaansluiting voor in huis. Ik ontvang een defecte router. Na 3 dagen, tevergeefs getracht het bedrijf te benaderen, besloot ik de bestelling te annuleren. Dit was binnen de wettelijke termijn van 14 dagen. De klachtenlijn was onbereikbaar. Ik heb géén product ontvangen maar moest een heel jaarabonnement betalen. De enige afdeling waar actie werd ondernomen was de incasso afdeling. Het is onbegrijpelijk dat er steeds weer mensen zijn, die in de reclamespotjes trappen en een product bestellen bij Tele2.

    Anita72 says:

    Ja dit is heel herkenbaar..
    Mijn schoonmoeder is eind december 2019 overleden en krijg ook steeds mails. Ook de akte door gestuurd.
    Nu ook een incassobureau bos incasso. Heb al gebeld en ook naar hun de akte gestuurd. Die zouden het dossier sluiten. Ben benieuwd.

    Lance says:

    Dit is een bekend geval. Ik heb nl hetzelfde aan de hand.
    Ik ben al maanden bezig om het abonnement met tele2 op te zeggen maar dat schijnt niet mogelijk te zijn.
    Daar word ik moe van!
    Mijn situatie is:
    Ik ben in Vietnam sinds januari en vanwege covid19 zijn er geen internationale vluchten dus ik zit hier vast.
    Ik heb om die reden eerst gevraagd of het abonnement kon worden ‘bevroren’ maar dat was niet mogelijk
    Daarna heb ik gevraagd om het abonnement te stoppen maar dat kon alleen door een speciaal formulier in te vullen, hetgeen ik heb gedaan.
    Ik probeerde te mailen naar klantenservice maar dat werd geweigerd.
    Ik ben eigenlijk ten einde raad en betaal iedere maand 40 euro voor niets.
    Zou u mij daarbij kunnen adviseren?
    Met een vriendelijke groet,

    Adre van der Lans

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.