Ook bedenktijd bij nieuw telefoonabonnement
Publicatiedatum: 3 januari 2016
Mevrouw Van Daalen wilde een nieuw telefoonabonnement afsluiten en zag op internet een scherpe aanbieding bij gsmweb.nl. Helaas bleek deze aanbieding niet voor haar te zijn weggelegd.
Het ging om een actie die geldig was tot en met 1 november 2015 en hiervoor was ze volgens gsmweb.nl net te laat. Dat was jammer, want het was haar te doen om de geldterugactie op het toestel. De volgende dag heeft ze daarom het abonnement binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen ontbonden. Op 3 november 2015 ontving ze nog wel het telefoontoestel, maar dat liet ze direct weer mee retour nemen. Alles leek hiermee geregeld te zijn. Haar oude telefoonabonnement liep gewoon door en ze kon op zoek gaan naar een andere aanbieding.
Waar blijft de bevestiging?
Een bevestiging van de ontbinding bleef alleen uit. Tot haar verbazing bleek ook waarom: gsmweb.nl had het nieuwe abonnement gewoon in laten gaan. Tot haar schrik bleken er ook al behoorlijk wat belkosten buiten de bundel te zijn gemaakt. Mevrouw Van Daalen begreep hier niets van. Ze had immers keurig gebruikgemaakt van haar bedenktijd en wist niet beter of ze belde weer met haar oude abonnement. Contact via de telefoon, e-mail en brieven hadden geen resultaat. Uiteindelijk meldde ze de zaak bij MAX Ombudsman.
Geen uitzondering
Tot onze verbazing bleef het bedrijf voet bij stuk houden en volhouden dat de bedenktijd niet van toepassing was. Maar dit klopt absoluut niet! Als consument heeft u namelijk bij een verkoop op afstand een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen die tijd kunt u van de koop van het product of dienst af. En van een uitzonderingssituatie was hier geen sprake.
Meer informatie
MAX Ombudsman liet zich natuurlijk niet met een kluitje het riet insturen en uiteindelijk kwam de onderste steen boven. Gsmweb.nl had het niet goed gedaan! Wel degelijk was de bedenktijd van toepassing. Naast excuses werd aangegeven dat er verwarring was ontstaan op de afdeling annuleringen. De zaak was opgepakt door een (inval) medewerker die in de veronderstelling verkeerde dat naast het abonnement ook het toestel al in gebruik was genomen en er niet meer kon worden ontbonden. Uiteindelijk heeft gsmweb.nl het wel keurig opgelost door mevrouw Van Daalen niet alleen de belkosten te vergoeden maar ook de bijkomende kosten voor onder andere de aangetekende verzending. Intussen belt ze weer via haar oude bundel en kijkt ze rustig uit naar een mooie aanbieding.
TIP: uitgebreide informatie over de bedenktijd bij koop op afstand vindt u op www.consuwijzer.nl.