Naar cookieinstellingen
bedenktijd

Ook bedenktijd bij nieuw telefoonabonnement

Mevrouw Van Daalen wilde een nieuw telefoonabonnement afsluiten en zag op internet een scherpe aanbieding bij gsmweb.nl. Helaas bleek deze aanbieding niet voor haar te zijn weggelegd.

Het ging om een actie die geldig was tot en met 1 november 2015 en hiervoor was ze volgens gsmweb.nl net te laat. Dat was jammer, want het was haar te doen om de geldterugactie op het toestel. De volgende dag heeft ze daarom het abonnement binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen ontbonden. Op 3 november 2015 ontving ze nog wel het telefoontoestel, maar dat liet ze direct weer mee retour nemen. Alles leek hiermee geregeld te zijn. Haar oude telefoonabonnement liep gewoon door en ze kon op zoek gaan naar een andere aanbieding.

Waar blijft de bevestiging?

Een bevestiging van de ontbinding bleef alleen uit. Tot haar verbazing bleek ook waarom: gsmweb.nl had het nieuwe abonnement gewoon in laten gaan. Tot haar schrik bleken er ook al behoorlijk wat belkosten buiten de bundel te zijn gemaakt. Mevrouw Van Daalen begreep hier niets van. Ze had immers keurig gebruikgemaakt van haar bedenktijd en wist niet beter of ze belde weer met haar oude abonnement. Contact via de telefoon, e-mail en brieven hadden geen resultaat. Uiteindelijk meldde ze de zaak bij MAX Ombudsman.

Geen uitzondering

Tot onze verbazing bleef het bedrijf voet bij stuk houden en volhouden dat de bedenktijd niet van toepassing was. Maar dit klopt absoluut niet! Als consument heeft u namelijk bij een verkoop op afstand een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen die tijd kunt u van de koop van het product of dienst af. En van een uitzonderingssituatie was hier geen sprake.

Meer informatie

MAX Ombudsman liet zich natuurlijk niet met een kluitje het riet insturen en uiteindelijk kwam de onderste steen boven. Gsmweb.nl had het niet goed gedaan! Wel degelijk was de bedenktijd van toepassing. Naast excuses werd aangegeven dat er verwarring was ontstaan op de afdeling annuleringen. De zaak was opgepakt door een (inval) medewerker die in de veronderstelling verkeerde dat naast het abonnement ook het toestel al in gebruik was genomen en er niet meer kon worden ontbonden. Uiteindelijk heeft gsmweb.nl het wel keurig opgelost door mevrouw Van Daalen niet alleen de belkosten te vergoeden maar ook de bijkomende kosten voor onder andere de aangetekende verzending. Intussen belt ze weer via haar oude bundel en kijkt ze rustig uit naar een mooie aanbieding.

TIP: uitgebreide informatie over de bedenktijd bij koop op afstand vindt u op www.consuwijzer.nl.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.