Naar cookieinstellingen
online aankopen

Jeanine Janssen: Online aankopen: waar moet u op letten?

We kopen steeds meer online. Zeker nu in coronatijd kunnen de pakketbezorgers de leveringen bijna niet aan. Er gaat echter nog weleens iets mis. Goed om te weten wat uw rechten zijn.

Bedenktijd

Koopt u telefonisch of op internet een product? Dan heeft u in de meeste gevallen 14 dagen bedenktijd, waarin u het product zonder opgaaf van reden terug kunt sturen. Doe dit binnen 14 dagen ná ontvangst van het product. Stuurt u het product terug, dan kan het wel zo zijn dat u de retourkosten zelf moet betalen. Koopt u een handgemaakt of op maat gemaakt product, dan geldt de bedenktijd niet. Ook voor reizen bestaat een uitzondering.

Wat mag u verwachten van de verkoper?

De verkoper moet duidelijk communiceren wat zijn feitelijke adres is. Ook moet bij de koop helder gecommuniceerd worden dat u bedenktijd heeft én er moet een formulier bij uw bestelling worden gegeven waarmee u kunt de koop ongedaan kunt maken. Ook de kosten van het terugzenden moeten duidelijk zijn. Voldoet een verkoper niet aan deze vereisten, dan heeft u langere bedenktijd.

Een nieuwe trend: dropshipping

Steeds meer bedrijven maken gebruik van ‘dropshipping’. Een webshop lijkt dan zelf een magazijn te hebben, maar heeft dat niet. U plaatst een bestelling en het bedrijf zet die bestelling door naar een bedrijf in een ver land. U moet lang wachten op levering en vaak krijgt u vervolgens een product dat u veel goedkoper rechtstreeks had kunnen bestellen. Ook de kwaliteit laat vaak te wensen over. Als u het wilt retourneren, komt u erachter dat het bijvoorbeeld dertig euro kost om het terug te sturen naar Hongkong. Als dat gecommuniceerd is mogen ze dit vragen. Heeft het product echter een gebrek, dan moet u het gratis kunnen terugsturen. Deze webshops moeten zich ook aan de Nederlandse wet houden. Vaak blijken ze in de praktijk echter lastig te benaderen en lijken ze de Nederlandse regels niet te (willen) kennen. Check het bedrijf en de voorwaarden dus van tevoren goed! Google het bedrijf met het woord klacht erachter en kijk wat eruit komt.

Tips voor online kopen

– Check de reviews; ervaringen van anderen zeggen vaak veel.
– Koopt u iets in een ver buitenland, calculeer het risico in dat er iets misgaat en koop niet voor te grote bedragen.
– Kijk of ze een keurmerk hebben waar een geschillencommissie aan vast zit.
– Betaal met creditcard of PayPal; u bent dan vaak verzekerd als iets misgaat.
– Zoek hetzelfde product ook op sites waar u rechtstreeks kunt bestellen, zoals Aliexpress. Bij dropshippers moet u soms tien keer zoveel betalen voor een product dat u zelf rechtstreeks kunt bestellen.
– Reageert een bedrijf niet op uw klacht, stuur dan altijd eerst een aangetekende brief. Onze ervaring is dat er dan schot in de zaak komt.
– Meld uw klacht bij de Autoriteit Consument en Markt. Zij houden toezicht op bedrijven die consumentenrechtregels schenden en kunnen boetes opleggen.

Op 23 maart 2021 vertelt Jeanine Janssen in het MAX NPO Radio 5-programma Lunch Lekker over dit onderwerp. U hoort Lunch Lekker elke werkdag tussen 12.00 en 14.00 uur.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reacties (3)

    dragon says:

    Ik heb in de loop der jaren al 100den producten gekocht, en er is nooit iets blijvend fout gegaan,
    Tenminste wat de webshop betreft,.
    Het enige wat enkele keren mis ging was de bezorgdienst, maar daar kon de webshop niets aan doen.
    En deze inkopen zijn ook bij Chinese webshops gedaan, wat altijd goed ging. ook als er te lang gewacht moest worden op een bestelling, kreeg ik snel mijn geld terug.
    De tips Jeanine Janssen geven wel erg veel negatieve indrukken.
    als ik nog nooit iets online besteld zou hebben, zou ik na het lezen van de tips van Jeanine Janssen nooit iets durven te bestellen.
    Als zij tips zou moeten geven hoe je als verkeersdeelnemer de straat over moet steken, zou je dat ook nooit doen.

    Strous J says:

    Hierbij wil ik toch graag reageren op het bericht van Jeanine Janssen.
    Ik vind het een heel goede waarschuwing!
    Niet iedereen heeft geluk bij het bestellen via internet.
    Ik heb wel eens iets besteld, maar nooit ontvangen.
    Een waarschuwing is hier echt op zijn plaats.
    Er zijn bij mij ook pakketten die bij de post kwijt geraakt zijn.
    Even met de postnl gebeld. Wat kreeg ik te horen?
    Bel maar naar het verzendadres, ze zijn er voor verzekerd en sturen U dan nieuw exemplaar!
    Terwijl het bij de post zoek was geraakt!

    Vr. Gr. Joke Strous

    Mag17420 says:

    Ik ben sinds kort via website Flowzi.nl belaasterd. En deze webwinkel bestaat niet meer en verdween uit internet. Zowel webmail als adres niet bekend. Ik ben mijn geld kwijt en
    bestelde product komt ook niet meer. Ik durf niet meer via Facebook of Instagram reclame
    aanbieding te bestellen.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.