Naar cookieinstellingen
50/50-deal

(Nooit) te oud voor korting

De heer Van der Stelt is 80 jaar. Afgelopen september ruilde hij zijn oude auto in tegen een Peugeot 107. Het moment had hij zorgvuldig gekozen, want juist die maand had de autodealer een speciale aanbieding, te weten de 50/50-actie.

Deze 50/50-actie hield in: de helft van het aankoopbedrag meteen betalen, de andere helft pas over 2 jaar, zonder rente. Omdat de heer Van der Stelt geen uitpuilende spaarrekening heeft, kwam dat goed uit. De afspraak was dat de heer Van der Stelt naast de inruil 7.000 euro zou bijbetalen. Waarvan dus de helft pas over 2 jaar. Het wachten was alleen nog op de levering van de auto. Zo leek het althans. Want 2 weken na het sluiten van het koopcontract trok de dealer de 50/50-deal weer in. De heer Van der Stelt was bij nader inzien te oud voor de 50/50-actie, was de mededeling. Het gehele bedrag moest dus meteen worden betaald. De heer Van der Stelt vond dit discriminatie en wilde van de koop af, maar de dealer hield hem aan de afspraak. Daarop belde de heer Van der Stelt naar ons spreekuur en legde zijn probleem aan ons voor. Kon hij nog onder de deal uit?

Afspraak is afspraak

Eerst maar eens verhaal gehaald bij de dealer. Wat bleek: de dealer had het risico van de 50/50-actie ondergebracht bij een verzekeraar. En de verzekeraar had in dit geval geen akkoord gegeven, vanwege de leeftijd van de heer Van der Stelt. Kennelijk was de verzekeraar bang dat de heer Van der Stelt zou komen te overlijden voordat hij de andere 50 procent had betaald. De heer Van der Stelt had echter niets te maken met deze kille verzekeraar; hij had zaken gedaan met de autodealer. En dan geldt gewoon: afspraak is afspraak!

De wijziging in de afspraak is onvoldoende om de overeenkomst te kunnen ontbinden. De dealer moest de kans worden geboden om het nadeel van de heer Van der Stelt te herstellen. Dat nadeel zou feitelijk bestaan uit rentekosten vanwege de lening die de heer Van der Stelt nu zou  moeten aangaan om de auto in één keer te kunnen betalen. Na enig onderhandelen kwamen we tot een nieuwe deal: de heer Van der Stelt krijgt een korting van 300 euro op het aankoopbedrag en hij hoeft het gehele bedrag pas 3 maanden na levering van de Peugeot te betalen. Gefeliciteerd meneer Van der Stelt met uw nieuwe auto en dat u er nog vele jaren in mag rondrijden!

Tip

Je ziet ze steeds vaker: 50/50-deals voor auto’s. Betaal nu de ene helft, de rest één of 2 jaar later tegen nul procent rente. Een mooi voordeeltje voor u als consument, maar houd de betalingstermijn goed in de gaten! Als u uiteindelijk niet op tijd betaalt, krijgt u ineens te maken met een zeer hoge rente, en is uw voordeel zo weer weg.

Deze zaak werd ook behandeld in de uitzending van Tijd voor MAX van maandag 9 december 2013.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.