leeftijdsdiscriminatie

MAX Ombudsman: weggezet en afgeschreven door leeftijdsdiscriminatie

Mevrouw Vleeshouwer is 80 en rijdt al 54 jaar schadevrij. Ze is dan ook dol op auto’s, en bezuinigt er niet op. Toch vond ze de verzekeringspremie de afgelopen jaren wel erg hoog worden. Ze ging te rade bij haar tussenpersoon: waarom was die premie zo hoog? Dat bleek met haar leeftijd te maken te hebben. Vanwege haar 80 jaren ziet de verzekeraar mevrouw Vleeshouwer als een verhoogd risico op de weg. Dat zijzelf nog nooit schade heeft gereden, doet er voor de verzekeraar niet toe.

De heer Juffermans bankiert al 40 jaar bij dezelfde bank, waar hij ook zijn hypotheek heeft. Binnenkort wordt hij 70. Recent kreeg hij een brief van de bank, met de mededeling dat hij vanaf zijn verjaardag minder rood mag staan. In plaats van 1.250 euro mag de heer Juffermans straks 1.000 euro rood staan.

Belediging door de bank

De heer Juffermans staat nooit rood, dus een praktisch probleem levert dit niet op. Maar de brief kwam op hem over als een belediging. Een belediging door de bank waar hij al zo lang zijn geld aan toevertrouwt. Dat voelt niet lekker. Hij belde daarom met de bank. Daar weten ze dat hij nooit rood staat, hoeveel er elke maand binnenkomt en hoeveel overwaarde er op zijn huis zit. Waarom zien zij hem dan toch ineens als minder kredietwaardig? De bankmedewerker legde uit dat hij puur vanwege zijn leeftijd minder geld mag lenen. Ze konden helaas niet anders, werd er nog aan toegevoegd.

Overgestapt naar concurrent

Mevrouw Vleeshouwer zag een mooie aanleiding om haar auto in te ruilen voor een nieuwe. En tegelijk haar verzekeraar in te ruilen voor eentje die niet discrimineert. Die zijn er namelijk ook. Ook de heer Juffermans zette de zaken snel naar zijn hand. Via internetbankieren had hij met een paar muisklikken aangevinkt dat hij voortaan 2.500 euro rood mag staan, in plaats van 1.250 euro. Kennelijk vindt de bank dat wel goed, en het kost niets extra. De heer Juffermans wacht nu af of hij weer een geautomatiseerde ‘verjaardagsbrief’ van de bank zal ontvangen.

Wat zijn uw ervaringen?

We krijgen vaker meldingen over leeftijdsdiscriminatie, vaak door financiële dienstverleners. Mevrouw Vleeshouwer en de heer Juffermans zijn prima in staat dit zelf op te lossen. Toch hebben beiden hier een vervelend gevoel aan overgehouden. Ze voelen zich weggezet. Afgeschreven. Gediscrimineerd. Wij zijn benieuwd naar hoe u hier tegenaan kijkt en of u hier zelf wellicht ervaringen mee heeft. U kunt ze kwijt in ons spreekuur.

Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reacties (2)

    Jochie says:

    Als het goed is mag je gerust de namen geven van de Bank en de verzekering maatschappij zodat de ouderen weten wie ze moeten mijden
    Het is altijd al zo dat de ouderen met deze intimiderende zaken te maken krijgen

    574ruud54 says:

    beste lezers, net als honderden/duizenden ouderen werden ook wij gediscrimineerd door VISA. Ruim 25 jaar maakten wij gebruik van de VISA creditcard; handig met name tijdens de vakanties. Nimmer zijn er problemen geweest met de aflossing o.i.d.
    De rekeninghouder werd 67, kreeg zijn AOW en plots krijg je een brief dat je niet meer kredietwaardig bent. Uitgebreid aangetoond dat mijn inkomen nagenoeg hetzelfde is gebleven door een aanvulling middels pensioen. De kaart werd geblokkeerd en is niet meer bruikbaar. Op de site van VISA staan gelijke ervaringen (op moment van dit schrijven zo’n 685). Er wordt wel heel erg benadrukt dat VISA niet aan leeftijddiscriminatie doet terwijl dit wel gewoon zo is.
    Bij mijn eigen bank, ING binnen 5 minuten een nieuwe creditcard geregeld, geen enkel probleem.