Naar cookieinstellingen
ing anp

MAX Ombudsman Rogier de Haan: Loyaliteitsbonussen ING: we gaan door!

Per 2021 heeft ING alle opgebouwde loyaliteitsbonussen van alle ING-klanten in één keer laten vervallen. Op deze plek en in Meldpunt besteedden we hier aandacht aan. We deden daarbij een toezegging: als zich ontevreden ING-klanten bij ons melden met voor minimaal 1 miljoen euro aan loyaliteitsbonussen, gaan we actie ondernemen tegen ING.

We hebben het geweten. Tot nu toe meldden zich 440 ING-klanten bij ons en de reacties komen nog dagelijks binnen. De teller staat ruim boven de 2 miljoen euro aan aangemelde loyaliteitsbonussen. We gaan dus door.

Hoe zat het ook weer?

Tot 2012 bouwde iedereen met een woonhuishypotheek van ING een loyaliteitsbonus op. Die bonus, zo hield ING haar klanten voor, zou geldig blijven tot twee jaar na afloop van de ING-hypotheek. In geval van verhuizing kon de bonus worden ingezet voor een korting op de afsluitprovisie bij een nieuwe ING-hypotheek. Daarmee kon je tot duizenden euro’s besparen. Ook kon je ervoor kiezen om (een deel van) de bonus over te dragen aan je kinderen of kleinkinderen; die konden daarmee eenzelfde korting krijgen. Maar per 2021 heeft ING dus alle opgebouwde bonussen van alle ING-klanten in één keer laten vervallen.

‘Waardeloze bonus’

Allereerst gingen we in gesprek met ING. De bank houdt vol in haar recht te staan. In 2013 kwam er namelijk een wettelijk verbod op afsluitprovisies. Daar kon de bank dus geen korting meer op geven. In feite, aldus ING, was de bonus waardeloos geworden. Als tegemoetkoming konden klanten vanaf 2013 bij verhuizing de bonus gebruiken voor korting op de hypotheekrente. Tot 2020. Verhuisde je voor die tijd niet, dan kon je je bonus dus nooit meer gebruiken.

Redelijk alternatief

Probleem voor ING is alleen dat deze bonus niet zomaar een extraatje was, zoals zegeltjes na een tankbeurt. De bonus was onderdeel van de vele hypotheekovereenkomsten die wij inmiddels hebben gezien. Daarmee was de bonus een bindende afspraak, in de vorm van korting op de kosten van het afsluiten van een nieuwe ING-hypotheek na verhuizing. En onder bindende afspraken kan je niet zomaar uit; de wet steekt hier een stokje voor als er een redelijk alternatief is om de afspraak alsnog na te komen. En dat is er.

Afspraak is afspraak

De sinds 2013 verboden afsluitprovisie is gewoon vervangen door afsluitkosten op factuurbasis. Het ligt voor de hand dat de opgebouwde bonus daar dan voor kan worden ingezet. Of voor een ander redelijk alternatief. Bijvoorbeeld korting op de hypotheekrente. Niet tot 2020, maar tot 2 jaar na afloop van de hypotheek. Zoals ING dat nu eenmaal met haar klanten heeft afgesproken.

Zeker 100 miljoen…

Voor ING staat er vermoedelijk veel op het spel. Natuurlijk hebben we gevraagd wat het totale bedrag aan loyaliteitsbonussen is. ING wil daar niets over kwijt. Onze schatting is dat het om zeker 100 miljoen euro gaat. Het totale belang van deze bonussen is daarmee zo groot, dat we geen genoegen nemen met de eenzijdige beslissing van ING om deze tussentijds te schrappen. Dit moet zorgvuldig juridisch getoetst worden. Oftewel: wordt vervolgd.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reacties (2)

    MGWest says:

    Best Rogier de Haan,
    Wij hebben al een rekeningen sinds jaren plus hypotheek `60 bij de ING.
    De filialen worden opgeheven en naar een Bruna gebracht.
    Mede ook mogelijkheid voor buitenpinnen wordt verplaatst en of verwijderd.
    Als je via een tablet bankiert dan moet je de laatste update hebben anders werkt dit ook niet meer.
    Wij hebben een dure tablet maar net buiten deze updates data.
    Dat vinden ook wij erg dat de macht van Android te veel is dat dit niet meer mogelijk is.
    Het zou moeten zijn dat je via betaling zo`n update kan kopen, nee dan moet een nieuwe aanschaffen.
    Wij zijn 75+ en werken nog goed bezig met PC werk.
    Vandaar dat wij bezwaar met u delen wat betreft ING bonussen.
    Nog even dit, wij hadden rekeningen bij KNAB bank maar deze bank is nu ook over naar alleen via APP deze rekening te kunnen bereiken en/of beheren. Nu alles opgezegd bij KNAB.
    Ondanks de hulp van onze regering destijds voor de banken zijn wij de klos.
    Met vriendelijke groet,
    M&N Westdijk

      MGWest says:

      Wij zijn M&N Westdijk.
      Ik zie wat foutjes in onze opstelling.
      Dat is door frustraties hiervan.
      GRT

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.