Naar cookieinstellingen
telefoon

MAX Ombudsman Jeanine Janssen: Duur telefoon- en internetabonnement

Soms lopen we tegen zaken aan waar wij juridisch weinig mee kunnen, maar die toch de aandacht verdienen omdat we vermoeden dat het zomaar vaker voorkomt. Neem bijvoorbeeld de zaak van de heer Walg. 12 jaar geleden overleed zijn vrouw. Nu, na al die jaren, is hij 7.000 euro kwijt aan een niet gebruikt telefoon- en internetabonnement.

Analoog versus digitaal

De heer Walg is sinds jaar en dag klant bij KPN. Voor telefonie wel te verstaan, zijn internet heeft hij bij een andere provider. De factuur ontvangt hij altijd netjes in de bus en de betaling gaat per overschrijvingskaart. Niets digitaals dus of per automatische incasso, want dat vindt hij maar niets. Zijn vrouw dacht daar heel anders over. Zij was ook al jaren klant bij KPN en had een eigen telefoonnummer en een eigen internetverbinding en alle afschrijvingen gingen per automatische incasso.

Abonnement niet opgezegd

Toen mevrouw Walg in 2008 overleed, had dit een behoorlijke impact op haar man. Aangezien zijn administratieve vaardigheden sterk te wensen overlaten en hij even door de bomen het bos niet meer zag, hielpen vrienden hem om alles weer een beetje op orde te krijgen. Hij herinnert zich nog wel de vraag of het abonnement van zijn vrouw moest worden stopgezet, maar in de hectiek en met het oog op mogelijke berichten die via die apparaten nog kon worden ontvangen, is dit niet gebeurd. Nu, na 12 jaar, is hij erachter gekomen dat het abonnement gewoon is door blijven lopen. Het abonnement was door zijn vrienden op zijn naam gezet en werd via een automatische incasso betaald. Dit was hem echter nooit opgevallen. Totdat een vriendin laatst hielp met het doornemen van zijn administratie. Zij trof 2 automatische overschrijvingen van KPN aan. Die bleken betrekking te hebben op het telefoon- en internetabonnement van zijn vrouw. In de loop van de jaren bleek het abonnementsgeld aardig verhoogd.

Eigen verantwoordelijkheid

Pogingen van hem om iets terug te krijgen van het geld mondden uit in teleurstelling. Hij kon een bloemetje krijgen. Meneer Walg meende dat KPN moet hebben gezien dat het abonnement niet werd gebruikt. KPN zegt dat ze met miljoenen klanten niet kunnen zien welk abonnement wordt gebruikt en welk niet. Het is de eigen verantwoordelijkheid van de klant om in de gaten te houden welke abonnementen ze hebben en of ze die misschien willen veranderen.
Helaas kunnen wij niet anders dan dit standpunt delen. Daarom ons advies om bij overlijden goed na te kijken welke abonnementen kunnen worden stopgezet. Check sowieso eens in de 2 jaar welke abonnementen en verzekeringen u heeft en of deze nog bij u (en uw situatie) passen of dat iets aanpassing behoeft. Kunt u het niet zelf, dan doe dit samen met vrienden of familie of schakel iemand in van een instantie die u hierbij kan helpen.

Sympathieke geste

Omdat we het wel heel erg zuur vonden voor meneer Walg, hebben we toch KPN benaderd. Als coulancegebaar willen ze 1 jaar abonnementsgeld terugstorten. Dat betekent dat meneer 861,06 euro (incl. btw) terugkrijgt. Meneer Walg had natuurlijk liever meer teruggekregen, maar hij vindt dit toch een sympathiek gebaar van KPN.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.