MAX Ombudsman Jeanine Janssen: 60 Plus Reizen weer de fout in
Publicatiedatum: 4 maart 2021
In september 2020 trokken we met MAX Meldpunt al aan de bel bij reisorganisatie 60 Plus Reizen. Ze verplaatsten reizen wegens corona en mensen die daar niet mee akkoord gingen, kregen een annuleringsrekening met hoge kosten. Ook kwamen de boekingskosten niet terug. Van een garantiefonds was geen sprake. Zou het bedrijf failliet gaan, dan was de klant zijn geld kwijt. Ze beloofden beterschap…
Meer klachten
In februari 2021 kwamen er opnieuw klachten bij ons binnen. Coby Bosch deed haar verhaal in Meldpunt. Haar reis was al een keer verplaatst van november 2020 naar maart 2021. Weer kon ze niet gaan omdat het van de overheid niet mag. 60 Plus Reizen wilde weer verplaatsen. Dat wilde mevrouw Bosch niet. Ze kreeg een annuleringsrekening van 463 euro.
Hoe zit het ook alweer?
Reisorganisaties mogen geen kosten rekenen als de reisorganisatie zelf de reis verplaatst en de klant daar niet mee instemt. Een verplaatsing mag je zien als een annulering, omdat ze de reis dan niet kunnen uitvoeren zoals oorspronkelijk is afgesproken. Je hebt dan dus recht op je geld terug inclusief de boekingskosten. 60 Plus Reizen zegt haar eigen voorwaarden te hanteren. Maar dat mag volgens de wet niet.
Geen garantiefonds
Daarnaast blijkt dat 60 Plus Reizen nog steeds niet is aangesloten bij een garantiefonds. Dat is kwalijk. Er is een wettelijke verplichting voor een reisorganisatie om de consument te beschermen tegen een faillissement. Het eerdere argument van het bedrijf dat ze het geld plaatsen op een derdenrekening snijdt geen hout; bij een faillissement valt die hele derdenrekening in de failliete boedel en is al het geld weg!
De reactie
Het bedrijf zegt alle klachten op te lossen die we nu hebben voorgelegd. Naar klachten die na de uitzending binnenkomen gaan ze serieus kijken. Ze zijn druk bezig om zich aan te sluiten bij een garantiefonds en hopen dat snel af te ronden.
Wat vinden wij daarvan?
Wij hebben er een hard hoofd in dat het goedkomt. De klachten zullen weliswaar op dit moment worden opgelost, maar voor de toekomst zien we het niet rooskleurig in. Een bedrijf dat zich vanaf de start al niet aan de wet houdt en daarmee zijn klanten dus niet beschermt tegen een faillissement, is niet bepaald een voorbeeld voor de reisbranche.
We hebben contact opgenomen met de Autoriteit Consument en Markt. Zij moeten toezien op het hebben van een garantiefonds. Ook daar waren klachten binnengekomen over 60 Plus Reizen. Op dit moment heeft hun prioriteit de vouchers, maar als ze signalen krijgen dat ze nieuwe reizen verkopen zonder garantieregeling of als ze naar boven komen in het kader van de openstaande vouchers, dan zullen ze optreden. Op het overtreden van deze verplichting kunnen boetes staan tot 400.000 euro.
Ons advies: zeker niet boeken bij dit bedrijf! En heeft u een klacht of krijgt u uw geld niet terug, bel ons!
MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Mijn moeder is slachtoffer geworden van deze club (60plusreizen). Zij wil deze reis niet.
Wat is er tegen te ondernemen?