Naar cookieinstellingen

MAX Ombudsman: 3000% succesvol!?

De redactie van Hallo Nederland vond het leuk om een jaaroverzicht MAX Ombudsman te maken.  Een item waarin we de balans van het afgelopen jaar opmaken en ook alvast vooruit kijken naar wat 2017 ons gaat bieden. In dit verband vroeg de redacteur aan mij wat ons succespercentage is. 70, of misschien zelfs 80? Ik dacht: ik heb geen flauw idee, ik ben niet zo van de percentages. Het gaat mij om wat er áchter die getallen gebeurt. Maar goed, als hij een percentage wil, dan krijgt hij van mij een percentage. Ik antwoordde de redacteur dat hij iets te laag inzette; ik dacht meer aan 3000%.

Met MAX Ombudsman doen we iets anders dan individuele belangenbehartiging. Wij zijn geen advocatenkantoor. Wij doen niet hetzelfde als een rechtsbijstandsverzekeraar. MAX-leden kunnen bij ons hun verhaal, vraag of klacht kwijt. Wij proberen de beller op weg te helpen. Door simpelweg het verhaal aan te horen, door mee te denken, te adviseren, door te verwijzen. Met ons spreekuur proberen we een steun in de rug te zijn.

Maar we pikken er ook zaken uit die staan voor een groter verhaal. Of problemen waar veel meer mensen mee te maken hebben. Zaken die beginnen als één enkele klacht, als een klein sneeuwballetje, maar die via Hallo Nederland, Meldpunt!, Tijd voor MAX Radio, MAX Magazine en facebook kunnen uitgroeien tot een lawine.

Een voorbeeld hiervan was een fraai succes aan het begin van 2016. Na ruim een jaar aandringen van onze kant en een persoonlijk gesprek met staatssecretaris Klijnsma, trof de laatste een regeling voor iedereen die vanwege een eenmalige pensioenafkoop was gekort op de AOW partnertoeslag. Dit verhaal was begonnen met slechts twee cliënten, die een jaar eerder in Meldpunt hun verhaal hadden gedaan. Tegen de tijd dat de oplossing in zicht kwam, hadden we ruim 200 meldingen. De oplossing kwam er voor maar liefst 6.500 mensen. Dat zijn meer mensen dan we in heel 2016 in ons spreekuur hebben gehad. Zij kregen in totaal 3 miljoen euro terug van de overheid. Inderdaad:  3000% succes!

Een vergelijkbaar succes hadden we met de rekenfouten van pensioenfondsen. Begin 2016 behandelde ik in Meldpunt een zaak van een mevrouw die vanwege een verkeerde berekening van het pensioenfonds, 250 euro moest terugbetalen. In oktober 2016, na opnieuw media-aandacht, troffen 3 grote pensioenfondsen een regeling van honderdduizenden euro’s voor honderden gepensioneerden die de dupe waren geweest van een rekenfout.

Natuurlijk lossen we niet alles op. Ik zei al: we willen in de eerste plaats een steun in de rug zijn. Maar áls we op een grotere misstand stuiten, dan gaan we er voor de volle 3000% voor. Ook in 2017.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    Goed zo, goed gedaan Max.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.