Naar cookieinstellingen

Light? Vergeet het maar

Light producten. Ik ben er geen voorstander van hoewel de term zo ‘gezond’ lijkt.  Officieel mag een product light heten wanneer er 30 % minder vet, suiker of calorieën in zit.  Maar om het simpel uit te leggen; als je ergens vet uithaalt moet er iets anders worden toegevoegd om het smaak te geven. Vet is namelijk een smaakgeleider. En in de meeste gevallen wordt suiker (of soms eiwit) toegevoegd om het gebrek aan smaak te compenseren. Lood om oud ijzer is mijn gevoel daarover.

En omdat ik om die reden nooit light koop, was mijn verbazing ook groot dat bij het pakken van twee blikken kokosmelk uit mijn kast, mijn oog viel op het woord light op 1 blik. Niet helemaal gek, want de verpakkingen leken verdacht veel op elkaar, ik moest dus niet goed gekeken hebben in de winkel. De term light op het blik kokosmelk, maakte me wel nieuwsgierig. Hoeveel scheelde de hoeveelheid vet in beide blikken dan? Want dat is dan het eerste wat je denkt.

En toen viel mijn mond open. Het merk met groot het woord  light op de verpakking bevatte 6,7 gram vet per 100 gram en het merk waar gewoon kokosmelk op stond, slechts 5 gram!  Omdat ik zo verbijsterd was, heb ik het etiket op de achterkant wel 3 keer vergeleken en nagelezen, maar het klopte. Omgerekend bevatte het light merk 25 % meer vet dan het andere merk.  Het derde blik dat ik er uit mijn voorraad bij pakte bleek evenveel vet te bevatten als het ‘light’ merk, maar had verder ook geen aanprijzing (lees misleiding) op het etiket staan.

Ik maak me boos om dit soort termen. Erg boos. De term light op de verpakking is in dit geval totaal misleidend. Waarom wordt dat toegestaan. Wie controleert dit? Wordt het niet tijd voor regelgeving rond etiketten? Als consument wil je kunnen vertrouwen op termen die je ‘groot’ leest op een verpakking, maar meer dan eens blijkt dat een wassen neus. Het argument dat vaak gebruikt wordt is dat je dan de achterkant maar moet lezen, maar die is vaak afgedrukt in kleine, soms bijna onleesbare letters. Voor op de verpakking staat groot wat de fabrikant je wil laten geloven en achterop in kleine letters en soms niet te begrijpen termen, hoe het werkelijk zit.

De politiek wil niet ingrijpen, maar het kan toch niet zo zijn dat misleiding oogluikend wordt toegestaan? Daarom zeg ik: light, vergeet het maar.

Geef een reactie

Reacties (5)

    Tieny Mast-Smit says:

    Helemaal mee eens. Ik heb jaren lang becel ligt gehad, tot iemand mij er op wees, dat hier ook veel chemisch spul in zit. Je kunt beter roomboter nemen, is wat vetter, maar deze vetten zijn gezonder.

    m.van.amerom says:

    Wellicht heeft het zin de lezer te wijzen op de organisatie Foodwatch (www.foodwatch.org.nl). Zij houdt vinger aan de pols wat betreft de producten die in de schappen van de supermarkten liggen en vooral m.b.t. de misleidende marketing en etikettering. Je kunt je abonneren op de nieuwsbrief en zo op de hoogte blijven van hun acties. Heel zinvol wat zij doen en weten te bereiken.

    Willy Velmans says:

    Ik sta helemaal achter dit artikel. Er wordt wat gerommeld met de de voeding.
    Ook keuringsdienst van waarde legt de vinger op de ‘foute’ plek!
    Dankjewel Janny!

    RReim says:

    Ook laat ik de meeste lihgt producten staan. Ook vraag ik mij af of een bescheiden gebruik van roomboter niet beter is voor de hart en bloedvaten dan margarine. Immers in margarine zitten volgens mij emulgatoren die het vet moeten binden met het vocht(water). Die emulgatoren komen ook in het lichaam. Het lichaam bestaat voor het grootste deel uit water. De emulgatoren zullen ongetwijfeld dat vocht ook willen binden met het vet van ons lichaam. Mogelijk gevolg zou dan kunnen zijn het dicht slibben van onze vaten en een verdere opslag van vet in het lichaam. (buikzone).
    Is er iemand die hier meer van af weet?

    mdelgman says:

    De voedselindustrie is een groot marketing instrument dat ons (de mens) continu op het verkeerde
    been zet en veel geld verdient aan “in de maling nemen” van de consument. Alle kennis die we hebben over voedsel EN de wetenschap dat wij (de mensen) gewoon eerlijk willen worden voorgelicht, worden beiden door de voedselindustrie “verkracht” omdat geld verdiend moet worden. De marketing machine van de voedselindustrie is afgestudeerd in het verdienmodel en daarmee het belazeren van de consument.
    Ik heb maar een verklaring voor het feit dat de overheid niet (zeer onvoldoende) ingrijpt: Zij verdienen er ook aan. De voedselindustrie is in grote mate verantwoordelijk voor slecht voedsel, dikmakend voedsel en derhalve voor ons obesitas probleem en deels dus ook voor een deel van de zorgkosten door voedsel waar slechte stoffen in zitten. Helaas gesteund door de supermarkten die de rommel verkoopt.
    Blijven vechten en consumenten mobiliseren om die industrie aan te pakken is m.i. de enige mogelijkheid.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.