Naar cookieinstellingen
lift

Lift kapot; daar zit je dan

Mevrouw Witjes is 80 jaar oud en woont op de zevende verdieping van een portiekflat. Op 1 september kreeg de lift een storing die niet zomaar bleek op te lossen.

Na een week deed de lift het nog niet en de verhuurder gaf niet thuis. Mevrouw Witjes was aan huis gekluisterd. Radeloos belde ze MAX Ombudsman. Het zal voor u geen verrassing zijn dat een verhuurder verplicht is om een kapotte lift te (laten) repareren. Een kapotte lift wordt namelijk gezien als een gebrek. Als er sprake is van een gebrek, dan is het belangrijk dat u dit de verhuurder zo snel mogelijk laat weten, zodat het gebrek kan worden verholpen. Let op: de verhuurder mag daarbij zelf beslissen of hij voor reparatie of vervanging van het gebrek kiest. Dat herstel het nodige ongemak met zich mee kan brengen, is vaak niet te voorkomen, maar alles binnen redelijkheid. In het geval van mevrouw Witjes is het klip en klaar dat dit niet lang mag duren. Ze heeft recht op goed woongenot en moet gewoon haar woning in en uit kunnen.

Wat te doen?

Wanneer een verhuurder niet tot actie overgaat om een gebrek te herstellen, kunt u als huurder naar de Huurcommissie stappen. Daar kunt u een zogeheten gebrekenprocedure starten. Het probleem is alleen dat u bij een spoedzaak als een liftstoring hiermee niet bent geholpen. Een kort geding zou hiervoor wel toereikend zijn, maar is een stap die mevrouw Witjes nooit zou maken. Boven alles mag het natuurlijk in zo’n zaak nooit zover komen. Als de verhuurder niet op korte termijn het probleem kan oplossen, moet hij zorgdragen voor een passende oplossing, desnoods door een huurder tijdelijk elders te huisvesten (bijvoorbeeld een hotel).

Veel te lang geduurd

Wij hebben uiteraard gebeld met de verhuurder en die wond er geen doekjes om dat zij hebben gefaald in de communicatie en dat deze vervelende situatie veel te lang heeft geduurd. Buiten het feit dat het kapotte onderdeel besteld moest worden, zou de lift op 13 september in ieder geval weer functioneel zijn. Daarnaast is toegezegd dat de bewoners uitgebreid per brief geïnformeerd zullen worden over het voorval en als pleister op de wond een bloemetje aangeboden zullen krijgen. Achteraf kon mevrouw Witjes ons gelukkig melden dat de lift het weer deed op 13 september. Weliswaar pas aan het begin van de avond, maar de volgende ochtend kon ze weer naar beneden om zelf haar krant te halen en eropuit om boodschappen te doen.

Meer informatie

Heeft u te maken met een vergelijkbare situatie, belt u dan met MAX Ombudsman!

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.