Naar cookieinstellingen
begrafenispolis

Kijkt u weleens naar uw begrafenispolis?

3 jaar geleden verloor meneer Stam zijn zoon. Ondanks dat meneer Stam meende vroeger voor al zijn kinderen een goede polis te hebben afgesloten, moest de begrafenis grotendeels op eigen kosten worden uitgevoerd. Zijn zoon had blijkbaar tussentijds een wijziging aangebracht in de polis, wat niet ten goede was gekomen van het pakket.

In 2017 overleed de vrouw van meneer Stam. Binnen 3 jaar moest hij dus een zoon en zijn vrouw begraven. Dat ging hem niet in de koude kleren zitten. Ondanks dat financiën niet iets is waar je mee bezig bent na het overlijden van een dierbare, wist meneer Stam dat hij dezelfde verzekering had als hij ooit voor de kinderen had afgesloten. Een goede polis, zo meende hij. Begrafenispolissen zijn er in verschillende soorten. Vanaf 1963 waren zijn vrouw en hij verzekerd en in 1981 zijn de kinderen toegevoegd aan de polis. Dit was een polis die recht geeft op een pakket van diensten. Zo zijn bijvoorbeeld het vervoer van de overledene, volgauto’s, 100 rouwbrieven, een grafkist en nog meer zaken gedekt. Let op, dit kan bij elke verzekering verschillend zijn. De zoon van meneer Stam had destijds zijn verzekering voor een pakket gewijzigd in een geldverzekering; bij overlijden zou een bedrag van 1.938 euro worden uitgekeerd. Een zeer laag bedrag en nooit voldoende om een begrafenis te bekostigen. De totale kosten van de begrafenis van zijn zoon bedroegen bijna 6.500 euro.

Geld terug

Bij de begrafenis van zijn vrouw waren veel dingen gedekt die helemaal niet gebruikt werden. En andersom waren er dingen niet gedekt die ze wel graag gedekt wilden hebben. Omdat de begrafenissen zo dicht op elkaar volgden, zag hij heel duidelijk wat hij moest betalen bij de zoon voor bepaalde diensten en zag hij aan de andere kant dat hij er bijna niks voor terugkreeg als hij een dienst niet afnam en inruilde voor iets anders. Zo zat in zijn pakket een grafkelder die in de huidige tijd ongeveer 2.000 euro kost. Hij kreeg er slechts 500 euro voor terug. Voor een rouwauto betaalde hij bij zijn zoon nog 245 euro. Voor het niet gebruiken hiervan bij zijn vrouw ontving hij maar 50 euro terug. Als hij al deze zaken verrekende met de prijzen van de begrafenis van zijn zoon, scheelde dat maar liefst 4.000 euro. Op de totaalfactuur van de begrafenis van de vrouw van meneer Stam moest hij 2.000 euro bijbetalen. Maar uiteraard staat in de kleine letters van de begrafenispolis dat men voor niet afgenomen diensten geen geld terugkrijgt. De begrafenisondernemer was al ‘coulant’ geweest. Zo heet dat dan. Natuurlijk worden er andere prijsafspraken gemaakt als dingen in groten getale worden ingekocht. Ook wij begrijpen dat de prijzen anders liggen in de 2 verschillende situaties. Maar om nou op dit geheel ook nog bij te moeten leggen, vinden we dan weer het andere uiterste.

Pak de polis erbij

We zijn in conclaaf gegaan met de verzekeraar. Die benadrukt sterk dat mensen goed moeten kijken naar hun polis en hun verzekerde diensten. Pak de polis er nog eens bij en kijk of de verzekering wel is wat u graag zou willen. Uiteindelijk werd de 2.000 euro meneer Stam kwijtgescholden. Daar zijn we natuurlijk blij mee, maar we denken wel dat er nog een hele bewustwordingsomslag moet komen. Zowel bij de verzekeraars als bij de consument. Kijkt u inderdaad alles nog eens goed na en doe dat tijdig. Op het moment zelf is het voor de nabestaanden emotioneel te zwaar om ook te kijken naar wat het pakket nou eigenlijk te bieden heeft. Zo is een aula bij een crematorium heel erg duur. Voor hetzelfde geld van de huur van deze (vaak kille) aula met een plakje cake, heeft u misschien op een andere locatie een koffietafel voor de hele familie in een mooie setting waar iedereen rustig na kan praten en niet na een uur wordt gezegd dat als u nu nog blijft, de teller voor het volgende uur begint te lopen.

Heeft u hierbij hulp nodig? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reacties (3)

    oosterwijck says:

    Iemand die in zijn leven een begrafenisverzekering heeft gehad, betaalt ongeveer 5x zoveel al een (dure en onzinnige) begrafenis wekelijk kost. De rest is voor de verzekeringsmaatschappij (bijvoorbeeld de Dela) die grote topsalarissen uitkeert en grote kantoorgebouwen neerzet (in Antwerpen en Brussel, die verhuurd worden aan derden) een beetje uit het zicht van de verzekerden.

    Trap er niet. … Laat U niet meeslepen door sentiment. Neem geen overlijdensverzekering. Niks een graf kopen of huren bij de geldwolven. Niks een dure zerk laten maken. Breng de overledene zelf naar een crematorium en koop geen kist om direct daarna op te laten stoken. Organiseer zelf een leuke gezellige afscheidsbijeenkomst in een fijn restaurant en klaar is kees, voor nog geen €1500. Vraag aan alle genodigden (opgeroepen met een gratis email) een kleine bijdrage en het afscheid kost U zelf geen cent. Als iedereen, zo te werk gaat, zijn alle problemen opgelost.

    oosterwijck says:

    Al het respect wat uit de begrafenispolis blijkt, is totaal verdwenen, als de grafrechten voorbij zijn. Als de grafrechten niet meer betaald zijn, wordt het graf geruimd. De beenderen op een hoop gegooid en de zerk terug naar het natuursteenbedrijf, die weer een mooie nieuwe zerk maakt, met weer een nieuwe tekst, waaruit blijkt hoeveel we van de overledene hielden en hoe veel we diegene missen. Wat ik duidelijk wil maken: Het hele uitvaartcircus is gewoon commercieel gewin. Toon je respect en je liefde bij leven, dan heeft die ander er ook wat aan. En het kost niets.

    docoweb says:

    Begrafenisverzekeringen blijken tegenwoordig meer op Geldwolven dan op instanties die met respect omgaan met bijv. de nabestaanden.
    Hiervan even een klein voorbeeld.
    Mijn vriendin woonachtig in Griekenland , had geen begrafenisverzekering, in dit land worden er andere normen gehanteerd betreffende dat gebeuren. Ik heb toen een begrafenisverzekering voor haar afgesloten bij een verzekeraar in NL ,dat was totaal geen probleem, ik kon de verzekering telefonisch afsluiten en bij eventueel overlijden zou er een afgesproken bedrag aan mij worden overgemaakt.
    Mijn vriendin was tijdens het afsluiten vd verzekring kerngezond, had nog nooit gerookt en ook nog nooit sterke drank gedronken. Dus al met al was het afsluiten geen probleem, de betaling vond automatisch, iedere maand plaats via mijn bankrekening. Mijn vriendin kreeg kleine rugklachten in 2017 zij ging hiermede naar een arts en die deelde haar mede dat zij opgenomen diende te worden in het ziekenhuis, na 1 week daar te hebben vertoefd moest zij op aanraden vd arts naar een gespecialiseerd ziekenhuis voor de behandeling, al met al bleek dat zij een zeer ernstige vorm had van kanker, na 12 weken in het gespecialiseerde ziekenhuis te hebben vertoefd is zij overleden.
    Dit allemaal gemeld bij de verzekeraar, met naam van het ziekenhuis, het adres, email, fax etc etc
    Overlijdensakte, overlijdensadvertentie ingestuurd etc.etc.
    Nu wordt er gesuggereerd dat bij het afsluiten er waarschijnlijk niet de waarheid is verteld, en moet er een commissie gaan bepalen of het verzekerde bedrag wel uitbetaald gaat worden.
    De behandeling van de verzekeraar is gewoon onbeschoft, om iemand te beschudigen van “fraude ” bij het afsluiten vd verzekering.
    Heb in de periode erg veel kosten moeten maken , waardoor ik nu in de financiele problemen ben gekomen.
    Begrafenisverzekeraars willen wel afsluiten en geld innen maar als het op uitbetalen aankomt probbeert men van alles om er onder uit te komen.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.