Naar cookieinstellingen
kerstpakket weggeven

Patrick Wessels: ‘Kansloos kerstpakket ontvangen? Geef het iemand anders cadeau (en maak uzelf gelukkig)’

Geen trek in de kalfsragout of niet blij met de keuzecadeaubon voor een dagje uit? Het kerstpakket lijkt voor sommigen vooral een traditie van teleurstelling te zijn geworden. Werkgevers maken zich er makkelijk van af, of vliegen juist volledig uit de bocht. Of, zouden we het gegeven paard eigenlijk gewoon niet in de bek moeten kijken?

Hoe dan ook, het kerstpakket maakt steeds meer los. Cisca Dresselhuys beschreef hier onlangs al treffend hoe het werkgevers hoofdbrekens kan opleveren. Want, wanneer doet u het goed?

En, is het eigenlijk belangrijk om het goed te doen?
Psychologisch maakt het namelijk gelukkiger om iets weg te geven, dan om iets te ontvangen. Dus zou het eigenlijk niet een heel goed idee zijn om vooral kerstpakketten uit te delen die medewerkers vervolgens graag weggeven?

Wetenschappelijk onderzoek

Wetenschapper Elizabeth Dunn van de University British Columbia geldt als een invloedrijke onderzoeker, op het gebied van geluk en geven. Zij ontdekte al in 2008 dat geven gelukkiger maakt dan ontvangen (Engelstalige link).

De opzet van het experiment was simpel. Deelnemers werd gevraagd hoeveel ze in de afgelopen maand hadden uitgegeven aan:

  • Rekeningen en algemene uitgaven
  • Cadeautjes en extra’s voor zichzelf
  • Cadeautjes voor anderen
  • Donaties aan goede doelen

Van die mensen werd vervolgens het geluksgevoel gemeten. Het bleek dat zij die relatief veel hadden uitgegeven aan cadeautjes voor anderen en donaties aan goede doelen zich het meest gelukkig voelden. Meer nog dan de mensen die vooral geld hadden besteed aan cadeautjes en extra’s voor zichzelf.

Bij een ander onderzoek kregen deelnemers een gift van 5 dollar of van 20 dollar. Vervolgens kregen ze de opdracht om van dat geld iets voor zichzelf te kopen, of iets voor iemand anders. Ze kregen daar maximaal een dag de tijd voor en mochten helemaal zelf bepalen wat ze er binnen het gestelde doel van kochten.

Aan het eind van de dag belden de onderzoekers op en vroegen ze hoe blij de deelnemers waren met de aankoop die ze hadden gedaan. Opnieuw waren de deelnemers die iets kochten voor iemand anders significant meer blij met hun aankoop, dan zij die iets voor zichzelf kochten. En opvallend, de hoogte van het bedrag maakte geen verschil. Simpelweg het geven aan anderen maakte gelukkiger.

Gevoel van verbondenheid

Hoe dat komt? Psychologisch zit het ‘m in het gevoel van verbondenheid. Door te geven aan anderen ontstaat er verbinding. Uiteindelijk zijn we sociale dieren, dus voelt het goed om iets voor een ander te kunnen doen. Extra sterk is het effect daarom als we iets geven aan vrienden, familie of anderen die we goed kennen en/of sterk waarderen.

Dus, heeft u een kerstpakket gekregen dat u zelf niet zou kiezen? Zet ‘m op Marktplaats, bijvoorbeeld voor een symbolisch bedrag. Of beter nog, Bedenk u wie in de vriendengroep of binnen uw familie waarschijnlijk wél blij wordt van zo’n cadeau.

Uiteindelijk is zelfs geld krijgen eigenlijk een heel matig cadeau. Dat maakt nauwelijks gelukkig, al was het maar omdat het uiteindelijk vaak opgaat aan rekeningen of vaste lasten. Wilt u met gekregen geld toch een sterk geluksgevoel creëren? Of heeft u geen kerstpakket gehad, maar wilt u wel graag wat geven?

De Engelstalige website givewell.org geeft een overzicht van goede doelen en de impact die een donatie maakt. Dat creëert een lichte vorm van verbondenheid, maar speelt vooral in op het gevoel van competentie. Immers, de website helpt u om op de meest effectieve manier te doneren, dus om het ‘goed’ te doen. Ervaren competentie is naast de verbinding dankzij verbondenheid nog zo’n geluksfactor. Omdat geven gelukkig maakt, zijn het kerstpakket cadeau doen of doneren aan een goed doel 2 uitstekende manieren om het jaar geweldig af te sluiten.

Fijne feestdagen!

Consumentenpsycholoog Patrick Wessels combineert nieuwsberichten, wetenschappelijke artikelen en praktische tips, om dieper op de consumentenpsychologie in te gaan. Lees hier al zijn columns.

(Foto: ANP)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.