Naar cookieinstellingen
Princes Mette-Marit, kroonprins Haakon en princes Ingrid Alexandra van het Noorse koningshuis

Josine Droogendijk: ‘Het is hoog tijd voor een serie over de Noorse monarchie’

In Engeland hebben ze The Crown, in Nederland hebben we Máxima en in Zweden komt er ook een serie aan over de monarchie: Monarki. Als het aan royaltykenner Josine Droogendijk ligt, is nu de Noorse monarchie aan de beurt.

De Noorse koning Harald

“Maar ik heb toch 4 miljoen bodyguards?” Als een journalist aan koning Olav (1903-1991) vraagt waarom hij zonder beveiliging de straat op gaat, blijkt het staatshoofd zijn woordje wel paraat te hebben. Olav van Noorwegen is zo geliefd, dat hij zich te midden van zijn volksgenoten beschermd genoeg voelt. Ook zijn zoon Harald, de huidige koning van het land, is een echte publiekslieveling. Deels komt dat door zijn progressieve visie. Zo maakte hij zich in 2016 sterk voor een inclusieve samenleving. “Noren zijn meisjes die van meisjes houden, jongens die van jongens houden, en jongens en meisjes die van elkaar houden.” Ook zijn gevoel voor humor wordt geroemd. Zo barstte hij in lachen uit toen hij zijn vrouw, koningin Sonja, per abuis omschreef als een trol.

Populair

Toen ik aan een Noorse kennis vroeg waarom zij als moderne, vrijgevochten vrouw toch zo dol is op zo’n oud instituut, zei ze resoluut: “Door koning Harald heb ik niet 2, maar 3 opa’s. Hij belichaamt voor mij continuïteit, betrouwbaarheid en veiligheid. Dat is mij wat waard.” Dat Sigrid geen uitzondering is, blijkt wel uit de populariteitscijfers van de Noorse monarchie. Tot 2022 was ruim 80 procent van de Noren voorstander van de monarchie. 80 procent! Van dit getal kan koning Willem-Alexander alleen maar dromen. En koning Harald inmiddels zelf ook… In 2 jaar tijd zijn de populariteitcijfers van de Noorse monarchie namelijk flink gedaald. Het ene onderzoek geeft 73 procent aan, het andere zelfs 62.

‘De prinses en de sjamaan’

De dalende trend is mede te wijten aan – hoe kan het ook anders? – dartelende vlinders. Märtha Louise, de dochter van Harald en Sonja, verloor in 2019 haar hart aan sjamaan Durek Verrett. Tot grote schrik van bijna iedereen bleek de beste man bijzondere denkbeelden te hebben. Zo meent hij dat kinderen kanker krijgen omdat ze het zelf manifesteren. Alsof dat nog niet schandalig genoeg was, probeerde het verliefde koppel ook nog een slaatje te slaan uit haar koninklijke titel. Zo gaven ze samen spirituele workshops onder de naam ‘De prinses en de sjamaan’.

Het zal u vast niet verwonderen dat dit niet goed viel bij de nuchtere Noren. Juist daarom zou ik zo graag eens een kijkje willen nemen achter de koninklijke schermen. Want hoe is het om als koning te moeten schipperen tussen een verliefde dochter enerzijds en een kritisch volk anderzijds? Aan zijn keuzes te zien, probeert Harald de gulden (?) middenweg te bewandelen. Zo mag Märtha Louise haar titel niet meer zakelijk gebruiken, maar woonde de koninklijke familie wél haar huwelijk bij. Pikant detail: de bruid en bruidegom verkochten de exclusieve foto- en videorechten van hun grote dag aan Hello! en Netflix. Ook verkocht de bruid op de huwelijksreceptie kleding van Hest, een merk waar ze aandelen van heeft.

Marius

En dan was er nog een schandaal. Marius, de stiefzoon van kroonprins Haakon en zoon van kroonprinses Mette-Marit, werd dit jaar meermaals opgepakt door de politie. Niet zomaar vanwege een licht vergrijp. De jongeman wordt door zijn ex-vriendin beschuldigd van mishandeling, bedreiging en vandalisme. Ook zou hij drugs gebruikt hebben. Het schandaal werd breed uitgemeten in de Noorse pers, met onder andere foto’s van een plaats delict.

Positieve publiciteit voor het Noorse koningshuis

Het is dus de hoogste tijd voor positieve publiciteit. Maar hoe regel je dat dan? Koning Harald is oud en weinig mobiel. Door zijn gezondheid moet hij veel aan zijn zoon Haakon overlaten, die van tijd tot tijd regent is. Kroonprinses Mette-Marit kan evenmin een tandje bijzetten, want zij heeft haar handen vol aan de chronische ziekte longfibrose. Mede door de bijwerkingen van haar medicijnen is ze momenteel zelfs helemaal uitgeschakeld. Een charmeoffensief behoort voor haar dus evenmin tot de mogelijkheden.

De hoop: Ingrid Alexandra

Veel ogen zijn nu gericht op de nummer 2 in lijn van troonsopvolging: Ingrid Alexandra. De prinses is een frisse, jonge meid, die even nuchter is als de rest van haar landgenoten. Haar betrokkenheid bij het Noorse leger wordt erg gewaardeerd. Net als haar voorgangers straalt ze ook betrouwbaarheid en stabiliteit uit. Op dit moment is ze nog te jong om veel op de voorgrond te treden, maar ik verwacht dat ze eerder dan haar koninklijke leeftijdsgenoten aan het werk zal moeten.

Journaliste Josine Droogendijk schrijft blogs, vlogs en columns over koninklijke mode en ze schuift regelmatig aan bij Tijd voor MAX. Ze volgt de royals in binnen- en buitenland op de voet. Over de kledingstijl van koningin Máxima raakt Josine niet uitgesproken. Lees hier al haar columns.

(Foto: ANP)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.