Koningin Letitzia in Dior

Josine Droogendijk: ‘De ogen zijn de spiegels van de ziel, mode vertelt een verhaal over de persoonlijkheid’

In het Kunstmuseum in Den Haag is het momenteel genieten geblazen. Een expositie over Dior toont hoe mooi mode kan zijn als talent en vakmanschap samensmelten. Tussen alle modieuze kunstwerken staan ook enkele prinsessenjurken.

Mode vertelt een verhaal

Zoals ogen de spiegels van de ziel zijn, zo vertelt mode ook een verhaal over de persoonlijkheid, positie en/of portemonnee van de drager. Zie je een man in politie-uniform, dan weet je: dit is een agent. Zie je een dame met een felgele top en oorbellen zo groot als een kokosnoot, dan weet je ook: dit is een uitgesproken type. Bij wie het verloop van het leven ook goed terug te zien was in de kleding, is prinses Diana. Tijdens haar huwelijk zond ze met haar mantelpakjes signalen uit van eenzaamheid en later van herwonnen kracht. Na haar scheiding in 1996 mocht ze zich weliswaar nog prinses noemen, maar haar taak als working royal zat erop. De vrijheid die daarmee gepaard ging, uitte zich in aansluitende jurkjes tot ruim boven de knie. Het was alsof ze zei: hier is een nieuwe versie van mij, ik begin aan een nieuw hoofdstuk van mijn leven.

Een ‘nachthemd’ van Dior

Een van de jurken die deel uit maakte van Diana’s nieuwe manier van kleden is momenteel te zien in het Kunstmuseum in Den Haag. Het gaat om een satijnen jurk met een kanten biesje. Door de lengte en het materiaal heeft het ontwerp van Dior wel wat weg van een nachthemd. Vandaag de dag zou dat wellicht voor opgetrokken wenkbrauwen zorgen en rond de millenniumwisseling stonden de zaken er eigenlijk precies hetzelfde voor. Hollywoodsterren omarmden weliswaar massaal de korte, strakke (lingerie)mode, maar een prinses in een nachthemd was toch net een beetje té vrij.

Prinses Diana in Dior

Prinses Diana in Dior Foto: ANP

Dat haar leven in werkelijkheid alles behalve vrij was, blijkt wel uit 2 papiertjes die ook op de expositie te zien zijn. Het zijn brieven van prinses Diana, die met het Franse modehuis communiceert over het verloten van enkele mode-items voor het goede doel. Was het de bedoeling dat ze ooit in Nederland op een expositie te zien zouden zijn? Welnee. Het betrof een privéconversatie, maar door Diana’s iconische status werd daar na haar dood geen rekening (meer) mee gehouden. Ik werd er een beetje verdrietig van.

Een bijzonder kledingstuk van prinses Gracia

Door naar een heel andere, koninklijke jurk van Dior. Op de expositie is een kleurrijk gewaad te zien met wijde, aangeknipte mouwen. Het betreft een kledingstuk van prinses Gracia, die als Grace Kelly in de geschiedenisboeken terecht is gekomen. Het ontwerp laat zien dat een kledingmaat geen vaststaand gegeven is en een stijl evenmin. Naast de klassieke midi-rokken en blouses met wespentailles oogt de kaftan als een vreemde eend in de bijt. Of misschien kan ik beter zeggen: een welkome afwisseling.

Marc Bohan voor Dior  © Laziz Hamani

Marc Bohan voor Dior  © Laziz Hamani

Koningin Máxima in Dior

Op de expositie is ook nog een beeldschone, oranje jurk te zien van prinses Lilian van België. Maar ik wil eigenlijk toe naar de hedendaagse royals, want de huidige generatie kan eveneens slagen bij Dior.  Zo heeft Máxima een rood-witte top met een gedraaide kraag. Het kledingstuk sméékt om een styling à la Dior, met een wijde midi-rok, verfijnd schoentje en een opgestoken kapsel. Omdat het een tijdloos en mooi ontwerp is, hoop ik dat de koningin de top nog eens een herkansing biedt.

Koningin Máxima

Fleur-de-lys = royalty

Koningin Letizia kunnen we uittekenen in mode van eigen bodem. Tijdens de Olympische Spelen van 2024 besloot ze zich te hullen in een ensemble van het gastland. Frankrijk dus, en daarmee Dior. Op het lijfje van de zwarte top is een rijk geborduurde Fleur-de-lys te zien: in de Franse beeldtaal het symbool voor royalty.

Koningin Letizia en koning Felipe

Koningin Letizia en koning Felipe Foto: Casa Real

Bruidsjurk prinses Iman

Bruidsjurken levert het modehuis ook. Prinses Iman van Jordanië droeg vorig jaar een witte japon met ragfijn kant bij de halslijn en manchetten. Over verfijning gesproken! Haar keuze voor Dior was overigens geen toeval. De opa van de bruidegom is de eigenaar van enkele Dior-filialen in Venezuela.

Prinses Iman, Dior. Royal Hashemite Court

Prinses Iman in een Dior. Foto: Royal Hashemite Court

De tentoonstelling DIOR – A New Look is nog te zien tot en met 26 januari 2025 in het Kunstmuseum in Den Haag.

Journaliste Josine Droogendijk schrijft blogs, vlogs en columns over koninklijke mode en ze schuift regelmatig aan bij Tijd voor MAX. Ze volgt de royals in binnen- en buitenland op de voet. Over de kledingstijl van koningin Máxima raakt Josine niet uitgesproken. Lees hier al haar columns.

Geef een reactie