Naar cookieinstellingen
Het dak op

Jeanine Janssen: Ze kunnen het dak op!

Het echtpaar Koudijs uit Waalre (beiden in de 80) krijgt 2 mannen aan de deur die aanbieden hun dakgoten schoon te maken voor 20 euro. Ze gaan eropin. Ze hebben een lekkage en wellicht wordt die zo verholpen.

Nadat het bedrijf het dak op is gegaan komen ze met een prijsopgave van 2.500 euro. Er zou van alles mis zijn aan het dak. Dat vindt de familie Koudijs te gortig. Het bedrijf verlaagt de prijs naar 1.500 euro. Er wordt een bonnetje geschreven zonder specificatie wat er precies gedaan gaat worden voor dat bedrag. De dag erna komen 2 mannen. Zij gaan anderhalf uur het dak op en dan wordt afgerekend. Op de bon staan een aantal steekwoorden wat er gedaan zou zijn.

Een oude bekende…

Het zit de familie Koudijs niet lekker. Ze sturen een aangetekende brief met de vraag wat er nu eigenlijk precies is gedaan. Daar krijgen ze geen reactie op. Samen met het programma Meldpunt sturen we een deskundige eropaf. Het lood is niet vervangen, maar slechts geschilderd. Er is een houten plaatje aangebracht waar dat niet nodig was. De totale kosten zouden volgens de deskundige nog geen honderd euro mogen zijn. Het adres waar dit bedrijf gevestigd is blijkt een oude bekende van ons. De heer Vermaat moest destijds aan een ander bedrijf, gevestigd op hetzelfde adres, 2.400 euro betalen. Ook daar was de grote vraag wat er gedaan was voor dat bedrag.

Waar betaal je voor?

Er zijn 3 wetten waarop een consument zich kan beroepen in dit soort situaties; Oneerlijke handelspraktijken, Dwaling en Buiten verkoopruimten gesloten overeenkomsten. Bij al deze wetten komt het erop neer dat het voor mensen van tevoren duidelijk moet zijn waar ze precies voor betalen. Als ze van tevoren hadden geweten wat er gedaan werd voor deze prijs dan zouden ze de overeenkomst niet hebben gesloten. Het geld moet daarom terug. Daar is het bedrijf het niet mee eens. Zij vinden dat de lekkage is opgelost en daarom betalen ze niks terug.

Tips voor u als consument:

  • Raak niet in paniek bij een lekkage. Neem de tijd om te kijken welke bedrijven u kunnen helpen.
  • Sluit geen overeenkomsten aan de deur; laat eerst alles goed op papier zetten voordat u akkoord gaat.
  • Vraag meerdere offertes. Door de vergelijking weet u of dezelfde problemen worden geconstateerd en of de prijs redelijk is.
  • Doe zaken met een erkend bedrijf. U kunt dan naar de geschillencommissie als er problemen zijn.
  • Lees reviews op internet. Dit bedrijf had al meer klachten op zijn naam staan.
  • Overweeg een rechtsbijstandsverzekering. Zij zouden voor de familie Koudijs deze zaak hebben opgepakt. Helaas hadden ze zo’n verzekering niet. Een gang naar de rechter op eigen houtje vinden ze te ingewikkeld en te duur.

Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

(Bron: MAX Magazine. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.