Naar cookieinstellingen
youfone

Jeanine Janssen: “Youfone laat bedenktijd te vroeg ingaan”

Mattijs Smit sloot in oktober vorig 2020 een nieuw tv- en internetabonnement bij Youfone af. Toen bleek dat hij geen Netflix kon kijken via hun kastje, wilde hij van het abonnement af. Dat ging nog niet zo makkelijk.

Geen Netflix

3 weken na de bestelling komt een monteur om alles aan te sluiten. Als Mattijs de volgende dag naar streamingsdienst Netflix wil kijken gebeurt er niets; er komt geen verbinding tot stand. Dan blijkt dat Youfone de Netflix-app niet ondersteunt, iets wat hem nooit is verteld. Hij neemt contact op met Youfone en de betreffende medewerker vertelt hem dat hij nog binnen de bedenktijd zit en dus van de overeenkomst af kan. Die boodschap duurt echter niet lang; Youfone stuurt een mail dat de bedenktijd voorbij is. De bedenktijd ging volgens hen in op het moment dat Mattijs de overeenkomst online sloot.

Vast aan 2 contracten

Na de 1e toezegging dat hij van het abonnement af kon, sloot Mattijs meteen een nieuw contract met een andere provider. Hij zit dus nu aan 2 contracten vast. Hij zoekt vele malen contact, maar het enige wat hij bereikt, is dat ze het telefoonabonnement beëindigen, maar het internetabonnement niet. Hij vraagt de voicelog (geluidsopname) op van het gesprek waarin de medewerker hem toezegt dat hij ervan af kon. Dat krijgt hij niet. Daarop neemt hij contact met ons op.

Youfone zit compleet fout hier

Bij een abonnement op een dienst, gecombineerd met een apparaat dat geleverd moet worden om het te laten werken (de digitale ontvanger), krijgt u een bedenktijd van 14 dagen vanaf de dag dat het product geleverd is. Met andere woorden, de bedenktijd begint te lopen op het moment dat u daadwerkelijk kunt zien wat u gekocht heeft en ook van de dienst gebruik kunt maken om te zien of en hoe het werkt. Op een dergelijk contract moet de bedenktijd duidelijk vermeld staan. Dat mag niet verstopt staan in de zogenoemde kleine letters. Ook hierin schoot Youfone te kort.

Beterschap beloofd

Als we contact opnemen trekt Youfone direct het boetekleed aan. De informatie in hun contracten en algemene voorwaarden wordt aangepast en het contract van de heer Smit wordt per direct stopgezet. Hij is ze geen cent meer verschuldigd.

Opvragen voicelog

Voor uw informatie: een voicelog mag u altijd zelf opvragen als er informatie in opgenomen is die over u gaat. Doe dat wel op tijd, want vaak worden voicelogs voor scholingsdoeleinden gebruikt en na een bepaalde periode weer gewist. Overigens is het gegeven dat geen Netflix gekeken kan worden geen ontbindingsgrond op zich. Een klant moet zelf checken wat er wel of niet geboden wordt binnen de dienst.

Vaak gedoe rond bedenktijd

We zien dat meerdere providers onduidelijk of fout informeren over de bedenktijd bij dit soort contracten. Let u dus goed op als u een geschil heeft over de bedenktijd. Er zijn verschillende uitspraken van de geschillencommissie hierover beschikbaar op degeschillencommissie.nl.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.