Naar cookieinstellingen
Op de voorgrond stoel en bank in een woonwinkel

Jeanine Janssen: ‘Woonsquare en leveringsproblemen’

Mevrouw Huismans koopt op 6 maart een bank bij woonwinkel Woonsquare. Haar dochter koopt die dag een stoel. Ze worden op een gezamenlijke bon gezet met een totaalbedrag van € 2.250. Ze doet een aanbetaling van € 580. De verwachte levertijd is 20 weken.

Op een bepaald moment krijgt mevrouw Huismans bericht dat ze haar bank kan ophalen. Als ze aankomt bij de winkel blijkt dat de stoel er niet is. Die heeft een vertraagde levertijd. Ze wil alleen de bank meenemen en later de stoel. Maar dat mag niet volgens de winkel. Ze mag de bank wel meenemen, maar dan moet ze de stoel ook meteen afrekenen. Woonsquare zegt dat ze de bon niet kunnen splitsten en dat dit nu eenmaal de regels zijn.

Gedekt

Ze laat de bank achter. Ze wil de stoel niet helemaal vooruitbetalen. En dat doet ze goed. Volgens de voorwaarden van de Centrale Branchevereniging Wonen (CBW) hoef je maar 25 procent aan te betalen. Mocht een bedrijf failliet gaan, is deze 25 procent gedekt. De rest niet. Als ze de stoel dus helemaal zou betalen en het bedrijf zou failliet gaan, dan zou ze haar geld kwijt zijn.

Ontbinden

De stoel laat lang op zich wachten. Als de levertermijn voorbij is, geeft ze het bedrijf, ook volgens de voorwaarden, nog 4 weken de tijd. Daarna mag ze ontbinden. En dat doet ze ook. Ze meldt dat ze de bank en de stoel niet meer hoeft. Ze wil wel graag haar aanbetaling terug. Woonsquare zegt vervolgens:” Wij kunnen inmiddels leveren. Voor de vertraging beroepen wij ons op overmacht, want er zijn problemen bij het Suezkanaal en dat ligt buiten onze macht.”

Niet onvoorzien

Wij zijn het niet eens met Woonsquare. Als iemand een beroep doet op overmacht, dan moet er sprake zijn van onvoorziene omstandigheden. Er zijn al lange tijd verschillende problemen bij het Suezkanaal. Dat was dus te voorzien. Bovendien zijn er verschillende schepen die via Kaap de Goede Hoop varen. Dat duurt ongeveer 7 tot 10 dagen langer. Dat kan je als bedrijf incalculeren. Daarnaast moet je een beroep op overmacht goed onderbouwen. Dat deden ze ook niet. Ze verwezen slechts naar het Suezkanaal. Daarbij komt dat het heel makkelijk was geweest om de bon te splitsen. Dan hadden ze de bank gewoon kunnen leveren.

Geschillencommissie

Het contact met Woonsquare verliep voor ons ook niet makkelijk. Ze leken onze vragen niet te begrijpen waarop we voorstelden om te bellen. Dat wilden ze niet. De antwoorden die we kregen waren niet concreet en ze verwezen mevrouw naar de geschillencommissie. En dat gaat mevrouw Huismans doen. Wij volgen de zaak.

Jeanine Janssen heeft in 2013 samen met Rogier de Haan MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Daarnaast schuift Jeanine Janssen regelmatig aan in het programma Meldpunt en MAX vakantiemanLees hier haar columns.

(Foto ter illustratie: Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

    B. de Haard says:

    Geachte Jeanine of lezer,

    Ik heb 7 jaar lang klachten beoordeeld in de meubelbrance vereniging, en handelde ook tv klachten af die bij cbw en programma’s als radar en kassa uitzonden.
    Bij de firma Poppeliers wat later naar woonsquare
    werd omgedoopt, maar alle handelingen en verkoop filosofie gehanteerd bleef.
    na deze 7jr. ben ik klassieke Engelse voor oorlogse auto s gaan bekleden- en mijn laatse werk omgeving heb ik gewerkt als product ontwikelaar
    op de stoffeerderij afdeling bij Piet Hein eek gewerkt.
    wat ik met liefde en passie deed.

    Mocht u vragen hebben over hun manier van handel drijven.

    verneem ik het graag

    mvg Bob de haard

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.