Jeanine Janssen: ‘Verhuizing goed regelen? Maak duidelijke afspraken!’
Publicatiedatum: 17 november 2022
Desiree Latenstein dacht haar verhuizing goed geregeld te hebben. Ze had een contract gesloten met Budget Movers. Haar inboedel zou van adres A naar de opslag worden gebracht en na 2 maanden zouden haar spullen op adres B worden geleverd voor 2.134 euro. Elke week dat het langer zou duren zou haar 85 euro kosten.
Zoals zo vaak loopt een verbouwing uit. Ook bij Desiree. Ze neemt contact op met het bedrijf en opeens moet ze dubbele kosten betalen. Doet ze dat niet, dan krijgt ze haar spullen niet terug. Ze voelt zich gegijzeld en maakt de som geld over en neemt contact met ons op. Voor ons is de kwestie meteen helder. Afspraak is afspraak. Als op papier de belofte staat dat het 85 euro per week kost, dan moet het dat ook kosten.
Duizendmaal excuses
We nemen contact op met het verhuisbedrijf en er volgt een mea culpa. Het bedrijf is in korte tijd flink gegroeid terwijl hun processen daar niet op waren aangepast. Voorlopig leggen ze de opslag stil en gaan werken aan het verbeteren van de processen. Ook gaan ze zich aansluiten bij een brancheorganisatie, zodat consumenten naar de geschillencommissie kunnen als ze problemen hebben. Uiteraard krijgt Desiree het te veel betaalde geld terug, vele malen excuses en een doos Merci.
Onze tips:
- Maak duidelijke afspraken waarover geen twijfel mogelijk is.
- Lees klantbeoordelingen op internet. Zulke ‘reviews’ zijn niet zaligmakend, maar geven wel een beeld van hoe de ervaringen van andere mensen zijn.
- Doe alleen zaken met een bedrijf dat is aangesloten bij de brancheorganisatie. Bij een erkende verhuizer is uw inboedel goed verzekerd tot een waarde van 100.000 euro. Heeft u bijzondere items die een hoge waarde hebben, is het verstandig om te overleggen of die onder de verzekering vallen en mogelijk bij te verzekeren.
- Nog een voordeel van een erkende verhuizer is dat u naar de geschillencommissie kunt als er een geschil ontstaat.
- Sluit u toch een overeenkomst met een niet-aangesloten bedrijf, bekijk dan goed de verzekeringsvoorwaarden: is de gedekte som voldoende om eventueel alles te vervangen? U kunt dan niet naar de geschillencommissie, dus een rechtsbijstandverzekering kan belangrijk zijn.
Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Jeanine Janssen heeft in 2013 samen met Rogier de Haan MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Daarnaast schuift Jeanine Janssen regelmatig aan in het programma Meldpunt en MAX vakantieman.
(Bron: MAX Magazine. Foto: Shutterstock)