Naar cookieinstellingen
veranda

Jeanine Janssen: ‘Veranda of blokhut kopen? Hier moet u op letten’

Paul en Ine Willems wilden al jarenlang een veranda met ingebouwde zonwering als uitbouw. Dit jaar is het dan eindelijk zo ver. In maart sluiten ze een overeenkomst met het bedrijf Fonteyn voor 8.500 euro. Vóór de bouwvakvakantie wordt de veranda geplaatst en kunnen ze er lekker onder genieten.

We zouden deze column natuurlijk niet schrijven als dit allemaal goed af was gelopen. De afspraak werd ruim overschreden. Ver ná de bouwvakvakantie werd wel het geraamte geplaatst. Maar inmiddels acht maanden later is hij nog steeds niet klaar. Het glas en het zonnescherm mist nog steeds. Telefonisch, per mail en per aangetekende brief klagen leverde geen oplossing. Wél hebben ze het hele aankoopbedrag moeten betalen. Iets dat wettelijk niet mag. Wettelijk mag maximaal 50 procent vooruitbetaling worden gevraagd. Daarvan mag alleen worden afgeweken als je daar als klant nadrukkelijk mee instemt. Dat was hier niet het geval.

Wees problemen voor

Wat kunt u doen in een dergelijke situatie?

  • Zorg dat op de overeenkomst een leveringsdatum staat. Fonteyn zette hier 2099. Dat doen ze omdat ze niet een exacte levertijd kunnen noemen. Dat is natuurlijk onzin. Een beoogde levertermijn is volstrekt normaal. Is vervolgens niet geleverd, dan stelt u een fatale termijn. Is dan niet geleverd, dan kunt u de overeenkomst ontbinden en dan krijgt u uw geld terug.
  • Ook kunt u laten herstellen door een derde. De rekening dient u in bij Fonteyn.
  • Een rechtsbijstandsverzekering kan u helpen met de ontbinding en het terugeisen van uw geld.
  • Doe geen zaken met een niet aangesloten bedrijf. Bij een faillissement krijgt u bij een aangesloten bedrijf vaak een nakomingsgarantie. Een ander aangesloten bedrijf maakt het werk dan voor u af. Let wel op: de garantie voor de aanbetalingen is vaak een bepaald percentage. Zoek dus eerst op wat dat bedrag is en betaal niet méér aan dan dat!
  • Vergelijk prijzen. Misschien is de winkel op de hoek wel veel goedkoper!

Geen beste indruk

Uiteraard namen we contact op met Fonteyn. De grootste ‘outdoor living mall’ maakt indruk als u er een bezoekje brengt. Maar die indruk verdwijnt als sneeuw voor de zon als u eenmaal zaken met ze heeft gedaan. In 2020 waren ze al eens te gast bij een ander consumentenprogramma voor hun ondeugdelijke klantenservice. In de afgelopen jaren lijkt er weinig te zijn veranderd.

We houden ’t in de gaten

Ze bieden weliswaar hun excuses aan en gaan 16 december de veranda afmaken bij familie Willems, maar ook de communicatie met ons verliep niet om over naar huis te schrijven. We hopen dat het dit keer goedkomt en houden het in de gaten. Op de vraag of ze zich gaan aansluiten bij een organisatie zodat mensen naar de geschillencommissie kunnen, reageren ze met: “Wij maken zelf onze klanten blij.” En op de vraag wat er bij een faillissement met het geld van de klanten gebeurt, zeggen ze dat ze een financieel sterk bedrijf zijn. Wij kwalificeren deze beide opmerkingen als een regelrecht gevalletje van ‘Wij van WC Eend’. Bezint dus eer ge begint!

Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Jeanine Janssen heeft in 2013 samen met Rogier de Haan MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Daarnaast schuift Jeanine Janssen regelmatig aan in het programma Meldpunt en MAX vakantieman.

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

    Dirck says:

    Vele Oost Europese leverancier zijn helaas gesloten door de Oorlog.

    De handelaren zitten nu ook zonder hout en vaak te laat de gestegen prijzen aangepast.
    Een blokhut zal nu duurder zijn door zowel ’t Hout als de vervoerskosten.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.