Naar cookieinstellingen
Expert

Jeanine Janssen: “Terug naar de winkel? Niet bij Expert!”

Ruilen of terugbrengen in de winkel is géén recht. Het is een veelvoorkomend misverstand dat u in de winkel alles mag terugbrengen wat u daar heeft gekocht. Vaak wordt die service echter wel geboden, soms een week, soms 2 weken, maar tegenwoordig ook wel tot een maand na aankoop.

Meneer Klooster kocht bij Expert in Meppel een Sonos Roam waarmee hij het geluid van de tv wilde streamen. Hij steunt graag de lokale winkelier en koos daarom voor een fysieke winkel in plaats van een aankoop via internet. Thuis lukte het streamen niet in combinatie met zijn tv en na een paar dagen bracht hij de Sonos terug. Maar Expert nam het apparaat niet terug met als argument dat het al geregistreerd was. Later bleek dat de winkel überhaupt geen artikelen terugneemt. Meneer Klooster spreekt zijn verbazing hierover uit; dan had hij hem dus beter online kunnen kopen.

Meer rechten online

Dat is correct. Een klant die online producten koopt heeft 14 dagen de tijd om het product te bekijken en te testen en mag het dan alsnog terugsturen. Dat is wettelijk zo geregeld omdat de klant met een online aankoop op ‘achterstand’ staat. Hij koopt het product zonder het bekeken te hebben, maar slechts vanaf een plaatje.

Wel bij concurrenten

Op de site van Expert staat dat ook spullen die zijn gekocht in de winkel teruggebracht mogen worden. Toch blijkt dat hier niet op te gaan. Als wij hen dat onder de aandacht brengen, blijft een gedegen reactie uit. Ze melden slechts dat ze zich aan de wettelijke regels houden. En dat is waar. Maar Expert prijst zichzelf hiermee wel uit de markt. Veel elektronica-ketens geven immers wel degelijk bedenktijd als u er in de winkel koopt. Dus voordat u een aankoop overweegt in een fysieke winkel, is het raadzaam om hiernaar te kijken.

Meneer Klooster verkocht de Sonos via Marktplaats met 50 euro verlies. Expert is wel bereid om dit bedrag met een tegoedbon aan hem te vergoeden.

Nog een paar tips

  • De aangegeven prijs in het winkelschap is de prijs waarvoor u het artikel mag kopen. Tenzij het om een kennelijke fout gaat. Een lcd-tv staat bijvoorbeeld voor € 100 geprijsd, terwijl u mocht verwachten dat hij eigenlijk € 1.000 kost.
  • Is er een gebrek aan uw product dan moet u altijd reclameren bij de verkoper. Die kan u doorsturen naar de fabrikant, maar u hoeft daar niet mee akkoord te gaan. Vaak hebben fabrikanten reparatieteams op de weg zitten. Dus het kan de snelste optie zijn om daarvoor te kiezen. Ontstaan er echter problemen, dan moet u altijd weer terug naar de verkoper.

Garantie houdt niet op als de zogenoemde fabrieksgarantie van twee jaar is afgelopen. In Nederland hebben we wettelijke garantie die de verkoper u moet bieden. Heeft u een wasmachine gekocht waarvan u mocht verwachten dat hij 10 jaar meegaat, dan moet hij dat ook doen. Is hij na 5 jaar stuk en zijn de reparatiekosten € 300, dan hoeft u daar maar de helft van te betalen. U heeft tenslotte nog maar de helft van de te verwachten levensduur verbruikt.

Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.