Naar cookieinstellingen
Schiphol

Jeanine Janssen: ‘Schiphol verlengt compensatieregeling’

Opnieuw stonden er lange rijen voor de security op Schiphol afgelopen week. Wederom misten mensen hun vlucht. Ook werden er vluchten geschrapt. FNV stelt dat het komt doordat de zomerbonus van de werknemers is geschrapt. Schiphol zelf zegt dat het meerdere oorzaken kent. Ook aanhoudende, onverwachte drukte in samenhang met aantallen passagiers die pas laat worden doorgegeven door de luchtvaartmaatschappijen zijn volgens hun debet aan het probleem.

Regeling liep eerder af

De eerdere regeling kwam tot stand nadat veel mensen dit voorjaar en zomer als gevolg van lange wachtrijen voor de securitycheck hun vlucht hadden gemist en kosten hadden gemaakt. We maakten in MAX vakantieman bekend dat we een proefproces ging starten. Daarna nam Schiphol contact op en kwam een regeling tot stand. Mensen die hun vakantie in duigen zagen vallen konden de kosten van de vlucht, hotelovernachtingen, excursies en andere bijkomende kosten bij Schiphol indienen. Ook gemiste pakketreizen kwamen voor vergoeding in aanmerking. De regeling was afgebakend en liep van 23 april t/m 11 augustus. Inmiddels zijn 2.800 claims ingediend.

Overige dagen ook overwogen

Schiphol liet ons afgelopen week weten dat 12 september wordt toegevoegd aan de regeling. Ook deze reizigers kunnen vergoeding van de kosten vragen. Er zijn nog een paar andere data waarop het druk was op Schiphol. Schiphol kijkt op dit moment ook naar andere dagen waarop de regeling alsnog van toepassing kan worden verklaard. Wij vinden dat er een structurele regeling moet komen voor dagen waarop het misgaat.

Werk aan de winkel

Het blijft koffiedikkijken hoe de toekomst voor de reizigers die via Schiphol vliegen eruit gaat zien. Schiphol zegt dat ze op het moment alles inzetten. Met beveiligingsbedrijven, maar ook met de inzet inzetten kantoorpersoneel. Eén ding is zeker: voorlopig lijkt er nog geen sprake te zijn van langdurig zorgeloos reizen. Er is nog veel werk aan de winkel voor Schiphol!

Dien uw claim in

Consumenten die hun vlucht hebben gemist terwijl ze op tijd aanwezig waren, kunnen hun claim indienen via het formulier op schiphol.nl. Doet u dat ook als uw vliegdag officieel niet tot de regeling behoort. Meer informatie over de regeling staat op MAX vakantieman. Mensen van wie de claim wordt afgewezen kunnen dit ook melden op de site. Wij houden nauw contact met Schiphol over de uitwerking van de regeling.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.