Jeanine Janssen: ‘Pas bij de aanschaf van een hoortoestel op voor misleiding!’
Publicatiedatum: 2 juni 2024
In Nederland hebben we een systeem waarin iedereen met een gehoorverlies van 35 decibel recht heeft op een vergoeding bij de aanschaf van een hoortoestel. 75 procent van de kosten krijgt u terug vanuit de basisverzekering. De overige 25 procent eigen bijdrage kunt u laten bijverzekeren via een aanvullende verzekering. Maar er zijn ook audiciens die adverteren met aanbiedingen dat zij de 25 procent voor hun rekening nemen.
5 categorieën
Toch krijgen we regelmatig berichten van mensen dat ze duizenden euro’s hebben moeten betalen voor hoortoestellen. In de meeste gevallen onnodig, als u het ons vraagt. Het systeem is zo gemaakt dat iedereen met gehoorverlies een gehoortest doet en een vragenlijst invult, waarin u aangeeft hoe goed u in verschillende situaties kunt horen. Daaruit komt een uitslag met welke hoortoestellen u goed zou moeten kunnen horen. Er zijn daarbij 5 categorieën. Hoe minder goed u hoort, hoe hoger de categorie waarin het toestel valt. Er zijn audiciens die vinden dat de toestellen in de 5 categorieën niet goed genoeg zijn. Zij zullen tegen u zeggen dat u een beter toestel krijgt buiten de categorieën. Die toestellen kosten vaak duizenden euro’s. En u krijgt er geen enkele vergoeding voor.
Eerst hoortoestel proberen
Het is dus zaak dat u de vragenlijst goed invult en dat u vervolgens binnen de categorie waarin u valt, toestellen gaat proberen. Mocht het echt zo zijn dat u niet goed kunt horen met een toestel binnen één van de categorieën, dan kan de audicien voor u een bijzondere zorgaanvraag indienen bij de zorgverzekeraar. Maar die zal geen kans van slagen hebben als u niet eerst verschillende toestellen binnen de categorie hebt geprobeerd. Kunt u bij de één niet slagen, dan is het ook raadzaam om het nog eens bij een ander te proberen. U mag overal voor niks de toestellen testen. Zo heeft de ene audicien bijvoorbeeld toestellen waarbij het geluid via de telefoon rechtstreeks in uw oor binnenkomt en de ander heeft dat weer niet.
Goed is goed genoeg
Laat u dus niet misleiden. Het gaat om uw gehoor en het goed mee kunnen doen in de maatschappij. En in 98 procent van de gevallen kunt u dat met de hoortoestellen binnen de basisverzekering. Houdt in uw achterhoofd dat audiciens veel meer geld verdienen aan toestellen die buiten de categorieën vallen, dan erbinnen. En als ze zeggen dat zij u (voor veel geld) een Rolls-Royce kunnen leveren, bedenk dan dat een (veel goedkopere) Volkswagen ook prima rijdt. Hebt u vragen, dan kunt u MAX Ombudsman uiteraard bellen op het nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10.00 tot 12.00 uur.
Jeanine Janssen heeft in 2013 samen met Rogier de Haan MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Daarnaast schuift Jeanine Janssen regelmatig aan in het programma Meldpunt en MAX vakantieman. Lees hier haar columns.
(Foto: Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Gelukkig heb ik deze niet nodig.
Draag 2 botverankerde toestellen.
Deze baha’s zijn volledig voor de verzekeraar.
Elke 5 jaar het nieuwste model