Jeanine Janssen: ‘ook tweedehands moet deugen’
Publicatiedatum: 24 juni 2021
Deze week wijst MAX Ombudsman Jeanine Janssen op de risico’s van het kopen van een ‘opgeknapte’ telefoon, laptop of computer. Een keurmerk op de site zegt niet alles.
Bellen? Alleen binnen…
Je hoort het tegenwoordig steeds vaker: ‘refurbished’. Het is een mooi woord voor een ‘opgeknapte’ tweedehands telefoon, laptop of computer. Waar moet u op letten bij de aanschaf ervan en wat zijn uw rechten?
Mevrouw Van Helvoort kocht zo’n tweedehands toestel voor haar dochter, zodat ze kan bellen als ze naar school fietst. Ze vond op de site van Telefoondiscounter een iPhone 7 voor 238 euro. Na levering kwamen ze er al snel achter dat ze er buiten niet mee kon bellen. De 4G-verbinding was stuk. Binnen kon ze alleen bellen via de wifi. Er zat garantie op het toestel en ze stuurden het dan ook snel terug. Om een lang verhaal kort te maken: het heeft maar liefst zes weken geduurd voordat ze het toestel weer terug hadden. En nog steeds was de 4G-verbinding stuk. Telefoondiscounter wilde nogmaals repareren. Dat wilde mevrouw Van Helvoort niet. Haar dochter was al die tijd niet bereikbaar en ze wilde niet nog eens zolang wachten. Van geld terug kon geen sprake zijn, aldus Telefoondiscounter.
Rechten als consument
Bij een tweedehands artikel heeft een consument ook recht op een deugdelijk product. Alleen is wel belangrijk welke garantievoorwaarden gelden. Let daar dus goed op bij aankoop. Vaak worden bijvoorbeeld accu’s uitgesloten van de garantie. De garantie zal ook korter zijn dan bij een nieuw toestel. In principe heeft een bedrijf het recht om het artikel te herstellen. Dat mag ook soms nog een tweede en derde keer. Maar je moet dan wel geen overlast hebben van dat herstel. En die overlast is minder erg bij een magnetron die je weinig gebruikt, dan bij een telefoon die bijna onmisbaar is.
Keurmerk zegt niet alles
Op de site van Telefoondiscounter zagen we héél veel keurmerken. Maar het enige keurmerk waar je als consument echt aan hebt, het Webshop Keurmerk, bleek onterecht erop te staan. Waren ze daar lid van geweest, dan had mevrouw Van Helvoort de zaak kunnen voorleggen aan de geschillencommissie. Dit keurmerk heeft Telefoondiscounter inmiddels gesommeerd om het logo van de site te halen. Een ander keurmerk, Webshop Trustmark, heeft Telefoondiscounter geroyeerd nadat bleek dat ze niet aan vereisten voldeden. Treft u dus ergens een mooi keurmerk aan, check dan even of ze echt wel aangesloten zijn.
Klachten over Telefoondiscounter
Uit het contact met Telefoondiscounter bleek voor ons dat ze weinig weten over consumentenrechten, geschillencommissies en keurmerken. We legden ze ook de legio klachten voor die op internet staan. Die gaan niet alleen over garantie, maar ook over lange wachttijden bij reparaties en bereikbaarheid van de klantenservice. Ze gaven aan dat ze flink zijn gegroeid en dat ze extra capaciteit aan het bijzetten zijn om problemen op te lossen.
En mevrouw Van Helvoort?
Helaas is die zaak nog steeds niet opgelost. Na onze tussenkomst zou ze haar geld terugkrijgen als ze haar toestel terugstuurde. Mevrouw heeft de telefoon per ongeluk teruggestuurd terwijl er nog gegevens van haar dochter op stonden. De welwillendheid, ondanks alle fouten van Telefoondiscounter zélf, gaat niet heel ver. Op dit moment zijn we nog steeds in conclaaf met ze. We gaan er toch vanuit dat het opgelost wordt.
In de tussentijd kunt u al uw klachten over Telefoondiscounter bij ons kwijt. Wellicht komen we er dan in het nieuwe seizoen van Meldpunt op terug.
Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.