Naar cookieinstellingen
Ook tweedehands moet deugen

Jeanine Janssen: ‘ook tweedehands moet deugen’

Deze week wijst MAX Ombudsman Jeanine Janssen op de risico’s van het kopen van een ‘opgeknapte’ telefoon, laptop of computer. Een keurmerk op de site zegt niet alles.

Bellen? Alleen binnen…

Je hoort het tegenwoordig steeds vaker: ‘refurbished’. Het is een mooi woord voor een ‘opgeknapte’ tweedehands telefoon, laptop of computer. Waar moet u op letten bij de aanschaf ervan en wat zijn uw rechten?

Mevrouw Van Helvoort kocht zo’n tweedehands toestel voor haar dochter, zodat ze kan bellen als ze naar school fietst. Ze vond op de site van Telefoondiscounter een iPhone 7 voor 238 euro. Na levering kwamen ze er al snel achter dat ze er buiten niet mee kon bellen. De 4G-verbinding was stuk. Binnen kon ze alleen bellen via de wifi. Er zat garantie op het toestel en ze stuurden het dan ook snel terug. Om een lang verhaal kort te maken: het heeft maar liefst zes weken geduurd voordat ze het toestel weer terug hadden. En nog steeds was de 4G-verbinding stuk. Telefoondiscounter wilde nogmaals repareren. Dat wilde mevrouw Van Helvoort niet. Haar dochter was al die tijd niet bereikbaar en ze wilde niet nog eens zolang wachten. Van geld terug kon geen sprake zijn, aldus Telefoondiscounter.

Rechten als consument

Bij een tweedehands artikel heeft een consument ook recht op een deugdelijk product. Alleen is wel belangrijk welke garantievoorwaarden gelden. Let daar dus goed op bij aankoop. Vaak worden bijvoorbeeld accu’s uitgesloten van de garantie. De garantie zal ook korter zijn dan bij een nieuw toestel. In principe heeft een bedrijf het recht om het artikel te herstellen. Dat mag ook soms nog een tweede en derde keer. Maar je moet dan wel geen overlast hebben van dat herstel. En die overlast is minder erg bij een magnetron die je weinig gebruikt, dan bij een telefoon die bijna onmisbaar is.

Keurmerk zegt niet alles

Op de site van Telefoondiscounter zagen we héél veel keurmerken. Maar het enige keurmerk waar je als consument echt aan hebt, het Webshop Keurmerk, bleek onterecht erop te staan. Waren ze daar lid van geweest, dan had mevrouw Van Helvoort de zaak kunnen voorleggen aan de geschillencommissie. Dit keurmerk heeft Telefoondiscounter inmiddels gesommeerd om het logo van de site te halen. Een ander keurmerk, Webshop Trustmark, heeft Telefoondiscounter geroyeerd nadat bleek dat ze niet aan vereisten voldeden. Treft u dus ergens een mooi keurmerk aan, check dan even of ze echt wel aangesloten zijn.

Klachten over Telefoondiscounter

Uit het contact met Telefoondiscounter bleek voor ons dat ze weinig weten over consumentenrechten, geschillencommissies en keurmerken. We legden ze ook de legio klachten voor die op internet staan. Die gaan niet alleen over garantie, maar ook over lange wachttijden bij reparaties en bereikbaarheid van de klantenservice. Ze gaven aan dat ze flink zijn gegroeid en dat ze extra capaciteit aan het bijzetten zijn om problemen op te lossen.

En mevrouw Van Helvoort?

Helaas is die zaak nog steeds niet opgelost. Na onze tussenkomst zou ze haar geld terugkrijgen als ze haar toestel terugstuurde. Mevrouw heeft de telefoon per ongeluk teruggestuurd terwijl er nog gegevens van haar dochter op stonden. De welwillendheid, ondanks alle fouten van Telefoondiscounter zélf, gaat niet heel ver. Op dit moment zijn we nog steeds in conclaaf met ze. We gaan er toch vanuit dat het opgelost wordt.

In de tussentijd kunt u al uw klachten over Telefoondiscounter bij ons kwijt. Wellicht komen we er dan in het nieuwe seizoen van Meldpunt op terug.

Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.