Jeanine Janssen: ‘Onterecht hoge kosten door parkeerapp Yellowbrick?’
Publicatiedatum: 13 maart 2025
Mevrouw Vliem parkeert in Amsterdam. Na 2 uur en 17 minuten stopt ze de parkeeractie in de parkeerapp. Op het scherm staat ‘Einde van de parkeeractie’ met een totaalprijs van € 17,46. Twee dagen later krijgt ze een bericht dat ze € 162 moet betalen. Ze zou de parkeeractie niet stop hebben gezet en moet 24 uur betalen.
Ook bij mevrouw Van Donselaar gaat het mis. Ze rijdt een Utrechtse parkeergarage in en trekt een kaartje om 13.58 uur, om 15.26 uur rijdt ze er weer uit. Op haar bankafschrift staat dat ze een betaling van € 10,77 heeft gedaan. Op miraculeuze wijze krijgt ze ook een factuur van Yellowbrick. Of ze € 51,11 wil betalen…
Doorverwijzen
Mevrouw Van Donselaar en mevrouw Vliem gaan in bezwaar bij Yellowbrick. Mevrouw Vliem krijgt te horen dat ze nóg een keer op de stopknop had moeten drukken. En mevrouw Van Donselaar heeft volgens Yellowbrick zelf de parkeeractie in de app gestart. Beide dames stellen dat dit onzin is, maar ze krijgen geen voet tussen de deur. Yellowbrick verwijst hen door naar de gemeente. De gemeente verwijst ze weer terug.
Inefficiënt
Wij namen contact op met Yellowbrick. Ook bij ons houden ze zich aan hun standpunt. Ze geven wel aan dat mensen het systeem misschien als inefficiënt kunnen zien, omdat je 2 keer op de stopknop moet drukken, maar toch hebben mevrouw Van Donselaar en mevrouw Vliem zelf een fout gemaakt stellen ze. Op onze vraag of het niet klant- en servicegericht zou zijn om zich aan te sluiten bij een geschillencommissie krijgen we geen antwoord.
Dubbele belasting
Rest mevrouw Van Donselaar en mevrouw Vliem alleen nog een bezwaar bij de gemeente. Omdat de gemeente de parkeergelden als belasting oplegt, is het nu zaak om aan te tonen dat ze de belasting dubbel hebben betaald. De uitkomst hiervan is onzeker. Er zijn wel uitspraken over parkeerapps en aansprakelijkheid, maar die hadden net een andere strekking. Saillant detail in twee zaken is dat de klanten in eerste instantie verloren en uiteindelijk bij het Hof en de Hoge Raad gelijk kregen.
Geschillencommissie
Wij pleiten voor een goede geschillencommissie. De kosten zijn vaak te laag om naar de rechter te gaan en regelmatig lijken het problemen die in het systeem van de app zitten. Gemeente Amsterdam gaf aan dat ze wekelijks maar liefst dertig verzoeken krijgen voor een terugbetaling van mensen die via een app menen een foutief bedrag te hebben betaald.
Dubbelcheck de parkeerapp
Voor nu is de beste tip die we kunnen geven: let heel goed op wat u intikt in de app. Hebt u het goede kenteken? Check goed of u niet nog een keer op stop moet drukken en vergelijk vooraf de verschillende apps. Er is namelijk een grote keuze in parkeerapps.
Jeanine Janssen heeft in 2013 samen met Rogier de Haan MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Daarnaast schuift Jeanine Janssen regelmatig aan in het programma Meldpunt en MAX vakantieman. Lees hier haar columns.
(Foto ter illustratie: Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook ik heb een dispuut gehad met Yellowbrick via ANWB. Dit was met het systeem inbellen. Op een gegeven moment was de stem en de procedure wat gewijzigd. Het is nu een hele vervelende kunstmatig stem, het gat erg langzaam en na de afmelding en de bevestiging daarvan moet je op een tweede bericht wachten. Echt zinloos maar doe je dat niet dan loopt het parkeren door.
Mijn ervaringen met Yellowbrick waren ook niet prettig en ANWB “voert niet uit”, dus bij problemen sta je alleen tegenover een organisatie die het begrip service niet kent.
Ik ben overgestapt naar de Rabo parkeer app.