Naar cookieinstellingen
Persoon houdt mobiele telefoon met parkeerapp in de hand

Jeanine Janssen: ‘Onterecht hoge kosten door parkeerapp Yellowbrick?’

Mevrouw Vliem parkeert in Amsterdam. Na 2 uur en 17 minuten stopt ze de parkeeractie in de parkeerapp. Op het scherm staat ‘Einde van de parkeeractie’ met een totaalprijs van € 17,46. Twee dagen later krijgt ze een bericht dat ze € 162 moet betalen. Ze zou de parkeeractie niet stop hebben gezet en moet 24 uur betalen.

Ook bij mevrouw Van Donselaar gaat het mis. Ze rijdt een Utrechtse parkeergarage in en trekt een kaartje om 13.58 uur, om 15.26 uur rijdt ze er weer uit. Op haar bankafschrift staat dat ze een betaling van € 10,77 heeft gedaan. Op miraculeuze wijze krijgt ze ook een factuur van Yellowbrick. Of ze € 51,11 wil betalen…

Doorverwijzen

Mevrouw Van Donselaar en mevrouw Vliem gaan in bezwaar bij Yellowbrick. Mevrouw Vliem krijgt te horen dat ze nóg een keer op de stopknop had moeten drukken. En mevrouw Van Donselaar heeft volgens Yellowbrick zelf de parkeeractie in de app gestart. Beide dames stellen dat dit onzin is, maar ze krijgen geen voet tussen de deur. Yellowbrick verwijst hen door naar de gemeente. De gemeente verwijst ze weer terug.

Inefficiënt

Wij namen contact op met Yellowbrick. Ook bij ons houden ze zich aan hun standpunt. Ze geven wel aan dat mensen het systeem misschien als inefficiënt kunnen zien, omdat je 2 keer op de stopknop moet drukken, maar toch hebben mevrouw Van Donselaar en mevrouw Vliem zelf een fout gemaakt stellen ze. Op onze vraag of het niet klant- en servicegericht zou zijn om zich aan te sluiten bij een geschillencommissie krijgen we geen antwoord.

Dubbele belasting

Rest mevrouw Van Donselaar en mevrouw Vliem alleen nog een bezwaar bij de gemeente. Omdat de gemeente de parkeergelden als belasting oplegt, is het nu zaak om aan te tonen dat ze de belasting dubbel hebben betaald. De uitkomst hiervan is onzeker. Er zijn wel uitspraken over parkeerapps en aansprakelijkheid, maar die hadden net een andere strekking. Saillant detail in twee zaken is dat de klanten in eerste instantie verloren en uiteindelijk bij het Hof en de Hoge Raad gelijk kregen.

Geschillencommissie

Wij pleiten voor een goede geschillencommissie. De kosten zijn vaak te laag om naar de rechter te gaan en regelmatig lijken het problemen die in het systeem van de app zitten. Gemeente Amsterdam gaf aan dat ze wekelijks maar liefst dertig verzoeken krijgen voor een terugbetaling van mensen die via een app menen een foutief bedrag te hebben betaald.

Dubbelcheck de parkeerapp

Voor nu is de beste tip die we kunnen geven: let heel goed op wat u intikt in de app. Hebt u het goede kenteken? Check goed of u niet nog een keer op stop moet drukken en vergelijk vooraf de verschillende apps. Er is namelijk een grote keuze in parkeerapps.

Jeanine Janssen heeft in 2013 samen met Rogier de Haan MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Daarnaast schuift Jeanine Janssen regelmatig aan in het programma Meldpunt en MAX vakantiemanLees hier haar columns.

(Foto ter illustratie: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (2)

    Bravel says:

    Ook ik heb een dispuut gehad met Yellowbrick via ANWB. Dit was met het systeem inbellen. Op een gegeven moment was de stem en de procedure wat gewijzigd. Het is nu een hele vervelende kunstmatig stem, het gat erg langzaam en na de afmelding en de bevestiging daarvan moet je op een tweede bericht wachten. Echt zinloos maar doe je dat niet dan loopt het parkeren door.

    WilhelminaEM says:

    Mijn ervaringen met Yellowbrick waren ook niet prettig en ANWB “voert niet uit”, dus bij problemen sta je alleen tegenover een organisatie die het begrip service niet kent.
    Ik ben overgestapt naar de Rabo parkeer app.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.