Naar cookieinstellingen
Online dating

Jeanine Janssen: ‘Online dating met gepeperd prijskaartje’

Jan Woldendorp wil graag in contact komen met vrouwen om te chatten. Niet om fysiek af te spreken, maar gewoon om een praatje te maken. Maar in plaats van leuk contact zit hij nu vast aan een abonnement. Zonder daar ooit bericht over te hebben gekregen.

Jan komt terecht op de Duitstalige website GibsMir. Hij moet daar betalen voor credits om te chatten. Die koopt hij, maar daarna worden opeens bedragen van zijn rekening geschreven. Niet veel later krijgt hij een vordering van 183 euro; achterstallige betalingen en incassokosten.

Jan is niet de enige…

Het Europees Consumentencentrum biedt bemiddeling in grensoverschrijdende geschillen. Zij ontvangen de laatste tijd veel klachten over buitenlandse datingsites. Die zijn vaak afkomstig uit landen als Hongarije, Slovakije en Bulgarije. Na een proefperiode wordt het abonnement automatisch een betaald abonnement. Zonder goedkeuring van de consument. Het komt ook voor dat mensen via die ene site weer worden doorgelinkt naar een volgende site. Zo ontstaan meerdere abonnementen waar je als klant niets van weet.

Dat mag helemaal niet, zo’n abonnement

Een proefabonnement mag sowieso niet zomaar worden omgezet naar een betaald abonnement. Doet een datingsite dat wel, dan is dat een zogeheten ‘oneerlijke handelspraktijk’. De website moet duidelijke informatie geven. Zo moet je als consument weten bij wie je iets koopt, wat het kost en voor welke periode. Deze informatie mag niet in de kleine lettertjes van de algemene voorwaarden staan. Ook moet je een duidelijke bevestiging krijgen per email.

Laat u niet van de wijs brengen

Als u hiermee te maken krijgt, informeert u het incassobureau dat u geen overeenkomst bent aangegaan. U vraagt om bewijs van een eventueel wel gedane toezegging. Die zult u niet krijgen. Laat u niet van de wijs brengen door een incassobureau. Zij kunnen niks. Uiteindelijk moet een bedrijf een deurwaarder inschakelen en die moet naar de rechter om het geld te innen.

Bij de bank maakt u een melding en laat het bedrag storneren. Dat kan als u een automatische machtiging heeft gegeven. Heeft u dat niet, dan kunt u aangeven dat er een onterechte afschrijving is gedaan. Heeft u de betaling met uw creditcard gedaan, dan neem daarmee contact op.

Stappenplan: dit moet u doen

Op de site van het Europees Consumentencentrum (eccnederland.nl) kunt u onder het kopje ‘Onderwerpen’ op datingsite klikken. Daar vindt u een voorbeeldbrief die u naar het incassobureau kunt sturen. Ook staat daar een uitgebreid stappenplan hoe te handelen.

Meld uw klacht ook bij de Autoriteit Consument en Markt. Als zij voldoende meldingen krijgen, dan kunnen zij een handhavingsverzoek doen in het land waar het bedrijf is gevestigd.

Geen incasso’s meer

Het ECC kan ook voor u bemiddelen als u er niet uitkomt. Wij hebben voor meneer Woldendorp contact opgenomen met het bedrijf. Ze vinden nog steeds dat ze duidelijk hebben gecommuniceerd, maar stoppen toch met de incasso’s naar meneer. Gelukkig is het voor hem opgelost.

Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Jeanine Janssen heeft in 2013 samen met Rogier de Haan MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Daarnaast schuift Jeanine Janssen regelmatig aan in het programma Meldpunt en MAX vakantieman. Lees hier haar columns.

Geef een reactie

Reactie

    janny1958 says:

    Ik heb ook slechte ervaringen met daten en datingsites
    Gelukkig ben ik 12 jaar geleden tijdens mijn singlevakantie tegen een hele lieve man aangelopen en al 11 jaar gelukkig getrouwd
    daten en datingsites niet doen kost alleen maar geld en levert niets op

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.