Naar cookieinstellingen
vliegtickets

Jeanine Janssen: Let op uw openstaande vliegtickets

In Meldpunt besteedden we onlangs aandacht aan vliegtickets die gaan vervallen. Familie Van Aerde-Janssen zou op 13 juli met Singapore Airlines naar Australië vliegen voor een totaalbedrag van ongeveer 6.500 euro. Corona gooide roet in het eten; de vlucht werd geannuleerd.

Als een vlucht wordt geannuleerd heeft u recht om binnen 7 dagen uw geld terug te krijgen. In het begin van de corona-pandemie kregen veel mensen vouchers. Die hoefde u niet te accepteren, maar veel mensen deden dat omdat ze compassie hadden met de situatie waarin luchtvaartmaatschappijen zich bevonden. Die vouchers zouden na 1 jaar alsnog worden uitbetaald. Toch bleek dat in veel gevallen niet te gebeuren.

Faillissement D-reizen

Veel mensen hadden vliegtickets geboekt via D-reizen. Luchtvaartmaatschappijen betaalden terug aan D-reizen. Die moest dat geld vervolgens terugbetalen aan de klanten. Dat gebeurde niet. Toen ging D-reizen failliet.
De Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) is de waakhond die moet handhaven als luchtvaartmaatschappijen zich niet aan de regels houden. Zij gaven aan dat de vliegmaatschappijen alsnog de klanten moeten betalen. Er bestaat namelijk een rechtstreeks recht voor de consument om het geld terug te krijgen van de airline. Dat werd ook bevestigd in een procedure bij de rechter. Een aantal betaalde netjes terug aan de consument. Anderen deden dat niet. Bijvoorbeeld KLM en Singapore Airlines stelden zich op het standpunt dat ze, zogenoemd ‘bevrijdend’, betaald hadden aan de klant via D-reizen. Inmiddels zijn er aanzeggingen gedaan tot last onder dwangsommen.

De claim vervalt

Helaas is dit allemaal veel te laat voor de individuele consument. 2 jaar na de datum dat het vliegtuig geland zou zijn vervalt namelijk een claim op het geld. Er is dus géén sprake van een verjaringstermijn. Die kan door een aangetekende brief gestuit worden. Een vervaltermijn kan slechts worden tegengehouden door het uitbrengen van een dagvaarding.

Wat nu te doen?

De eerste claims vervallen in maart 2022. Heeft u dus nog een voucher van een los vliegticket of een geannuleerde vlucht zonder voucher, dan is het zaak om nu in actie te komen. Schrijf eerst nog 1 aangetekende brief naar de luchtvaartmaatschappij en vraag uw geld terug. Zet er een termijn in van 2 weken. Daarna moet dus de dagvaarding worden uitgebracht. Meldt uw zaak aan bij uw rechtsbijstandsverzekeraar, als u die heeft. U kunt ook zelf dagvaarden, maar laat u daarover goed informeren. Denk eraan dat een dagvaarding maken tijd in beslag neemt. Ook claimbureaus staan in de startblokken om te dagvaarden. Kijk goed naar de voorwaarden en de kosten. En let op met aanbiedingen van de luchtvaartmaatschappij om akkoord te gaan met verlenging van de voucher. Daarna kan het recht op het hoofdbedrag vervallen zijn!

Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.