Computerhulp

Jeanine Janssen: ‘Is een computerhulp aan huis verstandig of niet?’

Meldpunt besteedt in de uitzending van vrijdag 29 september 2023 aandacht aan computerhulp aan huis. Een aantal dames hadden hulp gevraagd, maar in plaats van dat ze hulp kregen, kwamen ze flink in de problemen.

Abonnementen omgezet via eigen bedrijf computerhulp

Zo schakelde mevrouw Merks de computerhulp in om een aantal bedrijfswebsites in orde te maken. Eer het spel een eind had was ze, zonder haar weten, overgezet naar een andere provider. Andere dames hadden hulp gezocht en ook zij kwamen erachter dat de computerhulp hun abonnementen had omgezet via zijn eigen bedrijf. Ze hadden hogere kosten, maar nog erger, ze konden niet meer terug, want ze kregen de betreffende lijn niet terug. Ze voelden zich gegijzeld.

Wet ‘buiten verkoopruimten gesloten overeenkomsten’

Er is een wet ‘buiten verkoopruimten gesloten overeenkomsten’. Die wet stelt dat u 14 dagen bedenktijd moet krijgen om kosteloos ervan af te kunnen. Er moet een herroepingsformulier zitten bij de overeenkomst. In alle gevallen die wij gezien hebben was dat niet het geval. En dat zorgt ervoor dat de bedenktijd met een jaar wordt verlengd. Daarnaast moet bij een overeenkomst sprake zijn van een wilsovereenstemming. Er moet een aanbod gedaan worden dat u kunt aanvaarden. Is dat niet het geval, dan is de overeenkomst niet geldig.

Automatische afschrijving

Bij alle mensen werd het geld automatisch afgeschreven. Ze gaven aan dat ze daar nooit toestemming voor hadden gegeven. Een automatische incasso is zonder opgaaf van reden tot acht weken terug te boeken. Doet u een melding van een onterechte incasso bij uw bank, en kan het bedrijf geen handtekening op papier overleggen, dan kunt u aan de bank vragen om tot 13 maanden uw geld terug te geven.

Wat nu te doen?

  • LegalGuard, onderdeel van Achmea, wil de zaken bekijken en een voorstel doen tot behandeling. U kunt zich bij ons melden als u wilt dat zij uw zaak voor u bekijken. Als u zich bij ons meldt krijgt u een informatiebrief met hoe u dit doet.
  • Doe aangifte bij de politie van oplichting en meldt erbij dat er meerdere aangiftes zijn gedaan bij de politie in Amstelveen.
  • Maak melding bij de ACM, de toezichthouder voor bedrijven. Als zij meerdere klachten over een bedrijf ontvangen, kan dit aanleiding zijn om een onderzoek te starten en dit bedrijf aan te spreken of een boete op te leggen. Een klacht indienen kan via deze site: consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer
  • Stap over naar een andere provider. Levert het huidige bedrijf op dit moment telefoon, televisie of internet via zijn account? Het staat u vrij om over te stappen. Hiervoor kunt u een verzoek doen bij de provider waar u naartoe wilt om over te stappen. Geef aan van welk bedrijf u de dupe bent geworden.
  • Laat u niet bang maken door een incassobureau. Leg het bureau uw situatie uit. Het betreffende bedrijf zal naar de rechter moeten stappen om uw geld te eisen.
  • Heeft u een rechtsbijstandsverzekeraar, leg uw klacht daar neer.

Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Jeanine Janssen heeft in 2013 samen met Rogier de Haan MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Daarnaast schuift Jeanine Janssen regelmatig aan in het programma Meldpunt en MAX vakantieman. Lees hier haar columns.

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie