Grand Prix, Zandvoort

Jeanine Janssen: ‘Grand Prix gaat aan de neus voorbij’

Familie Schuit boekt in augustus 2022 2 kamers voor 6 personen in Hotel At Sea in Zandvoort voor 25 en 26 augustus 2023. Ze hopen dat in dat weekend de Grand Prix van Zandvoort zal plaatsvinden. Ze moeten voor de 2 kamers 397 euro betalen. Tot 2 keer toe krijgen ze een bevestiging van de boeking.

Datum Grand Prix: goed gegokt!

2 weken later worden de data van de Grand Prix bekendgemaakt en familie Schuit blijkt goed te hebben gegokt! Ze zijn hartstikke blij met hun 2 kamers op loopafstand van het circuit. Die pret is van korte duur. In oktober krijgen ze een telefoontje van een medewerker van het hotel met de vraag of ze willen verplaatsen. Dan kunnen ze ook nog een korting krijgen. Dat willen ze natuurlijk niet. Ook niet als een medewerker zegt dat het hotel voor die kamer tot wel 1.400 euro per nacht kan krijgen in die periode. In december volgt een officieel bericht dat hun boeking door het hotel is geannuleerd wegens overmacht.

‘Het onderste uit de kan’

Familie Schuit doet meerdere pogingen om er met het hotel uit te komen. Het hotel zegt dat ze de kamers dubbel hebben geboekt en daarom annuleren. Tot hun verbazing komen de kamers even later via booking.com naar voren. Ze boeken de kamer om aan te tonen dat er dus nog wel degelijk plek was. Het bedrag dat ze daarvoor moeten betalen is 3.510 euro. Ze geven bij het hotel aan dat ze die kamers gewoon voor de oude prijs willen. Het hotel zegt dat ze het onderste uit de kan willen; ze moeten gewoon de nieuwe prijs betalen. Dat is de familie te gortig. Ze annuleren de kamer en nemen een jurist in de arm. Maar ook de jurist krijgt geen poot aan de grond bij het hotel. Het moge duidelijk zijn dat het hotel zelf het onderste uit de kan wil.

Waar heeft u op?

Dit mag natuurlijk niet. In de voorwaarden staat dat het hotel alleen mag annuleren als er sprake is van overmacht. Dan moet je denken aan brand in het gebouw, lekkages of andere redenen waardoor het hotel de kamer niet kan bieden. Een economische reden als simpelweg meer geld kunnen krijgen is geen overmacht. Het komt erop neer dat de familie Schuit in feite recht had op nakoming van de overeenkomst. Nu dat niet haalbaar was is er recht op schadevergoeding. Het moet dan wel gaan om schade die daadwerkelijk geleden is. Hadden deze mensen de boeking van 3.510 euro alsnog gemaakt, dan hadden ze dat terug kunnen vragen. Ook de juridische kosten die ze maakten om het hotel alsnog de overeenkomst na te laten komen, komen voor vergoeding in aanmerking. Nu ze het hotel niet hebben geboekt voor de hogere prijs blijven alleen de laatste kosten over.

Verzeker u voor rechtsbijstand

Het is altijd handig om een rechtsbijstandsverzekering te hebben. Zij proberen vooraf de zaak te regelen en kunnen achteraf voor u naar de rechter. Een procedure onder de 25.000 euro kunt u ook zelf doen zonder advocaat. Ook wij kregen na vele pogingen geen enkel contact met het hotel. De familie heeft in overweging of ze zelf de juridische kosten gaan verhalen. Ook uit de uitzending van Meldpunt hebben we dit onderwerp besproken.

Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Jeanine Janssen heeft in 2013 samen met Rogier de Haan MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Daarnaast schuift Jeanine Janssen regelmatig aan in het programma Meldpunt en MAX vakantieman. Lees hier haar columns.

Geef een reactie