Een pakketreis boeken

Jeanine Janssen: ‘Een pakketreis stoffig? De voordelen zijn juist groot!’

Veel mensen halen hun neus op als ze het woord pakketreis horen. Het staat niet synoniem voor avontuurlijk, eigen inbreng en vrijheid. Toch is niks minder waar. Het stoffige imago moet eraf en mensen zouden de voordelen moeten gaan zien.

Hieronder de voordelen van een pakketreis op een rij:

  • Er is één aanspreekpunt als er iets misgaat. Zo hoeft u niet met de vliegtuigmaatschappij in conclaaf als u door een bosbrand bijvoorbeeld niet kunt vliegen en ook geen accommodatie meer heeft. Bij een pakketreis regelt de organisator dat u in een hotel terecht kunt en regelt ook de eerst mogelijke terugreis voor u.
  • U bent verzekerd tegen faillissement. Denk nu niet: hoe groot is de kans dat een luchtvaartmaatschappij of hotel failliet gaat? Die kans is zeker aanwezig en we hebben dat al regelmatig zien gebeuren. De losse boekingen waren hun geld kwijt, de pakketreizigers kregen hun geld terug.
  • U hoeft niet alleen vooropgezette reizen te kiezen. Het is zaak dat u bij 1 ondernemer alle onderdelen in het winkelmandje legt en daar ook afrekent. Boekt u 2 onderdelen zoals een hotel plus vervoer, dan is er al sprake van een pakketreis.
  • U hoeft niet van tevoren alles vast te leggen. Wilt u een rondreis maken, dan kunt u ook de vlucht met 1 of 2 hotelovernachtingen boeken. In elk geval valt dan de heen- en terugvlucht plus de hotelovernachting onder het pakket. Nog zekerder is natuurlijk om ook de tussenliggende hotels in het pakket te stoppen.
  • Bij een pakketreis moet hulp en bijstand worden verleend. U kunt de organisator daarop wijzen en zij zullen voor u de problemen moeten oplossen. Doen ze dat niet, dan kunt u naar de geschillencommissie als ze aangesloten zijn bij de ANVR.

Nieuwe wetgeving

In Europa is nieuwe wetgeving in de maak. Daar zouden platforms zoals Booking en Trivago bijvoorbeeld onder komen te vallen, afhankelijk van de manier waarop wordt geboekt. Nog meer boekingen zouden dan een pakketreis worden.

Jeanine Janssen heeft in 2013 samen met Rogier de Haan MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Daarnaast schuift Jeanine Janssen regelmatig aan in het programma Meldpunt en MAX vakantiemanLees hier haar columns.

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie