Naar cookieinstellingen
bankstel

Jeanine Janssen: Een duur en lelijk bankstel

In december 2020 koopt de familie Meijer bij Meubelzorg een rood velours bankstel van 11.000 euro. Al snel ziet het bankstel er lelijk uit. Er zitten onverklaarbare vlekken in de bekleding. De stof lijkt geplet en versleten. Na de klacht te hebben neergelegd bij Meubelzorg, komt bericht terug dat het hier gaat om een natuurlijke eigenschap van de stof, zogenoemde zit- of drukvlekken. Ook na een inspectie bij de fabrikant blijven zij op dit standpunt. Familie Meijer is het hier niet mee eens. Ze beseffen dat velours stof een vleug heeft. Maar die vleug kan je terug wrijven. Dat kan bij deze stof niet.

Oordeel van de deskundige

Wij laten deskundige Rien Zwaal naar de bank kijken. Hij constateert dat het hier gaat om het fenomeen shading. Shading komt in bijzondere gevallen voor bij velours stoffen. De pool valt om en is niet meer recht te krijgen. In de branche is het nog steeds onbekend hoe dit precies ontstaat. Het kan zijn door een luchtstroom of tocht in de ruimte. Het is op geen enkele manier weg te krijgen. Alleen als je de bank opnieuw stoffeert met een ander type stof zal het probleem opgelost zijn.

Hoe zit het juridisch

Iedereen die een product koopt mag verwachten dat dit product een redelijke termijn voldoet aan de verwachtingen die je daarvan mocht hebben. De gemiddelde consument kent het fenomeen shading niet. Het ligt dat ook op de weg van de verkoper om te klant hier vooraf over te informeren. Doet hij dat niet, dan heeft de klant recht op herstel of vervanging. Nu herstel of vervanging niet kan met dezelfde stof heeft de familie Meijer recht op ontbinding.

Wat volgde op de uitzending

In Meldpunt besteedden we aandacht aan deze zaak. Ondanks de moeizame communicatie met de klanten was Meubelzorg wel zo sportief om aan te schuiven en een reactie te geven. Ze wilden erg graag met de mensen in gesprek, want ze vonden ook wel dat niet alles heel netjes was verlopen.

Inmiddels heeft familie Meijer een geheel nieuw bankstel uitgezocht met andere stof. Meubelzorg geeft aan dat ze intern veranderingen hebben doorgevoerd om de service te verbeteren. Op ons advies zijn ze inmiddels ook in gesprek om zich aan te sluiten bij een brancheorganisatie zodat mensen met een probleem hun zaak bij de geschillencommissie kunnen voorleggen voor een onafhankelijk bindend advies.

Onze tip

Denk na met welk bedrijf u zakendoet. Als u weet dat het bedrijf nergens bij is aangesloten, dan kunt u daar beter geen zaken mee doen, tenzij u een goede rechtsbijstandsverzekering heeft. En vergelijk prijzen met andere bedrijven. Misschien is een soortgelijk bankstel bij een ander bedrijf te koop voor een betere prijs.

Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

  • Beeld is puur illustratief.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.