Naar cookieinstellingen
energievragen

Jeanine Janssen: ‘Antwoord op uw energievragen’

We worden overspoeld met vragen over de huizenhoog gestegen energiekosten. In deze column gaan we in op 3 kwesties: salderen per maand, voorschotbedragen en de opzegtermijn van contracten.

Salderen per maand, mag dat?

Salderen (het verrekenen van de elektra/gasprijzen) per maand pakt in alle gevallen nadelig uit. Door per jaar te salderen kun je de te veel opgewekte stroom in de zomer afstrepen tegen de stroom die je in winter gebruikt. Als je dat jaarlijks tegen elkaar wegstreept, hou je de aantallen kWu over die je moet bijbetalen of waarvoor je terugbetaling krijgt. Reken je per maand af, dan krijg je in de zomer een lage betaling voor de teruggeleverde stroom en moet je in de winter de stroom duur inkopen.

Na het stellen van Kamervragen heeft minister Jetten aangegeven dat dit niet mag. De termijn van salderen per jaar staat weliswaar niet expliciet in de wet, maar het is wel geregeld in het amendement dat in 2004 in werking is getreden. Energiebedrijven wachten  ten onrechte nog op die aanvulling op de wet. De ACM zou hiertegen moeten optreden. Maakt u in elk geval meteen bezwaar tegen maandelijks salderen als dat u treft.

Termijnbedragen energierekening

Voorschotbedragen, mag u die wijzigen? Er is geen wet die regelt dat het wel of niet mag. Het is wel zo dat energiemaatschappijen mogen inschatten wat het maandbedrag moet zijn. Dit bedrag moet een redelijke afspiegeling zijn van de werkelijkheid. Het is niet handig om het bedrag te laag te zetten, want dan kunt u bij de jaarafrekening in de problemen komen. Het is ook niet handig om te ‘sparen’ bij de energiemaatschappij. Want als ze failliet zouden gaan, bent u de te veel betaalde voorschotten kwijt.

Prijsverhoging binnen 30 dagen

Veel discussie was er de afgelopen week over energiebedrijven die hun maandbedragen zomaar verhogen. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) neemt hiertegen stelling en zegt dat wettelijk is geregeld dat mensen 30 dagen van tevoren bericht moeten krijgen over deze verhoging. Het argument van de energiemaatschappijen dat er door de variabele contracten een opzegtermijn van twee weken mag worden aangehouden snijdt geen hout, aldus marktwaakhond ACM. De toezichthouder zal een onderzoek starten naar de energiebedrijven die met ingang van 1 oktober hun tarieven hebben verhoogd. Op de website van ACM is een voorbeeldbrief te downloaden waarmee klanten bezwaar kunnen maken.

Er gebeurt op dit moment zo veel op energiegebied, dat het kan zijn dat dit artikel (gedeeltelijk) achterhaald is bij verschijnen. Houd onze site in de gaten voor het meest actuele nieuws.

Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

(Bron: MAX Magazine. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (2)

    TonvdBerg says:

    Geachte mevrouw Janssen,
    Mijn energieleverancier is Energiedirect.
    Deze kon ik voorheen telefonisch bereiken maar deze vorm van klantenservice heeft men schijnbaar afgesloten. Je kunt hen nu nog enkel bereiken via de chat. Dit geprobeerd te doen maar mijn vraag komt hier schijnbaar niet in voor en wordt niet beantwoord. Het gaat over het gasverbruik. In de jaren VOOR dat het gehele huis is geisoleerd( 2018-2019-2020-2021) was mijn gemiddeld gasverbruik in december tussen de 22 en 26 m3. In 2021 is het gehele huis gerenoveerd en geisoleerd en nu schrijft ED dat mij verbruik in september 2022 40 m3 is. Ik woon in een rijtjeshuis en men geeft aan dat het gemiddelde verbruik van een dergelijke woning 24m3 is. De hele maand is de verwarming niet aan geweest en ik begrijp hier niets van. Wat kan ik doen om hierover een duidelijk antwoord te krijgen?
    Bij voorbaat dank voor uw hulp

      MAX Vandaag says:

      Beste TonvdBerg, bedankt voor uw reactie. Dat is inderdaad wel een groot verschil en het is dan ook goed om uit te zoeken of er niet ergens een lek zit. Of waarom het anders zo verkeerd berekend is. Hopelijk komt u alsnog snel in contact met uw energieleverancier. Het is daarnaast voor MAX-leden ook mogelijk om met vragen, problemen of klachten het gratis telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman te bellen, op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.