Jeanine Janssen: ‘Antwoord op uw energievragen’
Publicatiedatum: 6 oktober 2022
We worden overspoeld met vragen over de huizenhoog gestegen energiekosten. In deze column gaan we in op 3 kwesties: salderen per maand, voorschotbedragen en de opzegtermijn van contracten.
Salderen per maand, mag dat?
Salderen (het verrekenen van de elektra/gasprijzen) per maand pakt in alle gevallen nadelig uit. Door per jaar te salderen kun je de te veel opgewekte stroom in de zomer afstrepen tegen de stroom die je in winter gebruikt. Als je dat jaarlijks tegen elkaar wegstreept, hou je de aantallen kWu over die je moet bijbetalen of waarvoor je terugbetaling krijgt. Reken je per maand af, dan krijg je in de zomer een lage betaling voor de teruggeleverde stroom en moet je in de winter de stroom duur inkopen.
Na het stellen van Kamervragen heeft minister Jetten aangegeven dat dit niet mag. De termijn van salderen per jaar staat weliswaar niet expliciet in de wet, maar het is wel geregeld in het amendement dat in 2004 in werking is getreden. Energiebedrijven wachten ten onrechte nog op die aanvulling op de wet. De ACM zou hiertegen moeten optreden. Maakt u in elk geval meteen bezwaar tegen maandelijks salderen als dat u treft.
Termijnbedragen energierekening
Voorschotbedragen, mag u die wijzigen? Er is geen wet die regelt dat het wel of niet mag. Het is wel zo dat energiemaatschappijen mogen inschatten wat het maandbedrag moet zijn. Dit bedrag moet een redelijke afspiegeling zijn van de werkelijkheid. Het is niet handig om het bedrag te laag te zetten, want dan kunt u bij de jaarafrekening in de problemen komen. Het is ook niet handig om te ‘sparen’ bij de energiemaatschappij. Want als ze failliet zouden gaan, bent u de te veel betaalde voorschotten kwijt.
Prijsverhoging binnen 30 dagen
Veel discussie was er de afgelopen week over energiebedrijven die hun maandbedragen zomaar verhogen. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) neemt hiertegen stelling en zegt dat wettelijk is geregeld dat mensen 30 dagen van tevoren bericht moeten krijgen over deze verhoging. Het argument van de energiemaatschappijen dat er door de variabele contracten een opzegtermijn van twee weken mag worden aangehouden snijdt geen hout, aldus marktwaakhond ACM. De toezichthouder zal een onderzoek starten naar de energiebedrijven die met ingang van 1 oktober hun tarieven hebben verhoogd. Op de website van ACM is een voorbeeldbrief te downloaden waarmee klanten bezwaar kunnen maken.
Er gebeurt op dit moment zo veel op energiegebied, dat het kan zijn dat dit artikel (gedeeltelijk) achterhaald is bij verschijnen. Houd onze site in de gaten voor het meest actuele nieuws.
Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
(Bron: MAX Magazine. Foto: Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Geachte mevrouw Janssen,
Mijn energieleverancier is Energiedirect.
Deze kon ik voorheen telefonisch bereiken maar deze vorm van klantenservice heeft men schijnbaar afgesloten. Je kunt hen nu nog enkel bereiken via de chat. Dit geprobeerd te doen maar mijn vraag komt hier schijnbaar niet in voor en wordt niet beantwoord. Het gaat over het gasverbruik. In de jaren VOOR dat het gehele huis is geisoleerd( 2018-2019-2020-2021) was mijn gemiddeld gasverbruik in december tussen de 22 en 26 m3. In 2021 is het gehele huis gerenoveerd en geisoleerd en nu schrijft ED dat mij verbruik in september 2022 40 m3 is. Ik woon in een rijtjeshuis en men geeft aan dat het gemiddelde verbruik van een dergelijke woning 24m3 is. De hele maand is de verwarming niet aan geweest en ik begrijp hier niets van. Wat kan ik doen om hierover een duidelijk antwoord te krijgen?
Bij voorbaat dank voor uw hulp
Beste TonvdBerg, bedankt voor uw reactie. Dat is inderdaad wel een groot verschil en het is dan ook goed om uit te zoeken of er niet ergens een lek zit. Of waarom het anders zo verkeerd berekend is. Hopelijk komt u alsnog snel in contact met uw energieleverancier. Het is daarnaast voor MAX-leden ook mogelijk om met vragen, problemen of klachten het gratis telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman te bellen, op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.