Naar cookieinstellingen
welk voucher is veilig

Jeanine Janssen: ‘Al die vouchers…’

Menigeen zie door de bomen het bos niet meer. Met welke voucher ben ik veilig? In het begin van de coronapandemie is de coronavoucher in het leven geroepen. Reisorganisaties moesten de pakketreizen annuleren en konden al die mensen niet meteen hun geld terugbetalen.

Dekking

Het veilige aan deze pakketvouchers was de dekking door de Stichting  Garantiefonds Reisgelden, kortweg SGR. De waarde van de vouchers was verzekerd bij een mogelijke faillissement van de reisorganisatie. U als consument mocht uw geld terugvragen, maar om de branche te steunen werd deze voucher breed geaccepteerd door consumenten.

Niet-gedekte vouchers

Ze zouden 1 jaar geldig zijn en wie de waarde niet voor een nieuwe boeking wilde inzitten, zou het geld een jaar later terugkrijgen op zijn rekening. Ook andere bedrijven in de vakantiesector kwamen met vouchers, waaronder de huisjesbranche, verenigd in Hiswa-Recron. Dat waren echter niet-gedekte vouchers. Gingen de huisjesverhuurders failliet, dan  kon de consument alsnog fluiten naar zijn geld.

Ook de luchtvaartbranche, zonder garantiefonds, begon met het uitdelen van vouchers. Totdat de Europese Commissie zei dat ze verplicht waren om het geld van de vliegtickets uit te betalen aan de consument.

Daarnaast gebruikten allerlei losse accommodaties en evenementen ook vouchers. Meestal ook niet gedekt door een garantiefonds, waardoor de consument bij een faillissement alsnog zijn geld kwijt zou zijn.

Vouchers mag u weigeren

Gelukkig zijn we nu van al die diverse problemen af. Er worden geen nieuwe vouchers meer uitgereikt. Wil iemand ze u wel aanbieden? Weiger ze en vraag uw geld terug!

Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reacties (2)

    Linda82 says:

    Begin vorig jaar (nog voor corona) twee tickets geboekt via MYTRIP met TAP Portugal en de dag erna nog 2 koffers erbij geboekt via de TAP site zelf. Ik kreeg toen na annulering 2 vouchers aangeboden (daarna bleek in een vreemde valuta) en die heb ik toen maar geaccepteerd, omdat ik bang was om helemaal niets te krijgen en met het idee om over een tijd zoals geadviseerd het geld terug te vragen en te krijgen. In het begin kon ik ze telefonisch niet bereiken en eenmaal wel, werd ik van het kastje naar de muur gestuurd. Eerst zeiden ze nog dat het werd verwerkt en ik binnen een paar weken mijn geld terug zou krijgen bla bla bla, nooit gebeurd natuurlijk en dat het ineens aan MYTRIP lag en niet aan hen. Geld van de koffers kon wel, omdat het rechtstreeks bij TAP geboekt was, ook dat geld heb ik nog niet ontvangen. Ik ben radeloos en wil mijn geld terug, bijna 1000 euro bij elkaar. Ik weet niet wat ik kan en moet doen, dit speelt al zo lang weer inmiddels en word er moe van.

    Wat zijn mijn opties en heb ik nog wel een optie?

      MAX Vandaag says:

      Beste Lida82, bedankt voor uw reactie. U kunt met reisvragen terecht bij MAX Vakantieman: https://www.maxvandaag.nl/sessies/paginas/oproep/meld-uw-vakantieklacht/ MAX-leden kunnen daarnaast met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.