Jeanine Janssen: afwikkeling faillissement D-reizen
Publicatiedatum: 28 juli 2022
De reiswereld schudde op haar grondvesten toen in 2021 D-reizen failliet ging. Het was één van de grootste faillissementen die de branche ooit kende. Inmiddels zijn we een jaar verder. SGR, het garantiefonds dat dekt bij faillissement van een reisorganisatie, keerde in totaal 41,8 miljoen euro schade uit aan consumenten. Het ging om maar liefst 22.000 dossiers. Een monsterklus.
Tussen wal en schip
Ten tijde van corona werden veel reizen geannuleerd. Wij, en anderen, adviseerden om te kiezen voor de inmiddels welbekende voucher, of een omboeking te maken naar een ander tijdstip. Ondanks dat men recht had op geld terug, zou de reissom niet meer gedekt zijn als een reisbedrijf failliet zou gaan als er sprake was van een geannuleerde boeking. Die voucher of omboeking was nodig voor de dekking van het garantiefonds. Helaas koos niet iedereen hiervoor. Met als gevolg dat er nog tussen de 100 en 200 dossiers zijn van mensen in die situatie die nu tussen wal en schip vallen.
Toch nog dekking
De curator heeft in onze uitzending aangegeven dat mensen geen geld vanuit die hoek hoeven verwachten. Andere schuldeisers gaan voor. Er zijn wel nog gesprekken tussen de overheid en SGR om te bekijken of deze groep toch nog dekking kan krijgen. Wat ons betreft moet een weg worden gevonden hierin. Op een totaalbedrag van bijna 42 miljoen is 1 of 2 ton klein bier!
Meld het ons!
En als laatste zijn er mensen die een enorm complex dossier hebben doordat er verschillende boekingen zijn gedaan. Daarvan zaten er 2 in onze uitzending van MAX vakantieman. Na herbeoordeling krijgen die mensen alsnog uitgekeerd. Voor meer informatie over dit faillissement kunt u kijken op maxvakantieman.nl.